Groeiend aantal bezoekers gemeentelijke website Weert in 2014

10 jaar geleden
Uit het ‘Jaarverslag website en social media 2014’ blijkt, dat de gemeente Weert op veel punten positief scoort. Zo is het aantal bezoekers toegenomen, zijn er meer digitale formulieren beschikbaar, is er een stijging van het aantal abonnees op digitale nieuwsbrieven, wordt de voorleesfunctie meer gebruikt dan verwacht, is de website geschikt gemaakt voor gebruik op tablets en smartphones en is het aantal volgers op social media groeiend. De plannen voor 2015 zijn o.a. om meer formulieren digitaal aan te bieden, ‘eHerkenning’ in te voeren (een soort DigiD voor bedrijven) en aan te sluiten bij MijnOverheid.nl zodat inwoners via een persoonlijke pagina hun lopende zaken met de gemeente kunnen bekijken.
 
De gemeente Weert meet continu welke pagina’s op de website veel of juist weinig bekeken worden, hoe lang bezoekers blijven op de site en vanaf welke pagina’s bezoekers weer van de website vertrekken (bezoekersgegevens blijven anoniem). Tevens staat op elke pagina een ‘Reageer-knop’ waarmee bezoekers op- of aanmerkingen kunnen doorgeven.
Deze gegevens worden gebruikt om de website verder te verbeteren, informatie beter vindbaar te maken en het gebruiksgemak te verhogen. Dit sluit aan bij de wens van de gemeenteraad om digitale dienstverlening naar een hoger niveau te brengen.
 
Veel extra bezoekers door verkiezingen en Weert600
De website van de gemeente Weert is in 2014 gemiddeld bezocht door ruim 800 bezoekers per dag, tegenover 660 bezoekers in 2013. Gemiddeld bleef een bezoeker 2 minuten en 2 seconden op de website en bekeek in die tijd 2,5 pagina. In vergelijking met eerdere jaren zijn er in maart en in de maanden september t/m december veel extra bezoekers op de website geweest. Vooral de gemeenteraadsverkiezingen in maart hebben veel extra bezoekers getrokken. Ook is veel gezocht naar informatie over de verhuizing van het stadhuis, de eenmalige koopkrachttegemoetkoming, evenementen in het kader van Weert 600 jaar stad en koopzondagen.
 
Verbetering digitale dienstverlening
In 2014 zijn veel onderdelen van de website aangepast en verbeterd. De belangrijkste wijziging is dat veelgebruikte producten en diensten (een paspoort, rijbewijs, verhuizen, melding openbare ruimte of de openingstijden van het stadhuis en de milieustraat) nu gemakkelijk op de homepage te vinden zijn. Andere belangrijke verbeterpunten van de website uit 2014 zijn:
De site is geschikt gemaakt voor gebruik op mobiele schermen (smartphones of tablets). Er zijn meer digitale formulieren, waardoor in 2015 meer producten en diensten volledig digitaal aangevraagd en verwerkt kunnen worden.
De indeling en vormgeving van de website is vernieuwd.
Er is een voorleesfunctie ingebouwd. De website is daarmee toegankelijker voor bezoekers met een leesbeperking. Er zijn vorig jaar 1862 pagina’s voorgelezen. 

Social media
Sinds 2009 is de gemeente actief op Twitter (Twitter.com/gemeenteweert of @gemeenteweert). Het algemene Twitteraccount had 4118 volgers eind 2014, zo’n 750 meer dan in 2013. Gemiddeld komen er per maand zo’n 25 tot 30 vragen via Twitter bij de gemeente binnen. De meeste vragen gaan over meldingen of klachten openbare ruimte, parkeren en parkeerbeleid of over verkeerszaken.
Er zijn in 2014 door de gemeente 1234 twitter-berichten verzonden. Dit is flink meer dan in 2013, toen waren dat er 823.
 
Tips?
Heeft u op – of aanmerkingen over onze website, of suggesties voor verbetering? Op elke pagina op de website vindt u een ‘Reageer’-knop waarmee u een reactie kunt sturen. Bellen of e-mail kan uiteraard ook: tel. (0495) 575 000, e-mail: gemeente@weert.nl.
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media