Burenonderzoek 2015: Limburgse buren volgen elkaar via Facebook

9 jaar geleden
Limburgers vinden contact met buren belangrijk. Bijna een kwart van de Limburgers wil zelfs niet verhuizen vanwege de leuke buren. Dat contact is vooral gewoon op straat, maar inmiddels is ruim 2 op de 5 Limburgers ook vrienden met de buren op Facebook. Bovendien drinkt 19 procent eens per maand of vaker samen een kop koffie. Dit blijkt uit het Burenonderzoek 2015*, uitgevoerd in opdracht van Douwe Egberts en het Oranje Fonds, die samen op 26 september a.s. de 10e editie van Burendag organiseren. Toch zijn er nog genoeg buren die elkaar niet kennen, daar kan Burendag, waar inmiddels 269 Limburgse buurten aan meedoen, verandering in brengen.

9 op de 10 Limburgers voelen zich thuis in de buurt. Dat blijkt ook uit het sociale contact. Zo maakt 57 procent wekelijks een praatje met de buren en drinkt 13 procent een kop koffie om kennis te maken met nieuwe buren. Buren steunen elkaar, zeker als het gaat om praktische zaken. Ook spelen social media zeker in Limburg een belangrijke rol. Ruim 21 procent heeft contact met de buren via Whatsapp en 43 procent is met elkaar bevriend via Facebook.

Meer contact
Ruim driekwart van de Limburgers vindt het belangrijk dat buren naar elkaar omkijken. Toch zegt bijna 37 procent veel van zijn buurtgenoten niet te kennen. “We zien dat het nog steeds van belang is om het contact tussen buren te versterken”, zegt John Brands, general manager JACOBS DOUWE EGBERTS Retail Nederland. “Tien jaar geleden signaleerde Douwe Egberts dat er meer behoefte was aan het contact met je buren. Daarop hebben we ingespeeld met Burendag, want het is verbazingwekkend wat er kan gebeuren tijdens het drinken van een kopje koffie. Goed contact draagt bij aan een leukere, socialere en veiligere buurt. Ons doel is dan ook om samen met het Oranje Fonds het contact tussen buurtgenoten te blijven stimuleren en te vieren.”

Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds, vult aan: “Je thuis voelen begint in je eigen buurt. Daarom organiseren we samen met Douwe Egberts al jaren Burendag. Dan ontstaan namelijk de mooiste dingen. 79 procent van de Burendagvierders uit eerdere jaren zegt dat Burendag het contact met de buren heeft versterkt.*** In meer dan de helft van de gevallen zijn er door Burendag meer activiteiten ontstaan. Zo worden in een op Burendag aangelegde buurtmoestuin allerlei oogst-, en kookfeestjes georganiseerd. Ook is er uit een dansworkshop op Burendag een heuse buurtdansgroep voor ouderen ontstaan.”

Met of zonder suiker?
Wat weten Limburgers eigenlijk van de buren? Circa driekwart weet welk beroep de directe buren uitoefenen en 40 procent is op de hoogte van de vakantiebestemming. Bijna 11 procent weet zelfs hoe de buurman of buurvrouw zijn koffie drinkt. Contact met de buren is bovendien niet alleen gezellig en ondersteunend, maar vooral ook praktisch. Zo neemt 85 procent van de Limburgers pakketjes voor haar buren aan, slaat 3 op de 5 Limburgers alarm als er iets aan de hand is bij de buren en bewaart 37 procent elkaars reservesleutel. Bovendien geeft maar liefst 41 procent aan klaar te staan voor een zieke of hulpbehoevende buurtgenoot.

Burendag viert jubileum
Burendag viert dit jaar haar 10de verjaardag op zaterdag 26 september. Dan vieren naar verwachting 1 miljoen** mensen door heel Nederland deze feestdag voor buren. Ruim 5.000 buurten door heel Nederland staken de koppen bij elkaar en hebben een Burendagactiviteit aangemeld: van een koffieontbijt en vogelhuisjes timmeren tot taarten bakken en een buurtquiz. Nog nooit eerder deden zoveel buurten mee als tijdens deze tiende editie van Burendag.

* Het onderzoek is in augustus 2015 door Ipsos gehouden onder ruim 3.000 Nederlanders tussen de 15 jaar en 60 jaar.
** Peiling in september 2015 uitgevoerd door Ipsos onder ruim 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 60 jaar.
*** Peiling in september 2015 van het Oranje Fonds onder 2263 Burendagvierders uit eerdere jaren. 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media