9 jaar geleden
Toekomstbestendig doelgroepenvervoerIn de afgelopen maanden hebben de leden van de projectgroep DGV, samen met adviesbureau Forseti, gewerkt aan een gedragen conceptadvies. Dit conceptadvies, dat de stuurgroep onderschrijft, bestaat uit drie aanbevelingen:
-Kies voor invoering van het regiemodel voor de uitvoering van het doelgroepenvervoer.
-Kies voor een gefaseerde ingroei van de vervoersstromen in een regiecentrale, te beginnen met de Regiotaxi per 10 december 2016.
-Kies voor een publiekrechtelijke invulling van de regiecentrale op Limburgse schaal in de vorm van een gemeenschappelijke regeling.
Gedragen advies
De Limburgse gemeenten (met uitzondering van Mook en Middelaar; deze gemeente sluit aan bij Nijmegen) moeten vóór eind december een besluit nemen over dit advies. Bert Kamphuis, voorzitter van de stuurgroep DGV: “Alle leden van de stuurgroep, zowel van Zuid- als ook Midden- en Noord-Limburg zijn akkoord met het advies. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat we op basis van dit advies een kwaliteitsslag kunnen maken. Met dit advies kunnen we een laagdrempelig, goed georganiseerd vervoerssysteem opzetten waardoor mensen de vrijheid hebben om zorgeloos en optimaal te reizen.”
Rol gemeenten
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de organisatie van verreweg het grootste deel van het doelgroepenvervoer. Onder het doelgroepenvervoer valt het Wmo-vervoer, leerlingen-vervoer, WSW vervoer, vervoer in het kader van de Jeugdwet en dagbesteding (voorheen AWBZ-vervoer).
Fasering
Vanaf 10 december 2016 starten de deelnemende Limburgse gemeenten met het nieuwe doelgroepenvervoer, te beginnen met de Regiotaxi. De gemeenten wordt geadviseerd het leerlingenvervoer, het dagbestedingsvervoer en het vervoer in het kader van de sociale werkplaatsen later gefaseerd in het regiemodel onder brengen. De tijdstippen waarop dit gebeurt, hangen af van de looptijd van de huidige (traditionele all-in) contracten.
Meer informatie: www.doelgroepenvervoerlimburg.nl.
Op de hoogte blijven van onze updates?