Column ARCH effect: Ondernemen vanuit visie

1 dag geleden
1 dag geleden


Fotografie: Angela Jansen - March Creative Agency

In mijn vorige column schreef ik dat een sterke visie, echte aandacht en een eerlijk verhaal het verschil maken bij het aantrekken én behouden van medewerkers. Dit geldt ook voor klanten en partners.

Een sterke visie geeft richting en laat zien wat de organisatie wil bereiken. Het beïnvloedt als het ware de 'frequentie' van de organisatie; het inspireert, trekt mensen aan en laat hen voor jou kiezen.

Om je visie te bepalen, moet je op zoek gaan naar je 'waarom' en ontdekken waar je organisatie écht voor staat. Dit doe je door samen te reflecteren: Wat drijft ons? Welke impact willen we maken? Wat maakt ons uniek? Waar dromen we van?

Deze visie vertaal je naar de praktijk door verbinding te leggen met hoe je deze waarmaakt. Ik werk hierbij graag met het concept van 'belofte', opgesplitst in marktbelofte en organisatiebelofte.

De marktbelofte draait om wat je de buitenwereld belooft. Wat beloof je klanten en partners? Wat mogen ze wél en niet verwachten? Welke klanten passen bij je en welke niet?

Dat geldt ook voor de binnenwereld. In de organisatiebelofte bepaal je wat voor soort werkgever je wilt zijn; welke werkwaarden vind jij belangrijk in je organisatie? Wat bied je medewerkers om te groeien en ontwikkelen? En wat verwacht je van hen terug?

Door deze beloftes helder te formuleren, creëer je een sterke basis voor keuzes en bouw je koersvast aan een organisatie die aantrekkelijk is voor zowel medewerkers als klanten.


Rachel Beterams

Organisatieontwikkelaar/ CHRO/Strategisch Adviseur

www.archeffect.nl

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media