Negen miljoen Nederlanders vinden social media onvermijdelijk, digitale detox wint terrein

10 uur geleden
10 uur geleden
Bijna negen miljoen Nederlanders beschouwen het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om een ‘digitale detox’ klinkt steeds luider, vooral onder Nederlanders tot 45 jaar.

Het Nationale Social Media Onderzoek 2025 laat zien dat bijna negen miljoen Nederlanders het gebruik van social media als onvermijdelijk beschouwen. Ondanks de voordelen ervaren veel gebruikers – vooral jongeren – ook nadelen zoals overprikkeling, schuldgevoel en druk om actief te zijn. De roep om een ‘digitale detox’ klinkt steeds luider, vooral onder Nederlanders tot 45 jaar.

Het deelonderzoek over de ‘digitale detox’, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met branchevereniging DDMA , geeft inzicht in hoe Nederlanders social media ervaren, welke drijfveren en zorgen ze hebben en hoe ze aankijken tegen tijdelijke pauzes van social media.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek

- Onvermijdelijkheid: Bijna negen miljoen Nederlanders vinden social media niet meer weg te denken, ondanks de nadelen.

- Generatieverschillen: twee op de drie Gen Z’ers (15-28 jaar) ziet social media als onmisbaar en kijkt er automatisch op bij verveling.

- Mentaal welbevinden: zes miljoen Nederlanders voelen zich weleens overprikkeld door social media; vooral jongeren ervaren schuldgevoel bij intensief gebruik.

- Digitale detox: Ruim twee miljoen Nederlanders hebben een digitale detox gedaan of plannen dit te doen. De detox levert vooral mentale rust, tijd en aandacht voor het echte leven op.

- Hulp gewenst: Jongere generaties staan open voor hulp van socialmediaplatforms of adverteerders om meer rust te creëren.

Citaten uit en over het onderzoek
“Een digitale detox heeft me veel meer focus en rust gebracht,” zegt een van de respondenten. “Ik voel altijd de drang om overal op te reageren – en dat hoeft nu niet meer.”

Nanda Appelman, Market Insights Specialist bij DDMA: “Dit onderzoek laat zien dat overprikkeling en schuldgevoel door overmatig social media-gebruik niet langer een abstract probleem is, maar voor consumenten écht aanleiding vormt tot reflectie en soms zelfs tot actie. Dat sluit naadloos aan op het fenomeen dat wij signaleren in ons eigen onderzoek, de DDMA Barometer 2025: de verwachtingen van consumenten veranderen, juist omdat consumenten zich bewuster worden van hun aandacht. Waardoor de druk op de marketingsector om te investeren in betekenisvolle marketing en kwaliteit groeit.”

Neil van der Veer, directeur bij Newcom: ‘We zijn verknocht met social media. Miljoenen mensen kijken bij verveling automatisch op social media. Het schuldgevoel en de overprikkeling is vrij hoog met bijna 6 miloen mensen die zich wel eens overprikkeld voelen.

Vooral bij de jongere generaties en het bewustzijn is daar ook vrij hoog: zo’n drie op de tien Gen-Z’ers heeft ervaring of plannen met een digitale detox. Vanaf 45 jaar en ouder is dat percentage veel kleiner.” 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr3 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media