Eén op de vier tuinbouwbedrijven heeft nevenactiviteiten

8 uur geleden
8 uur geleden
Uit de meest recente actualisatie van AgriDirect onder ruim 1.000 Nederlandse tuinbouwbedrijven blijkt dat bijna 27% van de ondernemers naast hun primaire teelt een of meerdere nevenactiviteiten heeft. Daarmee kiest ruim één op de vier bedrijven voor verbreding van de bedrijfsvoering.

Verkoop aan huis duidelijk koploper
Van alle ondervraagden heeft 14,1% een vorm van verkoop aan huis, zoals een boerderijwinkel of directe verkoop aan consumenten. Dat maakt dit veruit de meest voorkomende nevenactiviteit. Andere vormen zijn duidelijk minder populair:

- Verblijfsrecreatie (camping, verhuur pipowagens e.d.) – 1,8%
- Zorgboerderij – 1,5%
- Dagrecreatie (boerengolf, rondleidingen, workshops) – 1,1%
- Bed & Breakfast – 0,2%
- Andere nevenactiviteiten (ongedefinieerd) - 10,8% van de tuinbouwbedrijven
    
Fruitbedrijven springen eruit
Vooral fruittelers blijken actief in nevenactiviteiten: bijna 38% van de fruitbedrijven combineert de teelt met aanvullende activiteiten. Verkoop aan huis is daarbij de belangrijkste categorie: maar liefst 23,8% van de fruitbedrijven verkoopt rechtstreeks aan consumenten.

Boomkwekers en glastuinbouwbedrijven zijn aanzienlijk terughoudender: respectievelijk 16% en 15,5% heeft een of meerdere nevenactiviteiten.

Regionale verschillen
Ook regionaal zijn er verschillen zichtbaar. Zo ligt het percentage bedrijven met nevenactiviteiten in Noord-Nederland met ruim 43% duidelijk hoger dan in andere landsdelen. In West- en Zuid-Nederland ligt dit percentage dichter bij het landelijke gemiddelde (ca. 27%).

“De cijfers maken duidelijk dat tuinbouwbedrijven steeds vaker naar nieuwe verdienmodellen zoeken,” zegt Roger Scholtes, directeur AgriDirect B.V. “Verkoop aan huis is daarbij niet alleen een inkomstenbron, maar versterkt ook de verbinding tussen teler en consument.”

Eerste keer meegenomen
Deze vraag is dit jaar voor het eerst toegevoegd aan de jaarlijkse actualisatie onder tuinbouwbedrijven (glastuinbouw, fruit en boomkwekerijen). Momenteel loopt de vraag ook mee in de actualisatie onder akkerbouw- en rundveebedrijven. Zodra die resultaten beschikbaar zijn, ontstaat een nog breder beeld van de rol van nevenactiviteiten binnen de Nederlandse land- en tuinbouw.

Over AgriDirect
AgriDirect is specialist in agrarische data en marktonderzoek. Jaarlijks voert het bedrijf grootschalige onderzoeken uit onder boeren en tuinders in Nederland en Duitsland. Met actuele marktinformatie helpt AgriDirect bedrijven en organisaties om gericht en efficiënt te communiceren met hun doelgroep. AgriDirect B.V. maakt sinds 2019 auto deel uit van de groep Landwirtschaftsverlag Münster (D). Met haar media- en dienstenaanbod op het gebied van landbouw, voeding en plattelandsleven behoort de uitgeversgroep tot de tien Duitse gespecialiseerde uitgevers met de hoogste omzet en tot de honderd grootste Duitse mediabedrijven met een totale omzet van meer dan 130 miljoen euro. In totaal heeft de groep meer dan 900 mensen in dienst in Münster en op de andere locaties in Duitsland, Polen, Oostenrijk en Nederland.

 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media