13 uur geleden
13 uur geleden
De treinen rijden dagelijks van zondag tot en met vrijdag vanaf het Cabooter Terminal in Venlo en van vrijdag tot en met woensdag vanaf het Intermodal Terminal Oradea. Er worden zowel kraanbare als niet-kraanbare trailers, koel- en tankopleggers, gevaarlijke goederen, containers en wissellaadbakken vervoerd. CargoBeamer biedt transportbedrijven daarmee voortaan een van de eerste directe verbindingen voor opleggers tussen Nederland en Roemenië.
Nieuwe marktkansen door eerste oost-westverbinding
Met deze nieuw opgezette route versterkt CargoBeamer de intermodale as tussen West- en Oost-Europa en levert het tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan de vermindering van emissies in het goederenvervoer. In het kader van een gemengd exploitatieconcept wordt het grootste deel van de beschikbare slots gebruikt door het Roemeense transport- en logistieke bedrijf Routier European Transport, dat ook zelf voor de tractie zorgt. De resterende capaciteit is beschikbaar voor de algemene markt. Per oplegger wordt op de route tussen Venlo en Oradea ongeveer 88 procent aan uitstoot bespaard, wat neerkomt op een reductie van gemiddeld 1800 kilogram CO? per eenheid.
"Met Venlo – Oradea slaan we een directe brug tussen Nederland en Roemenië. Dat is een belangrijke stap om West- en Oost-Europa nog nauwer met elkaar te verbinden", zegt Boris Timm, COO van CargoBeamer. "Tegelijkertijd maken we duurzaam transport mogelijk over een bijzonder lange afstand van ongeveer 1500 km. De nieuwe verbinding tussen Venlo en Oradea is daarmee een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding van ons Europese netwerk en bevordert onze markttoetreding in Oost-Europa en de verdere groei van het CargoBeamer-netwerk".
Over CargoBeamer
De CargoBeamer Groep is een innovatieve logistieke dienstverlener in het segment "gecombineerd vervoer weg-spoor’". Als pionier op het gebied van grootschalige decarbonisatie van het goederenvervoer in Europa heeft CargoBeamer de missie om met disruptieve en kostenefficiënte oplossingen het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen. Het CargoBeamer-systeem, bestaande uit gepatenteerde wagons, overslagterminals en logistieke software, maakt het ook mogelijk om niet-kraanbare opleggers per spoor te vervoeren, wat leidt tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot en andere externe kosten. Momenteel rijden CargoBeamer-treinen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Roemenië. Het bedrijf realiseert een Europees netwerk van krachtige CargoBeamer-terminals, die volgens vaste dienstregelingen met elkaar worden verbonden. Dit betekent een klimaatvriendelijk spoorvervoer voor honderdduizenden opleggers per jaar en een aanzienlijke ontlasting van het milieu en de samenleving.
CargoBeamer, een toonaangevende aanbieder van het vervoer van opleggers per spoor, breidt zijn Europese netwerk uit met een nieuwe route tussen Venlo in Nederland en Oradea in Roemenië. Sinds eind september 2025 is het traject geïntegreerd in het intermodale aanbod van CargoBeamer. Er worden zes rondes per week aangeboden met een transittijd van 60 uur.
De treinen rijden dagelijks van zondag tot en met vrijdag vanaf het Cabooter Terminal in Venlo en van vrijdag tot en met woensdag vanaf het Intermodal Terminal Oradea. Er worden zowel kraanbare als niet-kraanbare trailers, koel- en tankopleggers, gevaarlijke goederen, containers en wissellaadbakken vervoerd. CargoBeamer biedt transportbedrijven daarmee voortaan een van de eerste directe verbindingen voor opleggers tussen Nederland en Roemenië.
Nieuwe marktkansen door eerste oost-westverbinding
Met deze nieuw opgezette route versterkt CargoBeamer de intermodale as tussen West- en Oost-Europa en levert het tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan de vermindering van emissies in het goederenvervoer. In het kader van een gemengd exploitatieconcept wordt het grootste deel van de beschikbare slots gebruikt door het Roemeense transport- en logistieke bedrijf Routier European Transport, dat ook zelf voor de tractie zorgt. De resterende capaciteit is beschikbaar voor de algemene markt. Per oplegger wordt op de route tussen Venlo en Oradea ongeveer 88 procent aan uitstoot bespaard, wat neerkomt op een reductie van gemiddeld 1800 kilogram CO? per eenheid.
"Met Venlo – Oradea slaan we een directe brug tussen Nederland en Roemenië. Dat is een belangrijke stap om West- en Oost-Europa nog nauwer met elkaar te verbinden", zegt Boris Timm, COO van CargoBeamer. "Tegelijkertijd maken we duurzaam transport mogelijk over een bijzonder lange afstand van ongeveer 1500 km. De nieuwe verbinding tussen Venlo en Oradea is daarmee een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding van ons Europese netwerk en bevordert onze markttoetreding in Oost-Europa en de verdere groei van het CargoBeamer-netwerk".
CargoBeamer start eerste spoorverbinding tussen Nederland en Roemenië. (Afbeelding: Routier European Transport)
Over CargoBeamer
De CargoBeamer Groep is een innovatieve logistieke dienstverlener in het segment "gecombineerd vervoer weg-spoor’". Als pionier op het gebied van grootschalige decarbonisatie van het goederenvervoer in Europa heeft CargoBeamer de missie om met disruptieve en kostenefficiënte oplossingen het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen. Het CargoBeamer-systeem, bestaande uit gepatenteerde wagons, overslagterminals en logistieke software, maakt het ook mogelijk om niet-kraanbare opleggers per spoor te vervoeren, wat leidt tot een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot en andere externe kosten. Momenteel rijden CargoBeamer-treinen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Roemenië. Het bedrijf realiseert een Europees netwerk van krachtige CargoBeamer-terminals, die volgens vaste dienstregelingen met elkaar worden verbonden. Dit betekent een klimaatvriendelijk spoorvervoer voor honderdduizenden opleggers per jaar en een aanzienlijke ontlasting van het milieu en de samenleving.
CargoBeamer, een toonaangevende aanbieder van het vervoer van opleggers per spoor, breidt zijn Europese netwerk uit met een nieuwe route tussen Venlo in Nederland en Oradea in Roemenië. Sinds eind september 2025 is het traject geïntegreerd in het intermodale aanbod van CargoBeamer. Er worden zes rondes per week aangeboden met een transittijd van 60 uur.
De treinen rijden dagelijks van zondag tot en met vrijdag vanaf het Cabooter Terminal in Venlo en van vrijdag tot en met woensdag vanaf het Intermodal Terminal Oradea. Er worden zowel kraanbare als niet-kraanbare trailers, koel- en tankopleggers, gevaarlijke goederen, containers en wissellaadbakken vervoerd. CargoBeamer biedt transportbedrijven daarmee voortaan een van de eerste directe verbindingen voor opleggers tussen Nederland en Roemenië.
Nieuwe marktkansen door eerste oost-westverbinding
Met deze nieuw opgezette route versterkt CargoBeamer de intermodale as tussen West- en Oost-Europa en levert het tegelijkertijd een belangrijke bijdrage aan de vermindering van emissies in het goederenvervoer. In het kader van een gemengd exploitatieconcept wordt het grootste deel van de beschikbare slots gebruikt door het Roemeense transport- en logistieke bedrijf Routier European Transport, dat ook zelf voor de tractie zorgt. De resterende capaciteit is beschikbaar voor de algemene markt. Per oplegger wordt op de route tussen Venlo en Oradea ongeveer 88 procent aan uitstoot bespaard, wat neerkomt op een reductie van gemiddeld 1800 kilogram CO? per eenheid.
"Met Venlo – Oradea slaan we een directe brug tussen Nederland en Roemenië. Dat is een belangrijke stap om West- en Oost-Europa nog nauwer met elkaar te verbinden", zegt Boris Timm, COO van CargoBeamer. "Tegelijkertijd maken we duurzaam transport mogelijk over een bijzonder lange afstand van ongeveer 1500 km. De nieuwe verbinding tussen Venlo en Oradea is daarmee een nieuwe mijlpaal in de uitbreiding van ons Europese netwerk en bevordert onze markttoetreding in Oost-Europa en de verdere groei van het CargoBeamer-netwerk".