Nederlandse bedrijven investeren volop in supply chain-oplossingen

8 uur geleden
8 uur geleden
Ondanks dat de overgrote meerderheid (96%) Nederlandse industriële bedrijven aangeeft dat knelpunten in de supply chain hun bedrijf beïnvloeden, is meer dan de helft (57%) positiever over de economische situatie van hun bedrijf vandaag dan vorig jaar rond dezelfde tijd. Dit blijkt uit het recente onderzoek Supply Chain Report van reichelt elektronik onder 250 Nederlandse industriële bedrijven.

Vergroten van veerkracht
Ondanks dat de inkoop van onderdelen en materialen als iets moeilijker werd ervaren dan het afgelopen jaar, zijn Nederlandse bedrijven over het algemeen voorzichtig optimistisch. Bijna de helft (48%) verwacht dat de situatie de komende twaalf maanden zal verbeteren, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 36 procent vorig jaar.
    
De afgelopen jaren hebben veel bedrijven dan ook ingezet op het verbeteren van hun veerkracht en het crisisbestendiger maken van hun supply chain. Bijna de helft van de respondenten (46%) is overgestapt naar meer lokale leveranciers om minder afhankelijk te zijn van mondiale politieke en handelsontwikkelingen. Bijna twee op de vijf (39%) bedrijven heeft zijn supply chain gediversifieerd en nog eens 54 procent is van plan dit te doen. Ook heeft 40 procent maatregelen genomen om de cyberveiligheid in de supply chain te vergroten en zich zo tegen aanvallen te beschermen. Op deze manier zorgen bedrijven voor een soepele bedrijfsvoering en behouden ze hun winstgevendheid.

Automatisering: succes en uitdagingen
Om de veerkracht van hun supply chain verder te versterken, investeren Nederlandse bedrijven ook in automatisering. Vorig jaar investeerde 46 procent in automatiseringsoplossingen voor hun supply chain, terwijl nog eens 39 procent van plan is dit volgend jaar te doen. Daarnaast heeft 44 procent bestaande oplossingen geoptimaliseerd.

Transparantie speelt ook een steeds belangrijkere rol binnen supply chains. Twee op de vijf (41%) Nederlandse bedrijven geeft aan hier al in geïnvesteerd te hebben en nog eens 41 procent heeft dit op de planning staan.

Op de vraag welke onderdelen van de supply chain al geautomatiseerd zijn, antwoordde de meerderheid (65%) met voorraadbeheer. Daarna volgden orderverwerking (50%) en slimme planning en prognoses voor de supply chain (42%).

De grootste uitdagingen bij de implementatie van een slimme supply chain zijn de afhankelijkheid van andere fabrikanten en leveranciers (30%) en de moeilijkheden bij de implementatie in bestaande systemen (27%). Een kwart (25%) geeft aan dat de moeilijkheid zit in organisatorische obstakels, zoals onduidelijke verantwoordelijkheden en weerstand binnen het bedrijf. Ook hoge investeringskosten (24%), gebrek aan schaalbaarheid (22%) en bezorgdheid over cyberbeveiliging (16%) houden bedrijven momenteel tegen.

Europese steun
Naast supply chain problemen, hebben bedrijven ook te maken met politieke besluiten. Bijna drie op vijf (58%) geeft aan dat politieke beslissingen die van invloed zijn op hun onderneming een uitdaging vormen. Bedrijven zouden graag de Europese cohesie verbeteren, bijvoorbeeld door snellere overeenstemming over langlopende handelsovereenkomsten met nieuwe regio’s (47%) en vermindering van bureaucratie binnen Europa om de interne handel te versterken (39%).

Daarnaast is er veel aandacht voor het loskoppelen van afhankelijkheden van kritieke componenten zoals halfgeleiders (32%) of grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen (35%). Ook economische steunprogramma’s zijn welkom (31%) om Europese bedrijven minder afhankelijk te maken van de wereldmarkt.

“Als de afgelopen vijf jaar ons iets hebben geleerd, dan is het wel dat we in een tijd van grote veranderingen leven”, vat Christian Reinwald, hoofd productmanagement en marketing bij reichelt elektronik samen. "Net zo snel als de situatie in de supply chain verandert, als gevolg van pandemieën, oorlogen, handelsconflicten of andere onvoorziene gebeurtenissen, moeten bedrijven zich ook net zo snel aanpassen. Automatisering of slimme supply chain-oplossingen kunnen hen daarbij helpen, en voor de rest geldt het motto: het hoofd koel houden en doorzetten. Dit toont de grote veerkracht van bedrijven aan, aangezien bijna drie op de vijf (57%) positiever is over de economische situatie van hun bedrijf vandaag dan vorig jaar rond dezelfde tijd." 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media