2 uur geleden
2 uur geleden
De subsidie voor het project Flying Field Lab Elektrisch Vliegen (FFLEV) is officieel toegekend. Daarmee zetten het Deltion College uit Zwolle en VISTA college in Maastricht, samen met partners uit de luchtvaartsector, kennisinstellingen en het bedrijfsleven, een grote stap in de richting van duurzaam en toekomstgericht mbo-luchtvaartonderwijs.
Het Flying Field Lab Elektrisch Vliegen richt zich op de ontwikkeling van vernieuwend, praktijkgericht onderwijs rond elektrisch en emissievrij vliegen. Dankzij de bijdrage vanuit het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF) kan het project nu daadwerkelijk van start.
Nieuwe kennis en vaardigheden
De luchtvaart staat wereldwijd aan de vooravond van een ingrijpende transitie naar duurzaam, uitstootvrij vliegen. Batterij- of waterstofaangedreven elektrische toestellen maken hun opmars, maar dat vraagt om andere technische kennis, nieuwe vaardigheden en inrichting van de onderhoudswerkplaats.
Meer dan techniek
'De luchtvaart van morgen draait niet alleen om techniek, maar ook om samenwerking, veiligheid en innovatie,' zegt projectleider Giovanni Colombi van VISTA. 'Met het Flying Field Lab brengen we onderwijs, onderzoek en praktijk samen op de luchthaven. Zo leren studenten, docenten en bedrijven samen wat elektrisch vliegen betekent in de dagelijkse praktijk.'
Samenwerking
Het project is een publiek-private samenwerking waarin de twee mbo-scholen als initiatiefnemers nauw optrekken met bedrijven en kennispartners uit de luchtvaart en techniek. Binnen het Field Lab werken studenten samen met docenten en professionals aan realistische praktijkopdrachten: van onderhoud aan elektrische vliegtuigen tot het inrichten van veilige laadinfrastructuur. De collega-mbo opleidingen luchtvaarttechniek zijn bij het project betrokken.
Meegroeien
Volgens Geert Boosten, projectleider van FFLEV, is die samenwerking essentieel: 'Duurzame luchtvaart met emissievrije toestellen krijgt snel vorm. Door nu te investeren in kennis en vaardigheden rond elektrisch vliegen, zorgen we dat onze studenten straks klaar zijn voor de toekomst. Het RIF-project geeft ons de kans om daar met het bedrijfsleven concreet vorm aan te geven en mee te blijven groeien met de nieuwste ontwikkelingen.'
Sterke impuls
De goedkeuring van de RIF-aanvraag betekent een belangrijke impuls voor de vernieuwing van het mbo-luchtvaartonderwijs in Nederland. Het project sluit aan bij landelijke en internationale initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit en de kabinetsinvestering van 20 miljoen euro in fieldlabs voor innovatieve laadinfrastructuur op luchthavens, en bij de Human Capital Agenda van het groeifondsproject Luchtvaart-in-Transitie.
Over het project
Het Flying Field Lab Elektrisch Vliegen (FFLEV) is een samenwerking tussen het Deltion College en VISTA college, met zeventien partners uit de luchtvaartindustrie, kennisinstellingen en het bedrijfsleven en steun van diverse regionale overheden. Het doel: het mbo-luchtvaartonderwijs vernieuwen en studenten/professionals voorbereiden op de uitdagingen van de duurzame luchtvaart van 2050; uitstootvrij, veilig en innovatief.
Image by Michael Schwarzenberger from Pixabay
Het Flying Field Lab Elektrisch Vliegen richt zich op de ontwikkeling van vernieuwend, praktijkgericht onderwijs rond elektrisch en emissievrij vliegen. Dankzij de bijdrage vanuit het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF) kan het project nu daadwerkelijk van start.
Nieuwe kennis en vaardigheden
De luchtvaart staat wereldwijd aan de vooravond van een ingrijpende transitie naar duurzaam, uitstootvrij vliegen. Batterij- of waterstofaangedreven elektrische toestellen maken hun opmars, maar dat vraagt om andere technische kennis, nieuwe vaardigheden en inrichting van de onderhoudswerkplaats.
Meer dan techniek
'De luchtvaart van morgen draait niet alleen om techniek, maar ook om samenwerking, veiligheid en innovatie,' zegt projectleider Giovanni Colombi van VISTA. 'Met het Flying Field Lab brengen we onderwijs, onderzoek en praktijk samen op de luchthaven. Zo leren studenten, docenten en bedrijven samen wat elektrisch vliegen betekent in de dagelijkse praktijk.'
Samenwerking
Het project is een publiek-private samenwerking waarin de twee mbo-scholen als initiatiefnemers nauw optrekken met bedrijven en kennispartners uit de luchtvaart en techniek. Binnen het Field Lab werken studenten samen met docenten en professionals aan realistische praktijkopdrachten: van onderhoud aan elektrische vliegtuigen tot het inrichten van veilige laadinfrastructuur. De collega-mbo opleidingen luchtvaarttechniek zijn bij het project betrokken.
Meegroeien
Volgens Geert Boosten, projectleider van FFLEV, is die samenwerking essentieel: 'Duurzame luchtvaart met emissievrije toestellen krijgt snel vorm. Door nu te investeren in kennis en vaardigheden rond elektrisch vliegen, zorgen we dat onze studenten straks klaar zijn voor de toekomst. Het RIF-project geeft ons de kans om daar met het bedrijfsleven concreet vorm aan te geven en mee te blijven groeien met de nieuwste ontwikkelingen.'
Sterke impuls
De goedkeuring van de RIF-aanvraag betekent een belangrijke impuls voor de vernieuwing van het mbo-luchtvaartonderwijs in Nederland. Het project sluit aan bij landelijke en internationale initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit en de kabinetsinvestering van 20 miljoen euro in fieldlabs voor innovatieve laadinfrastructuur op luchthavens, en bij de Human Capital Agenda van het groeifondsproject Luchtvaart-in-Transitie.
Over het project
Het Flying Field Lab Elektrisch Vliegen (FFLEV) is een samenwerking tussen het Deltion College en VISTA college, met zeventien partners uit de luchtvaartindustrie, kennisinstellingen en het bedrijfsleven en steun van diverse regionale overheden. Het doel: het mbo-luchtvaartonderwijs vernieuwen en studenten/professionals voorbereiden op de uitdagingen van de duurzame luchtvaart van 2050; uitstootvrij, veilig en innovatief.
Image by Michael Schwarzenberger from Pixabay
Op de hoogte blijven van onze updates?

.gif)
.gif)


.gif)





