Is jouw bedrijf klaar om Duitsland te veroveren? 

4 uur geleden
4 uur geleden
Ben je een Nederlandse ondernemer en merk je dat de Nederlandse markt verzadigd begint te raken? Dan is het interessant om eens te kijken of er ook kansen liggen in Duitsland. In het land van onze oosterburen wachten tientallen miljoenen potentiële klanten op je. Voet aan de grond krijgen in Duitsland is echter lastiger dan je misschien zou denken. Een gedegen strategie is daarom van groot belang. Wij laten je zien hoe je een mooie basis kunt leggen waarop je je bedrijf kunt uitbouwen. 

Duitsland lijkt op Nederland, maar is niet hetzelfde

Een van de fouten die veel ondernemers maken, is dat ze denken dat Nederland en Duitsland vrijwel identiek aan elkaar zijn. Dat zijn ze echter niet. De Duitse cultuur lijkt weliswaar op de Nederlandse, maar er zijn belangrijke verschillen. Als ondernemer is het belangrijk dat je je bewust bent van deze verschillen. Het is dus belangrijk om mensen in dienst te nemen die thuis zijn in de Duitse cultuur en die de taal vloeiend spreken. Het gaat er daarbij niet alleen om of iemand zich verstaanbaar kan maken, maar dat iemand ook goed op de hoogte is van de Duitse mores als het gaat over zakendoen. Onderschat daarom het belang van taal niet. Afhankelijk van je sector kun je uiteraard ook zakendoen in het Engels, maar vaak bereik je heel veel meer wanneer je zorgt dat je medewerker de Duitse taal echt goed spreekt en aanvoelt. 

Schakel een recruiter in om de juiste mensen te vinden 

Stel, je hebt een sales manager Duitsland nodig. Waar zoek je deze persoon? Ons advies: ga niet zelf op zoek, maar schakel een recruiter in. Een recruiter heeft namelijk een groot en gespecialiseerd netwerk, waardoor hij veel meer mensen bereikt. Plaats je zelf een advertentie in de krant, dan is de kans heel klein dat daar goede reacties op komen. Dat kost je dus heel veel tijd en je eindigt niet, of met een middelmatige kandidaat. Een recruiter heeft bovendien veel mensen in zijn netwerk die misschien niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar die wel openstaan voor nieuwe uitdagingen. Dat zijn vaak de kandidaten die je wilt, omdat ze een schat aan ervaring meenemen en waarschijnlijk al thuis zijn in de wereld die je graag wilt betreden. Daarmee til je je bedrijf in een klap naar een hoger plan.

Je bedrijf uitbreiden is een hoofdtaak 

Een bedrijf uitbreiden is niet iets wat je er even naast doet, het is een hoofdtaak van je bedrijf. Heb je hier zelf geen tijd voor, zet dan iemand op deze taak. Schakel bijvoorbeeld via je recruiter een goede accountmanager Duitsland in die zich volledig op deze taak kan storten. Maak een realistische planning en gun jezelf de tijd om je bedrijf in Duitsland uit te bouwen. Doorgaans kost het een tijdje om een sterk fundament voor je bedrijf te leggen, maar met de juiste krachten moet het lukken om deze mooie kansen te benutten. We wensen je veel succes met de uitbreiding van je bedrijf! 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr5 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media