Extra actie voor Venlose binnenstad

3 march 2016
Venlo gaat samen met de partners in de binnenstad, intensiever het voortouw nemen om nieuwe en kleinschalige winkels naar het centrum te lokken. Ook de banden met winkeliers en vastgoedpartijen worden nauwer aangehaald. Verder gaat er een tandje bij op het project De Nieuwe Winkelstraat. Tot slot zoekt men naar manieren om leegstaande panden visueel aantrekkelijk te maken. Dit alles in antwoord op de schokkende gebeurtenissen die de laatste tijd plaatsvinden in de retail.
 
Het regent momenteel faillissementen in Nederland en het eind lijkt nog niet in zicht. Vaak gaat het hier om grote, oude en bekende formules, die de innovatieslag hebben gemist. De impact op de binnensteden en de werkgelegenheid is groot. De gemeente Venlo heeft daarom besloten om extra middelen vrij te maken zodat lopende projecten meer vaart krijgen. Winkels en horeca zijn immers twee vlonders waar het stedelijk centrum op drijft – naast culturele voorzieningen. In eerste aanleg wordt 50.000 euro extra uitgetrokken.
 
"We hebben het niet over nieuw beleid want we deden dit al," verduidelijkt wethouder Satijn. "Maar het gaat nu wel erg hard. Veel mensen raken hun baan kwijt en het is belangrijk om deze nieuwe werkzoekenden, snel hulp en perspectief te geven. Het zijn ervaren mensen die we willen behouden. Daarnaast moet de leegstand niet storend zichtbaar worden. Op zich staat onze binnenstad er overigens niet slecht voor. Maar actie is nodig, willen we voorkomen dat winkelstraten minder aantrekkelijk worden."
 
Nieuwe Winkelstraat
Sinds ongeveer een jaar zijn VenloPartners, de Rabobank en de gemeente bezig met het opstellen van een actieplan. Dit krijgt gestalte via het platform De Nieuwe Winkelstraat. Gezocht wordt naar een antwoord op het veranderend koopgedrag van consumenten. Mensen winkelen steeds meer online en stellen hogere eisen aan gemak en beleving. Dit zijn niet alleen bedreigingen; de huidige trends wijzen ook de weg naar de toekomst. De Nieuwe Winkelstraat moet net zo goed verbonden zijn met de consument als met de online wereld. Op die manier ontstaat er meerwaarde door de fysieke nabijheid van winkels en andere voorzieningen. 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Noord-Limburg Business nr4 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Noord-Limburg Business is een uitgave van Van Munster Media