Ondanks recente positievere economische signalen staan kostenbesparingen ongekend hoog op de agenda van Nederlandse MKB-ondernemers. Dit blijkt uit de MKB-monitor uitgevoerd door energiebedrijf E.ON op basis van meningen van meer dan vijfhonderd beslissingnemers in het MKB.
De helft van de ondervraagden geeft aan dat zij in 2013 en 2014, vergeleken met de daar voorafgaande jaren, meer met kostenbesparingen bezig zijn geweest. Dat het MKB het nog altijd zwaar heeft, blijkt ook uit het feit dat 39% van de ondernemers aangeeft continu bezig te zijn geweest met deze besparingen. Nog eens 43% was dat regelmatig. Gevraagd naar de kosten waarop het beste kan worden bespaard, wordt door de respondenten genoemd: energiekosten (39%), vervoerskosten (o.a. wagenpark: 11%) en vestigingskosten (8%).Dat ondernemers meer aan kostenbesparingen zijn gaan doen, heeft ze nog niet besparingsmoe gemaakt. Van de ondervraagden in de monitor van E.ON is 61% het (helemaal) niet eens met de stelling dat er sprake is van besparingsmoeheid binnen de organisatie. Slechts 13% geeft aan dat dit voor hen wel geldt. Zicht blijven houden op marktontwikkelingen kan ondernemers daarbij helpen. Zo zijn steeds meer contracten flexibel of per maand opzegbaar en is er een groeiend aantal initiatieven om via samenwerking met andere lokale MKB’ers gezamenlijk diensten in te kunnen kopen. Of we de crisis dan ook dit jaar achter ons laten? 17% denkt van wel, terwijl 31% zeker weet dat de crisis nog zeker tot 2015 duurt.
Energiekosten over het hoofd gezien
Bijna vier op de tien MKB-ondernemers (39%) ziet energiekosten als de post waarop het best kan worden bespaard. Opvallend aangezien volgens de meeste ondervraagden snijden in de energiekosten bij het eigen bedrijf over het hoofd wordt gezien. Een mogelijke loyaliteit aan de huidige energieleverancier houdt MKB’ers hierin niet tegen want slechts 21% van de ondernemers zegt loyaal te blijven aan de huidige energieleverancier. Mogelijk speelt gebrek aan tijd en kennis mee bij het overslaan van energiebesparing. Veel MKB-bedrijven hebben zelf geen eigen inkoopafdeling, waardoor de directeur/eigenaar zelf belast is met de (energie-)inkoop terwijl deze ook druk is met de dagelijkse bedrijfsvoering. Dat de directeur/eigenaar zelf de energie-inkoop doet blijkt ook uit het onderzoek, 50% van de respondenten geeft aan dat dit bij zijn onderneming het geval is.
Toelichting op het onderzoek
Het onderzoek vond plaats in april 2014 onder 503 Nederlandse MKB-organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research in opdracht van E.ON Nederland. Mediaxplain* Research borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.