Artikel

21-03-2023 09:25

CO2-vrije mobiliteit in 2050: Samen krijgen we het voor elkaar

Het is een van de energie-uitdagingen waar ondernemers voor staan: emissievrij rijden en varen. In 2050 moet het een feit zijn. Maar hoe? Op 4 april houdt de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) er een evenement over. Ondernemers ontdekken daar wat er in de praktijk al gebeurt en mogelijk is. "We moeten de huidige kip-ei-situatie doorbreken."

Tekst: Marc van de Ven
 

Het zal een indrukwekkend gezicht zijn op 4 april bij Chemelot in Geleen, waar het evenement 'Op weg naar zero emissie binnen de mobiliteit' plaatsvindt. Die dag staan er zo'n dertig voertuigen opgesteld, van personenwagens tot vrachtauto's en van heftrucks tot busjes. Stuk voor stuk milieuvriendelijk rijdend op elektriciteit of waterstof. "Voor kleine voertuigen is elektriciteit een mooie oplossing, maar voor zware transportmiddelen als vrachtwagens en binnenvaartschepen lijkt waterstof de brandstof van de toekomst", zegt Sonja Demandt, expertisemanager Duurzaamheid & Innovatie bij LWV. "Ook op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel, zo kun je op het event zien."

Financiering en opleidingen

Het evenement besteedt niet alleen aandacht aan de technologische ontwikkelingen in elektriciteit en waterstof. Ondernemers kunnen ook deelnemen aan sessies over bijvoorbeeld financiering, subsidies, vergunningen en opleidingen. Sonja: "In kleine break-out sessies delen experts van partners als Provincie Limburg, Rabobank en Waterstof Coalitie Limburg hun kennis en beantwoorden je vragen. Ook kom je in gesprek met ondernemers die al ervaring hebben met bepaalde technieken. Het evenement is echt bedoeld om kennis en informatie te delen. Daarnaast halen we knelpunten op die ondernemers ondervinden bij de transitie naar duurzame mobiliteit."

Rijden op waterstof

Een van die knelpunten is de laad- en tankinfrastructuur. Begin dit jaar sloeg RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor de mobielindustrie, een 'laadpaal-alarm'. Er zijn te weinig laadpunten voor elektrische auto's en nauwelijks snelle laadstations voor zware bedrijfswagens. Om nog maar te zwijgen over waterstofstations. Sonja: "Er rijdt bijna niemand op waterstof omdat er geen tankstations zijn en niemand investeert in stations omdat er geen auto's zijn om vol te tanken. Die kip-ei-situatie moeten we doorbreken. Gerbert Vissers, die op het evenement spreekt, doet dat: hij rijdt op waterstof en is eigenaar van een waterstofstation in Horst, het enige in Limburg."

Samen slim energie delen

Over het elektrisch laadprobleem dat RAI Vereniging aankaart, zegt Sonja: "Er zijn inderdaad meer laadpalen nodig om elektrisch rijden snel verder te laten groeien. Voorwaarde is natuurlijk wél dat stroom beschikbaar is. Daarvoor is uitbreiding van het energienetwerk nodig, maar we kunnen energie ook samen slimmer delen." Als voorbeeld noemt ze Local Energy Hubs op bedrijventerreinen. "De energie die ondernemingen op een bedrijventerrein opwekken, kan gebruikt worden door andere bedrijven, naar laadpalen op het terrein gaan of omgezet worden in waterstof als brandstof voor vrachtwagens. Hoe meer bedrijventerreinen een eigen energiehub vormen, hoe meer we het landelijk elektriciteitsnet ontlasten."

Inspiratie

Op het mobiliteitsevenement van 4 april kunnen bezoekers hun licht opsteken over Local Energy Hubs. Bijvoorbeeld over het onderzoek dat in Venlo is gedaan naar welke bedrijventerreinen geschikt zijn voor een lokale hub. En Carin Tullemans vertelt over de energiehub die ze met haar bedrijf in de haven van Maasbracht gaat aanleggen, een overslagpunt voor schone energie in de binnenvaart. "Net als het waterstofstation van Gerbert Vissers is de energiehub van Tullemans een voorbeeld van lokaal, innovatief en duurzaam ondernemerschap. Dat inspireert, ook dat is een doel van het evenement", aldus Sonja. Naast de plenaire lezingen en break-out sessies zijn er negen stands waar bezoekers verdieping vinden over onderwerpen als voertuigen (on- en off road), wet- en regelgeving, subsidies en grensoverschrijdende samenwerking.

Overheid dwingend

LWV hoopt op 4 april zo'n 200 Limburgse ondernemers te verwelkomen. "We moeten de transitie naar duurzame mobiliteit nu versneld gestalte geven", zegt Sonja. "Wachten kan simpelweg niet meer, ook al omdat wet- en regelgeving ons ertoe verplicht. Maastricht, bijvoorbeeld, kom je na 2024 niet meer in met een bestelbus of vrachtwagen die op fossiele brandstof rijdt. Andere steden zullen ongetwijfeld snel volgen. Als je als aannemer of leverancier in de binnenstad moet zijn, heb je dus een emissievrije auto nodig. Dan is het maar beter dat je weet welke ontwikkelingen spelen en wat je mogelijkheden zijn. Kom naar het mobiliteitsevenement, zou ik zeggen."

Samenwerking

Sonja is positief gestemd over de haalbaarheid van CO2-vrije mobiliteit. "De techniek is er en er is geld. Maar we moeten samenwerken. Overheid, bedrijfsleven, kennis- en opleidingsinstellingen en burgers. Niemand kan alleen de transitie naar een circulaire economie, naar een CO2-neutrale energievoorziening en naar een emissievrije mobiliteit bewerkstellingen. Samen krijgen we het voor elkaar."


Meld je aan

Heb jij een bedrijf in de logistiek of bedrijfswagens rondrijden? Kom dan naar het mobiliteitsevenement op dinsdag 4 april van 11.30 tot 18.00 uur op het Chemelot-terrein in Geleen. Het programma vind je op www.lwv.nl/mobiliteit-evenement. LWV-leden melden zich aan via de app. Ben je (nog) geen lid van de LWV en wil je graag komen? Stuur een bericht naar bijeenkomsten@lwv.nl en je bent van harte welkom! Deelname is gratis.

Foto: Sonja Demandt - Expertisemanager Duurzaamheid & Innovatie bij LWV

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by