Nieuws

08-10-2019 11:06

Explosieve groei eetgelegenheden in Limburg

Het aantal horecazaken in Limburg dat een combinatie aanbiedt van eten en drinken is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van Locatus die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteert tijdens de opening van de horecavakbeurs BBB.
 
De afgelopen tien jaar bleef het totaal aantal horecazaken in Limburg stabiel: rond de 4000 horecazaken. Steeds meer ondernemers bieden echter een combinatie van eten en drinken aan. Hierdoor stijgt het aantal plekken in Limburg waar kan worden gegeten. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door de opkomst van eetcafés (+276), lunchrooms (+91), ijssalons (+26) en bezorg- en afhaalrestaurants (+73).
 
Kansen voor dorpen en steden
Dirk Beljaarts, directeur KHN: “De opkomst van nieuwe horecaconcepten heeft de afgelopen jaren een impuls gegeven aan het bruisend maken van centra, horecapleinen en dorpskernen in Limburg. Ook voor toeristen is de horeca een belangrijke reden om de provincie bezoeken. Dit biedt kansen voor gemeenten. Tegelijkertijd moeten wij voorkomen dat er geen overaanbod van hetzelfde soort horecazaken ontstaat in gebieden. Dat vraagt dus om slimme gemeentelijke en provinciale horecavisies. KHN gaat daarover graag met de gemeenten om tafel.”
 
Horeca speelt in op veranderd koopgedrag Limburg
Volgens retailexpert Tony Wijntuin spelen horecaondernemers in op de wensen die Limburgers aan de lokale horeca stellen: “Belevenis en vermaak spelen een steeds grotere rol in onze tijdsbesteding. De horeca is een belangrijke factor. Mensen zoeken buiten de deur plekken om te onthaasten en met elkaar te verbinden. Denk aan een goede lunch tijdens het winkelen of de combinatie van een avondje stappen voorafgegaan door een goed diner. Door onze drukke banen en agenda’s zoeken we bovendien een manier om ontzorgd te worden bij de dagelijkse boodschappen. Bezorg- en afhaaldiensten in de horeca spelen hier slim op in.”

Grootste culinaire beurs van Limburg
Tijdens de BBB spreekt KHN met een grote groep ondernemers en gemeentelijke beleidsmakers over het belang van deze trends. Ook staan zij stil bij de uitdagingen in het gemeentelijk beleid die dit met zich meebrengt. De BBB is de oudste horecavakbeurs van Nederland en de grootste van het zuiden. De beurs wordt bezocht door meer dan 15.000 ondernemers. Zij laten zich inspireren door de laatste trends rondom eten en drinken.