Nieuws

15-06-2020 10:23

Reclame en coronavirus: veel sectoren worden getroffen door de crisis

Hoewel de gezondheidscrisis met betrekking tot Covid-19 heeft geleid tot een ongekende wereldwijde economische crisis, verkeert de huidige samenleving in een ongekende staat onzekerheid en chaos. De pandemie heeft ondertussen veel bedrijven getroffen en anderen zullen de komende weken nog volgen.

De nieuwste versie van "Marketing Barometer" uitgebracht door Sortlist analyseert de impact van de Covid-19-pandemie op marketingvooruitzichten. Bij het lezen en analyseren van de data ligt de conclusie voor de hand: het advertentielandschap verandert fundamenteel. De pandemie heeft de vraag naar digitale expertise enorm doen toenemen. In alle landen / regio's worden verschillende industrieën hard geraakt, vooral vanwege beperkingen die ervoor zorgen dat bedrijven afhankelijk zijn van hun online bedrijf :

-Creatie van webapplicaties (+ 45,6%),
-Bouw een e-commerce website (+ 41,64%),
-SEO (+ 36,94%)
-En digitale strategie (+ 30,40%)

Daarentegen neemt het aantal projecten op het gebied van eventmarketing en het maken van mobiele applicaties af. In het laatste geval kan dit fenomeen ongetwijfeld worden verklaard door dat er prioriteit te geven aan meer aan de online operaties. Daarom investeren bedrijven vaak in de ontwikkeling van nieuwe webapplicaties en online winkels. Nog verrassender is dat de vraag naar online adverteren met bijna 30% is gedaald. Soortgelijke trends zijn waargenomen in alle landen, vooral in de 5 Sortlist landen (Frankrijk, België, Spanje, Duitsland en Nederland).

Hoe verklaar je deze paradox? Volgens Sortlist kan dit worden toegeschreven aan de angst die heerst om advertentie-investeringen te doen die geen positieve ROI opleveren. Niets is zo logisch als dit: in deze onzekere tijden zijn financiële middelen waardevoller dan ooit.

Is de traditionele reclame een 'has-been'?
In Frankrijk, Europa en internationaal lijkt eventmarketing volledig achterhaald en daalt van -30% naar -66%. Wat verboden vergaderingen betreft, lijkt dit normaal. Maar laat dit duidelijk zijn: eenmaal de pandemie voorbij is gaan merken en bedrijven een digitale transformatie moeten ondergaan en zich moeten concentreren op het overbrengen van krachtige boodschappen. Medeoprichter Nicolas Finet merkt op: "De Covid-crisis heeft de trend die we in het oog hielden. Tegenwoordig is het doel van marketing om dichter bij klanten te komen. In tijden van crisis moet je je snel kunnen aanpassen. Aanvankelijk wist het bedrijf niet wat het moest doen. Ten eerste is er een schok maar daarna was er een versnelling van de vraag. Er deed zich een schokgolf voor: Bedrijven hebben beseft dat ze de klant op een respectvolle manier moeten benaderen."

Trends voor de komende maanden en jaren
Gezien de vele gegevens die de marketingbarometer in 2020 heeft verstrekt, gelooft Sortlist dat veel trends sterker zullen worden:

-De sterke vraag naar online zichtbaarheid vertaalt zich in een behoefte aan expertise in SEO, e-commerce, contentstrategie en webapplicaties;
-Zoek naar manieren om de advertentiekosten te beheersen, wat de daling van traditionele advertenties en investeringen in online advertenties kan verklaren;
-Het belang van wendbaarheid betekent dat het bedrijf omringd moet zijn door zeer gespecialiseerde partners.


 
delen:
Algemene voorwaarden