Nieuws

05-01-2021 11:18

Inwoners van Venlo bestellen opvallend veel groente en fruit

Het afgelopen coronajaar heeft opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen die we online bestelden. De behoefte aan luxe vlees en vis groeide zeer sterk en Nederlanders kochten veel meer koffiecups. Ook kreeg de verkoop van schoonmaakproducten een enorme impuls. Inwoners van Venlo gooien opvallend vaak groente of fruit in hun mandje. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van online supermarkt Picnic.  

Op basis van de enorme hoeveelheid bestellingen van meer dan 500.000 klanten is een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele top drie van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meest in trek waren.

Broodadepten
In Venlo schaft de pot meestal groente of fruit: rode paprika, stevige winterpeen en Pink Lady-appels zijn er het populairst. Een stukje verderop in Breda drinkt men G’woon cola zero en is men gek op aubergines. In Helmond stonden ’s avonds met grote regelmaat sperziebonen op tafel. Bredanaren besmeren het liefst een heel boeren waldkornbrood, maar Helmond doet het net even wilder: het half boeren tijger tarwebrood wordt er vaker gegeten.

Elders in Noord-Brabant staan veelal gezonde ingrediënten op het menu. Zo bestellen Bosschenaren vooral witte Hollandse champignons, witlof en stevige winterpeen, waar bosui en milde kruidenkaas in Tilburg goed in de smaak vallen.

Zwolle ruikt morgenfris
Zwolle, waar Picnic sinds dit najaar levert, is het enige gebied in Nederland waarin een non-foodproduct het meest wordt verkocht. G’woon wasverzachter morgenfris draait in veel ‘Hanzewasjes’ mee. Zwollenaren eten vooral eetrijpe mango en Oreo original. Anders dan in Deventer, waar cherrytomaatjes, bloemkool en Pepsi Max de top drie vormen.

Alleen in Enschede is bier met stip het meest bestelde product. In plaats van Grolsch is het pils van De Klok dat de klok slaat in Enschede. Daarmee blijft de Twentenaar overigens gewoon trouw aan zichzelf, want ook De Klok wordt gebrouwen in Enschede. In het naburige Hengelo worden vooral rozijnen krentenbollen, vissticks en rijstwafels bezorgd.

Avocado-rage verkast oostwaarts
Waar de avocado eerder in Amsterdam en Den Haag werd omarmd, is Arnhem inmiddels de nieuwe thuisbasis van de hipstervrucht. De eetrijpe avocado voert een van de gezondste Picnic-boodschappenlijstjes van het land aan, gevolgd door conference peren en havermoutvlokken.

Meerdere steden in Gelderland gaan mee in de trend. Apeldoorn omarmt de courgette, terwijl inwoners van Nijmegen een groot aantal porties magere Franse kwark naar binnen lepelen. Scharreleieren klasse M en hoemoes naturel belanden eveneens op de eettafel in Nijmegen.

Gezond populair
Picnic is sinds kort actief in Hilversum, Huizen, Naarden, Bussum, Laren, Blaricum en Eemnes. De nieuwe Picnic-klanten in die plaatsen bestelden de laatste tijd opvallend veel gezonde producten. Bio+ halfvolle melk staat hoog op het boodschappenlijstje, net als San Pellegrino koolzuurhoudend mineraalwater en traditionele olijfolie. De stad Utrecht neemt het zekere voor het onzekere en bestelt nog steeds in grote getalen toiletpapier, 4-laags van huismerk G’woon om precies te zijn. Blauwe bessen en paksoi zijn eveneens populair in de Domstad.

Ook in Amersfoort houden ze van water: Spa Intense bruisend is er uitermate populair. Misschien om een pilletje mee weg te spoelen, want de paracetamol 500 mg doet er in de getallen niet voor onder. In Ede-Veenendaal gaan eierkoeken naar veel huishoudens, net als citroenen en ontbijtspek. In Zeist lijkt melkeiwit op een zijspoor te zijn beland: halfvolle melk lactofree staat er hoog op het boodschappenlijstje, tussen knoflook en fijne mini krieltjes in.

Groente en fruit populair
Ware fruitliefhebbers zijn te vinden in Haarlem. Pitloze witte druiven en Hollandse aardbeien staan daar respectievelijk op 1 en 2. Buurman Hoofddorp lijkt ook veel herbivoren te huisvesten, broccoli is daar relatief gezien het meest in trek. Ook Alkmaar gaat voor groente en fruit, met witlof en de eetrijpe mango. Volendam houdt het traditioneel en bestelt veel 3 ster Beter Leven huismerk eitjes en halfvolle boerenyoghurt. Zaandam profileert zich bijna als studentenstad: noedels kip en rijstwafels prijken bovenaan het Zaanse boodschappenlijstje.

Amsterdammers hebben zich wederom laten gelden als liefhebbers van hipstervoeding. Bij eerdere analyses kwam Amsterdam al als avocadohoofdstad uit de bus, dit jaar wordt 020 gekroond tot haverdrankhoofdstad. Haverdrank barista is populair als melk voor de vele koffie die we thuis dronken. Verder waren de bio fairtrade bananen in trek, net als hoemoes naturel. In Almere hebben ze een ander middel om zichzelf scherp te houden: energydrink.

Gezond
De grootste liefhebbers van gezond water wonen in Den Haag. In de Hofstad gaat het koolzuurvrije mineraalwater van Bar-le-Duc grif over de digitale toonbank. Eveneens populair zijn ongezouten roomboter en pruimtomaten. Inwoners van Delft lijken een groot liefhebber te zijn van alles wat groen is. Zo zijn de prei, ijsbergsla en groene ijsthee niet te versmaden. In Zoetermeer is de ijsbergsla ook een van de favorieten.

Leiden heeft zichzelf tot zuivelhoofdstad van Nederland gebombardeerd, want daar staat de karnemelk fier bovenaan. Perssinaasappelen en kastanjechampignons zijn er eveneens in trek.

Hang naar zoetigheid
In Rotterdam houden ze vooral van natuurlijk gezoete producten. De suikervrije cola Pepsi Max staat er bovenaan de boodschappenlijstjes, op de voet gevolgd door Hollandse aardbeien. Zoete aardappelen vallen eveneens goed in de smaak in de Maasstad. Ook in Alphen aan den Rijn zijn deze bataten, zoals zoete aardappelen ook genoemd worden, het populairst.

Vlaardingen kiest voor sperziebonen. Inwoners van Gouda doen de bijnaam van hun stad geen eer aan. In plaats van kaas of stroopwafels zijn het havermoutvlokken die de klok slaan.


Over Picnic
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Afbeelding van Isabella Dornbrach via Pixabay 





 
delen:
Algemene voorwaarden