Nieuws

07-06-2021 08:57

Minister wijst IC tussen Eindhoven, Heerlen en Aken af

De afwijzing van de intercity tussen Den Haag, Eindhoven en Heerlen richting Aken is opnieuw een tegenvaller voor Zuid-Nederlandse ondernemers. Na jarenlange positieve geluiden, onderzoeken, een intentieverklaring en politieke beloftes tijdens de afgelopen verkiezingscampagne is deze afwijzing opnieuw een stevige teleurstelling. ‘Mooie beloften waar we voorlopig weinig voor kopen,’ aldus Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur en ruimte van de Limburgse Werkgevers Vereniging en VNO-NCW Brabant Zeeland. De bedroevende tussenstand voor de Zuid-Nederlandse infrastructuur: uitbreiden mag niet of wil men niet en investeren in andere modaliteiten is niet haalbaar.

Bereikbaarheid onder druk
De bereikbaarheid van en naar het zuiden staat al jaren ernstig onder druk. Minister van Nieuwenhuizen besloot in 2019 al dat de Zuid-Nederlandse luchthavens Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport niet meer mochten groeien en de politiek ziet liever ook geen verdere verbreding van snelwegen. Reeds geplande verbredingen van bijvoorbeeld de A58 en de A73 liggen bovendien stil vanwege uitblijvend stikstofbeleid. Als alternatief werkten VNO-NCW Brabant Zeeland en LWV samen met provincies en gemeenten aan het Toekomstvisie OV 2040, om financiering in internationaal OV uit Den Haag te krijgen. De intercity richting Aken is onderdeel van deze visie, maar ook daar wordt nu dus een streep doorheen gezet.

Enige Nederlandse groeiregio in het zuiden
Een afwijzing dus, terwijl investeren in Zuid-Nederland juist loont. Derksen: ‘Zelfs tijdens de crisis van afgelopen jaar was de Brainportregio de enige groeiregio in Nederland. Groei waar het zuiden, maar ook de rest van Nederland baat bij heeft. Den Haag moet inmiddels toch inzien dat er in Zuid-Nederland geïnvesteerd moet worden.’ 

Betere bereikbaarheid, duurzaamheid en economische groei
Door het uitblijven van effectieve maatregelen wordt de situatie steeds slechter, zowel op het gebied van bereikbaarheid, duurzaamheid als economische groei. Hoogwaardig openbaar vervoer biedt namelijk drukverlichting op de snelwegen en helpt in de gezamenlijke duurzaamheidsopgave. De treinverbinding richting Aken stimuleert duurzamer internationaal treinverkeer als alternatief voor korte afstandsvluchten en sluit (Zuid-)Nederland aan op het Duitse HSL netwerk. Daarmee wordt het bijvoorbeeld ook interessant om hoogopgeleid personeel deze kant op te halen, wat de economie ten goede komt. De werkgeversverenigingen roepen het nieuwe kabinet dan ook op om extra te investeren in de Zuid-Nederlandse infrastructuur en bereikbaarheid en gaan graag in gesprek om gezamenlijk oplossingen te vinden.

 
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by