Allereerst, wat houdt een competentie precies in? Een competentie is een bepaalde combinatie van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten, welke van belang zijn om de functie zo succesvol mogelijk uit te kunnen voeren.
In de praktijk blijkt dat praten over eigen competenties een ingewikkeld onderdeel is. Om het jou wat makkelijker te maken, worden onderaan in deze blog enkele onderwerpen met typische voorbeeldvragen genoemd.
Bij het geven van voorbeelden en het vertellen over wat je gedaan hebt, is het aan te raden de STAR-structuur aan te houden. Je geeft aan wat de Situatie was, welke Taak jij vervulde, welke Actie(s) jij hebt ondernomen en wat het Resultaat hiervan was. Een duidelijke, heldere structuur leidt tot een goed sollicitatiegesprek.
Let op: vermijd onduidelijke en nietszeggende containerbegrippen, zoals ''ik ben zelfstandig maar kan ook goed in een team werken''. Ben eerlijk! Als iets niet bij je past, geef dit dan ook eerlijk aan. Vroeg of laat komen ze er toch wel achter, eerlijkheid duurt immers het langst!
Een rijtje met typische voorbeeldvragen:
- Aanpassingsvermogen: wat is je reactie als er onverwacht een beroep op je wordt gedaan, bijvoorbeeld voor een spoedklus? Geef eens een voorbeeld van zo'n situatie die zich in het verleden heeft voorgedaan.
- Adviseren: kun je goed luisteren? Waaruit blijkt dat dan?
- Ambitieus: wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
- Conflict hanteren: kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je tactvol hebt gehandeld in een conflict?
- Creatief: kun je een voorbeeld van een situatie geven waarin jij met iets bent gekomen dat heel anders was dan de ideeën van anderen? Hoe ging dat en wat is er uiteindelijk met jouw idee gedaan?
- Doorzettingsvermogen: kun je een situatie beschrijven waarin het moeilijk was het doel te bereiken, maar waarbij je toch hebt doorgezet?
- Empathie: beschrijf een situatie waarin je te maken hebt gehad met een gefrustreerde klant. Wat heb je gedaan om deze frustratie te verminderen?
- Feedback ontvangen: beschrijf een situatie waarin je feedback hebt ontvangen over een fout die je hebt gemaakt. Wat was jouw reactie?
- Flexibel: werk je wel eens op afwijkende werktijden? Hoe ervaar je dat?
- Klantgericht: wat doe je om op de hoogte te zijn van de wensen van de klant?
Heel veel succes met het volgende sollicitatiegesprek!