Nieuws

17-11-2022 12:47

Noord-Limburgse supermarkten doen mee aan internationale klimaatcampagne de Race To Zero

De vermindering van de CO2 uitstoot moet sneller. Dat is de inzet van de wereldwijde campagne ‘Race To Zero’. In deze internationale klimaatcampagne werken bedrijven, universiteiten, gemeenten en regio’s samen in de grootste wereldwijde allliantie. De Verenigde Naties ondersteunt de campagne. Jumbo Phicoop en Plus Lucassen zijn twee van eerste zelfstandige supermarkten die aan de campagne meedoen.

Er zijn internationaal afspraken gemaakt om te komen tot een CO2-neutrale wereld in 2050. Het gaat echter niet snel genoeg. Dat wordt deze week benadrukt op de VN-klimaatconferentie COP 27 in Sharm-el-Sheikh. Het is niet voldoende om er alleen over te praten, we moeten allemaal iets doen als we onze wereld en natuur willen beschermen. Vandaar dat in 2020 door een aantal grote organisaties de Race To Zero is gestart. Sinds deze maand kunnen ook zelfstandig winkeliers in Nederland aan de campagne meedoen. Daarbij worden ze ondersteund door hun brancheorganisatie, het Vakcentrum.

De eerste zelfstandig winkeliers die aan de Race To Zero meedoen zijn de supermarktondernemers met het Super Supermarkt Keurmerk. Deze ondernemers zijn, voordat zij het keurmerk kregen, al getoetst op een groot aantal duurzaamheidsaspecten. Jumbo Phicoop is SSK gecertificeerd. Met hun deelname aan de Race to Zero spreken zij nu ook hun concrete ambitie uit richting CO2-neutraal ondernemerschap.

“Wij zijn er trots op dat ook MKB winkeliers hun verantwoordelijkheid nemen en dat willen uitdragen. De consument moet weten dat ook hun winkel actief inzet op de klimaatdoelstellingen en een belangrijke impact maakt en dat zij door hun de keuze voor  deze winkel indirect ook een bijdrage leveren. Het gaat daarbij niet alleen om de directe energiereductie, maar ook om een daadwerkelijke beperking van levensmiddelenoverschotten, verpakkingen, energiezuinige vervoermiddelen en gebruik van restwarmte” aldus Patricia Hoogstraaten, directeur Vakcentrum.

Super Supermarkt Keurmerk
Het Super Supermarkt Keurmerk wordt toegekend aan ondernemers die duurzaam, lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemen. Het SSK wordt inmiddels tien jaar toegekend aan ondernemers die zich onderscheiden op zeven thema’s: Lokale betrokkenheid, Stimulerend personeelsbeleid, Onderscheidend assortiment, Duurzame energie, Slimme logistiek, Veilige omgeving en Bewuste afvalreductie. De criteria om het keurmerk te behalen en te behouden zijn opgesteld in samenwerking met TNO. Dit jaar viert het SSK keurmerk haar tienjarig jubileum. Op 16 november werd dit feestelijk gevierd tijdens het Jubileumcongres.
delen:
Algemene voorwaarden