Nieuws

27-03-2023 15:33

Brouwerij De Klep en bessenteler Berry Briljant introduceren nieuw lokaal blauwe bessenbier

Op 1 april is het zover: de lancering van een gloednieuw, Limburgs blauwe bessenbier. Een unieke samenwerking tussen Brouwerij De Klep en bessenteler Berry Briljant. Het bier genaamd ‘De Blauwe Schien’ is een eerlijk en gezonder biertje zonder toevoegingen.

De blauwe bes is hét toonbeeld van een gezond en Limburgs product. Sap, jam en wijn van dit heerlijke fruit is al een paar jaar populair. Het idee om een lokaal fruitbier op basis van blauwe bessen te ontwikkelen ontstond tijdens de Streekweken Venlo, waar door verschillende horecazaken invulling werd gegeven aan de gedachte ‘Limburg (s)maakt je beter’.

Samenwerking
Tijdens de Streekweken kwam Jan Fleurkens, mede-eigenaar van Brouwerij de Klep in Venlo, in contact met blauwe bessenteler Fred Douven, bestuurder van Berry Briljant en eigenaar van ABB Growers in Horst. Gezamenlijk is er gewerkt aan het ontwikkelen van het streekeigen blauwe bessenbier. Na verschillende sessies waarin de brouwers van De Klep en Frank van Mill, specialist op het gebied van concentraten van o.a. blauwe bessen, samen kwamen, werd het geheim van de brouwer gesmeed.

Over het bier
Dit lokale bier heeft een fruitige, lichtzure smaak die perfect past bij de lente en de zomer. “De blauwe bes is een gezonde, lekkere en makkelijke fruitsoort en dat moest ook terugkomen in het bier,”, zo vertelt teler Fred Douven, “daarom hebben we bewust gekozen voor een lichter bier zonder poespas”. Het bier heeft een alcoholpercentage van slechts 4,6% en is een ambachtelijke creatie waarin de smaak van verse blauwe bessen perfect tot uiting komt.

De mooie, diepblauwe kleur van het brouwsel heeft geleid tot de naam “De Blauwe Schien”. Deze is ontstaan door een vergelijking in het plat Venloos van de blauwe gloed van het bier met de groene stralen van Noorderlicht. Straks is het niet alleen het bronsgroen eikenhout waar Limburg trots op is, maar ook de Blauwe Schien.

Lancering
De officiële lancering van ‘De Blauwe Schien’ vindt plaats op 1 april tijdens de opening van de Fruity Survival Run op Aardbeienland in Horst. De Fruity Survival Run heeft de ambitie om een gezonde leefstijl bij kinderen te ontwikkelen door de kracht van plezier in sport en gezond eten. De ouders kunnen na een kop koffie met een stuk Aardbeienvlaai genieten van een verse ‘Blauwe Schien’.

‘De Blauwe Schien’ wordt vanaf deze datum ook verkocht bij Beej Benders in Venlo en geschonken in Het Roadhuis in Blerick, Van Der Valk Hotel Venlo en Foodhall Mout in Venlo. Het is een echte aanrader voor liefhebbers van ambachtelijk gebrouwen bier en mensen die graag lokale ondernemers steunen.

Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay 
 
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by