Nieuws

18-09-2023 08:25

Een derde van werkend Nederland is onzeker om weer de schoolbanken in te gaan

Bijna een derde van werkend Nederland (31%) geeft aan onzeker te zijn om zich te laten om- of bijscholen. Dit blijkt uit onderzoek van opleidingsinstituut Scheidegger, uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders in loondienst. Redenen waarom werkende Nederlanders juist wel een opleiding overwegen, zijn persoonlijke interesse (24%), een hoger salaris (24%) en de uitdaging (22%). Voor 28 procent van de werkende Nederlanders is persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste drijfveer voor om- of bijscholing.

Chris van Deursen, Manager Opleidingsadvies bij Scheidegger: “Jezelf continu blijven ontwikkelen is belangrijk. Het verbaast mij daarom ook niet dat persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste drijfveer is voor velen om een opleiding te volgen. Kijkend naar de voortdurende veranderingen in de arbeidsmarkt is de groeipotentie binnen loopbanen hoog. We zien daarom steeds vaker mensen die een opleiding volgen met als doel om aan de slag te gaan in een kansrijke sector, zoals in de logistiek, binnen de IT of in de zorg.”

Kansrijk beroep
Vier op de tien werkende Nederlanders (41%) overwegen een opleiding in een vakgebied dat als kansrijk wordt beschouwd. UWV brengt elk jaar kansrijke beroepen in beeld. In het overzicht van juli 2023 worden verpleegkundige, een baan in de ouderenzorg en zelfstandig kok als kansrijke beroepen bestempeld. De vraag naar professionals is in de vakgebieden op de lijst groter dan het aanbod van werkzoekenden. Wat betekent dat de kansen voor beroepsgeschoolde medewerkers hoog zijn.

Van Deursen vervolgt: “Wij merken dat er over om- en bijscholing nog veel onduidelijkheden bestaan. Denk hierbij aan de kosten, de lesvormen en locaties. Als opleidingsinstituut bewegen wij mee met ontwikkelingen in de markt. Zo bestaat er de mogelijkheid om OnlineKlassikaal® een opleiding te volgen, waardoor het niet meer nodig is om naar een opleidingslocatie af te reizen. OnlineKlassikaal® combineert de voordelen die digitaal onderwijs te bieden heeft met de kracht van klassikaal les volgen.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Scheidegger uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarktEffect. Voor het onderzoek zijn 1.063 werkende Nederlanders ondervraagd.
 
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by