Nieuws

20-09-2024 08:38

Let op: Google gooit het roer om!



In SEO-land is er heel wat gaande momenteel. Na jaren van relatieve rust is er nu echt heel wat aan het veranderen. Is Google ook bij jouw bedrijf een onderdeel van je businessmodel? Dan is het handig om dit artikel te lezen. Want Google gaat veranderen!

Tekst: Marco Bouman - marcobouman.com


De feiten op een rijtje:

1. Google-updates: kwaliteit

Google heeft onlangs een aantal updates uitgerold die alle gaan over kwaliteit: de E-E-A-T Update (2022), de Helpful Content Update (2023) en een Core Update (2024).

2. Affiliate websites fors geraakt: -/- 35%

Door de core update van maart dit jaar zijn inmiddels veel affiliate websites geraakt. Ze verloren in één keer gemiddeld 35% van hun organisch verkeer.

3. Ook 'gewone' websites geraakt

Sinds begin 2024 zijn er ook veel 'gewone' websites en webshops geraakt. Ze verliezen zoekwoordposities en traffic vanuit Google en andere zoekmachines.

4. Extreme groei door helpful contentexperiment

Van januari tot en met mei dit jaar heb ik een experiment gehouden met helpful content. In 5 maanden zag ik een groei van ruim 250% in organisch verkeer!

Niets doen is achteruitgang. In dit artikel neem ik je mee in wat je kunt doen om mee te gaan in deze ontwikkelingen van Google en zo je organische verkeer kan behouden of vergroten.


Heb je het idee dat jouw content wel helpful is? Beantwoord dan eens de vragen hiernaast. Als je één keer of vaker nee antwoordt, is het tijd je SEO-content aan te passen aan de nieuwe richtlijnen van Google.

Check je eigen content:

-Biedt jouw content originele en unieke informatie die elders niet te vinden is?

-Geeft jouw content een uitgebreide beschrijving van het onderwerp?

-Is de content op jouw website iets wat je zelf zou delen en aanbevelen?

-Is de inhoud geschreven of beoordeeld door een expert of iemand met aantoonbare kennis van het onderwerp?

-Toont je inhoud duidelijke expertise uit eerste hand, gebaseerd op daadwerkelijk gebruik van een product of dienst?

-Zal iemand na het lezen van je content het gevoel hebben dat ze voldoende over een onderwerp heb-ben geleerd om hun doel te bereiken?

-Is jouw content primair gericht op lezers en gebruikers, en niet op zoekmachines?

-Is de lengte van je pagina's niet gebaseerd op een vast aantal woorden?

-Voor velen is het nu tijd om je oude standaard SEO-content te transformeren naar helpful content!

Zo ziet standaard SEO-content er ongeveer uit op het web:

-Veel zoekwoorden

-Veel marketingtermen

-Lange blokken tekst

-Regelmatig verstopt achter een 'lees meer'

-Zinnen die niet lekker lopen

-Teksten die niet goed leesbaar zijn

-Vaak met veel interne linkjes

-Met deze content ga je het niet meer redden

Hoe maak je dan helpful content?

Hier de vier belangrijkste contentingrediënten uit mijn experiment waarbij mijn website ruim 250% extra organisch verkeer kreeg puur door content helpful te maken:

1. Bepaal de zoekintenties per pagina

Zoek niet alleen zoekwoorden waarop je gevonden wil worden, maar vooral ook vragen, problemen, zorgen, dilemma's en angsten achter deze zoekwoorden waar jouw potentiële klant mee bezig is.

Wat zoekt hij? Wat wil hij echt? Wat is belangrijk? Het gaat hier om een hele praktische manier van denken.

Een ChatGPT-prompt:

"Wat kunnen zoekintenties zijn van mensen die zoeken op [onderwerp]. Wat zijn dan de vragen achter deze zoekopdracht? Geef mij tien relevante en waardevolle zoekintenties."

Ook handig is om gewoon in Google de webpagina's boven jouw pagina in de zoekresultaten te bezoeken en onderzoeken welke onderwerpen zij behandelen.

Hoe breder je deze eerste stap doet, des te groter de kans is dat jouw pagina de vragen van jouw bezoeker beantwoordt. De gevonden zoekintenties vormen de structuur van je pagina.

2. Sloop oude 'SEO-structuren'

De meeste SEO-content staat er vol van. Bekijk op iedere pagina per alinea: 'voegt dit wel wat toe?' Zo niet, dan lekker verwijderen. Dit doe je op paginaniveau, maar ook op websiteniveau.

Zo neemt het aantal kwaliteitpagina's gedeeld door het totaal aantal pagina's toe. Ik noem dit voor het gemak: DQ = Domain Quality.

Doe dit ook met de zoekwoorden in een pagina. Google heeft een bepaalde zoekwoorddichtheid niet meer nodig.

Wanneer het zoekwoord in de url, metatag en paginakopje staat, weet ze prima waar jouw pagina over gaat.

Schrijf zonder het aantal zoekwoorden in je tekst te tellen/optimaliseren.

3. Breng de menselijke ervaring in

Je bezoeker wil praktische en concrete informatie. Hij wil echt geholpen worden. Wanneer jouw content deze menselijke ervaring niet heeft, kun je het net zo goed laten schrijven door een AI-tool.

Een hele goede bron voor deze menselijke ervaring is de medewerker van de klantenservice of bijvoorbeeld de verkoop binnendienst. Hier regent het vragen en klachten. Wanneer je deze input verwerkt in je content wordt het echt helpful!

Een ander deel van deze menselijke ervaring is de uniekheid van jouw bedrijf. Wat doen jullie anders dan de concurrent? Dit onderscheidende vermogen geldt alleen voor jullie bedrijf. Dit inbrengen zorgt voor een stukje uniekheid/authenticiteit.

Een andere mooie manier is het inbrengen van voorbeelden van veel gestelde vragen of van cases. Dit is de content waar je bezoeker blij van wordt!

4. Maak je content leesbaar

De standaard SEO-teksten zijn gemaakt voor zoekmachines, niet voor mensen. Ze zijn daarom vaak slecht leesbaar. Helpful content is wel gemaakt voor bezoekers. Dit betekent dat online leesbaarheid van je content zeer belangrijk is.

Hier een aantal tips:

-Hanteer 'dunne' alinea's, liefst niet meer dan drie à vier regels

-Gebruik informatieve kopjes en tus-senkopjes

-Houd zinnen kort (circa vijftien woorden)

-Gebruik alleen interne links als ze super relevant zijn

-Zorg dat je contentvlak niet langer is dan circa 600 pixels

-Breek teksten met afbeeldingen of video's

-Zorg voor een nette inhoudsopgave met interne linkjes

-Minimaliseer afleiding

-Een slider is oké, maar laat hem niet bewegen
 

Ben jij er klaar voor om het roer om te gooien?
 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by