Nieuws
Coverstory: Niek Hettinga en Luuk Jansen over 25 jaar Peelrand Makelaardij
Peelrand Makelaardij uit Venray viert dit jaar het 25-jarig jubileum. Een perfect moment om terug te kijken, beginnend met de start door Louis Jansen en Huub Janssen op 1 januari 2000. Dat was eigenlijk een grote duik in het ongewisse, maar het ging goed, de makelaardij groeide gestaag. In 2010 namen Niek Hettinga (40 jaar) en Luuk Jansen (40 jaar, zoon van Louis) het bedrijf over. Vlak daarna volgde met de bankencrisis een diepe en langdurige economische crisis, in 2020 kwam corona er nog eens overheen. Het bedrijf overleefde beide crises niet alleen, maar kwam er telkens veel sterker uit tevoorschijn. Dit is daarom ook het moment om aandacht te besteden aan de nieuwste ontwikkelingen bij Peelrand Makelaardij, want die zijn er volop.
Tekst: Hans Eberson, Fotografie: Ania Liesting
De start van Peelrand Makelaardij mag je op zijn minst verrassend noemen. Louis Jansen werkte tot 2000 in de verzekeringswereld, Huub Janssen was fysiotherapeut. Op 1 januari van dat jaar schreven ze zich in bij de KVK, huurden een lege winkel in het centrum van Venray en gingen van start. Ze hadden de benodigde opleidingen afgerond en gingen vol enthousiasme aan de slag met de opbouw van een tot dat moment volledig lege portefeuille. De focus lag volledig op de verkoop van bestaande huizen in de regio Venray en dat ging goed. In 2007 werd het werkterrein uitgebreid, aannemers en projectontwikkelaars waren actief met nieuwe projecten, kansen voor Peelrand. Het was een compleet andere wereld, maar wel een interessant werkterrein. Daarvoor had Peelrand Makelaardij een apart label nodig en er werd onder de naam Peelrand Nieuwbouw een tweede pand in Venray gehuurd.
Diepe crisis
Intussen was ook het aantal medewerkers gegroeid. In november 2000 meldde Niek Hettinga zich als vakantiekracht/stagiair, de jaren erna werd het team verder uitgebreid en in augustus 2008 kwam Luuk Jansen erbij. Vlak daarna kwamen de eerste berichten over een bankencrisis in Amerika, die al snel de hele wereld raakte. "Dat was grote paniek", vertelt Niek Hettinga. "De markt kwam piepend tot stilstand, ook hier. En als ik stilstand zeg, bedoel ik stilstand; alle plannen konden de la in, de focus kwam op overleven te liggen. De tweede vestiging ging dicht, want alle projecten stonden stil. Dan word je nog creatiever, keuzes maken en nieuwe verdienmethodes verzinnen. We namen ons voor koste wat kost alle medewerkers te behouden, onze managementfees werden drastisch kleiner, dat moest. We gingen waar mogelijk nog efficiënter werker, alle overbodige uitgaven werden geschrapt, maar we hielden de tent overeind. In die periode zijn de eerste gesprekken over overname door Luuk en mij gevoerd. Die ambitie had ik al vanaf mijn start en op 1 januari 2010 namen Luuk en ik Peelrand Makelaardij over. Dat was best een gok, want de crisis was nog niet voorbij, die duurde tot 2015. Maar we waren vasthoudend, eerlijk en transparant en we zaten dicht op de klant."
Het team is leading
Niek en Luuk hebben in die periode een belangrijke les geleerd. "Het was geen sinecure om het bedrijf door die periode te loodsen en dat is mede gelukt door de loyale inzet van onze medewerkers gecombineerd met onze vasthoudendheid", vertelt Luuk. "Het team was en is leading, dat was eigenlijk al vanaf de dag dat Louis en Huub van start gingen, maar nu werd het heel duidelijk. Het waren onze mensen die de prestaties hebben geleverd, die onze klanten elke keer weer met een glimlach te woord stonden, die bij problemen voor creatieve oplossingen zorgden, er eigenlijk altijd waren, ook in tijden dat het echt moeilijk werd. Langzaam maar zeker ging de zon weer schijnen. Toen de kruitdamp was opgetrokken, zagen we dat we door alle maatregelen toch waren gegroeid. We hadden bijvoorbeeld in het segment bestaande bouw een marktleidend aandeel opgebouwd. De vasthoudendheid had dus behoorlijk wat opgeleverd." Niek vult aan: "Zeker tijdens de crisis, toen er eigenlijk weinig te verhuren of te verkopen was, hebben we veel energie gestoken in de voorbereiding van nieuwe projecten. We wilden namelijk klaar zijn voor het moment dat de markt weer ging bewegen. Toen dat begon ging het snel, de markt ontplofte en wij ontploften mee." Zijn er nu gouden tijden aangebroken? "Die heb je in de makelaardij eigenlijk nooit, er is nooit echt balans, daarvoor is de markt te volatiel. Is de vraag groot, dan is het aanbod klein en omgekeerd, lijkt er in een van onze disciplines enige rust, dan bedenkt de wetgever wel iets nieuws. Echte balans is er dus nooit."
Strategie
Niek en Luuk kozen in die jaren bij alle beslissingen die ze namen voor de langetermijnvisie, niet voor de snelle euro. "We hebben grotendeels strategisch gedacht, altijd met het oog op de toekomst. Verkooptrajecten, zowel zakelijk als voor de particulier, beginnen vaak met investeren in tijd, bouwen aan vertrouwen. Soms gaat bij families onze inbreng van generatie naar generatie door. Hebben we jaren geleden met de ouders een transactie succesvol afgerond, worden we nu door hun kinderen benaderd. Zo bouwen wij aan ons bedrijf, altijd met als uitgangspunt een langetermijnrelatie."
Twee vestigingen
Peelrand Makelaardij is actief in vier disciplines: bestaande woningen, nieuwbouw, huur en bedrijfsonroerend goed. Het bedrijf heeft met vestigingen in Venray en sinds 2016 in Bergen bewust gekozen voor de regio. "In Venray hebben we een aantal jaar geleden ons monumentale pand aan de Paterslaan 2 volledig gerenoveerd, daar is ons prachtige hoofdkantoor gevestigd. Wij hoeven niet in elke regio een vestiging te hebben, met de vestigingen Venray en Bergen zijn we voorzien, wij geloven wel in de uitbreiding van onze diensten. Ons werkgebied ligt in Noord-Limburg, zo'n beetje van zuidelijk Boxmeer tot Horst, oostelijk tot Bergen."
Ethiek
Dat de strategie van Niek en Luuk is gebaseerd op de lange termijn is duidelijk. "De rode draad in onze bedrijfscultuur is de waarde die we aan ons team hechten. Wij zijn teamplayers, wij trekken altijd samen op, in goede en in slechte tijden." Er is nog iets waar Niek en Luuk heilig in geloven en dat is in ethisch handelen. "Het ligt heel erg voor de hand, maar wij vinden dat je dat mag benadrukken. De sleutelwoorden zijn vertrouwen en duidelijk. Dat is vanaf 2002 een stuk moeilijker geworden, want vanaf dat moment verloor het beroep zijn wettelijke bescherming. Iedereen mag zich dus makelaar noemen. Nu zorgt het NVM-label wel voor enige bescherming en dus heeft bij ons elk lid van het team een NVM-certificaat. Een klant moet er op kunnen rekenen dat wat jij zegt waar is, dat wat je afspreekt ook over tien jaar nog geldt en dat het verhaal dat je nu vertelt ook morgen nog kunt uitleggen. Dat past niet alleen bij ons team, maar het zorgt er ook voor dat je in deze regio kunt leven, dat je over straat kunt, iedereen recht aan kunt kijken. Dat heeft alles met verantwoordelijkheid nemen te maken en daar lopen wij nooit voor weg. Wanneer je als klant met een transactie bezig bent, mag je van je makelaar verwachten dat hij de beste deal voor jou maakt, dat je helder weet wat je hebt afgesproken en welke gevolgen die afspraken voor je hebben. Duidelijk en transparant, je kunt er altijd op vertrouwen."
Ondernemen
Ondernemen vinden Niek en Luuk geweldig. "Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Ondernemen kun je alleen wanneer je bent omringd door goede mensen, door je medewerkers, door je leveranciers, collega-ondernemers en uiteraard ook door je klanten. Ondernemen moet vernieuwend zijn, want je wilt niet elk jaar hetzelfde trucje uitvoeren. Natuurlijk moeten de risico's van ondernemen behapbaar zijn. Daarnaast moet ons werk rendabel zijn, want geld is de olie die de machine laat draaien. En je moet willen leren, vooral willen leren." Niek en Luuk denken bijvoorbeeld terug aan 2016 toen ze een les leerden. "We hadden de crisis overleefd en we wisten één ding heel zeker: dit nooit meer. Dus zijn we bedrijfsresultaten gaan investeren in eigen vastgoed bestemd voor verhuur. De Monnikskap verhuurt appartementen, woningen en bedrijfsruimten. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met de transitie van een café in de regio naar een achttal levensbestendige appartementen. Daarin gaan we de samenwerking aan met bijvoorbeeld een architect om te bepalen wat mogelijk is, maar ook door wat de maatschappij op dit moment vraagt. Dan voeg je als ook makelaardij echte waarde toe. Op deze manier bouwen we aan een solide pijler onder ons bedrijf, waardoor we ook in mindere tijden tegen een stootje kunnen." Ondernemen gaat niet altijd goed. Niek kreeg in 2019 problemen met zijn gezondheid. "Dat leidde er toe dat ik vier maanden niet heb gewerkt. De accu was leeg, ik had te veel hooi op mijn vork genomen en dat brak me op. Ik heb die tijd genomen om met hulp van anderen mijn leven opnieuw in te richten. Focussen op wat belangrijk is, zorgen voor balans in mijn leven. Ook dat werd dus een belangrijke levensles. Niet alleen voor mij, maar ik spreek er ook veel met andere ondernemers over. Klachten zijn vaak heel herkenbaar. Hard werken is geen probleem, als je maar zorgt dat je leven in balans is en ook dat moet je leren."
Peelrand Select Match
De mannen van Peelrand Makelaardij zijn altijd op zoek naar vernieuwingen, naar nieuwe en onderscheidende manieren om zaken beter te laten verlopen. "Een paar jaar geleden realiseerden wij ons dat we door het volume van onze portefeuille onderscheidend waren. Hoe kun je daar impact mee creëren, dat was de vraag. Daar hebben we met Peelrand Makelaardij een antwoord op gevonden. Voorheen kreeg je bijvoorbeeld een klant aan de lijn die klaar was voor een groter huis, maar waar vind je dat? Je gebruikt je kaartenbak, maar die is beperkt. Toen zijn we een database aan gaan leggen van mensen waarmee we na een evaluatiegesprek in gesprek kwamen. Die hadden bijvoorbeeld 500 keer op een bepaalde woning op Funda gezocht, maar er volgde geen enkele bezichtiging. Hoe kon dat beter? We hebben een database gevuld met informatie over woningen die mensen zelf te koop hadden, maar ook info over de woning waar ze naar op zoek waren. Neem bijvoorbeeld de eigenaar van een twee-onder-eenkapper, die naar een vrijstaande woning wil of van een woning naar een appartement. Beide woningen gaan in de database. Op die manier bouwden we aan een database met 8.000 profielen. Via de app kunnen we veel gerichter en eenvoudiger een match maken voordat de woning op Funda verschijnt. Die app is uitgegroeid tot een belangrijk verkoopinstrument voor ons bedrijf."
Op koers
Niek en Luuk investeren nog steeds veel in de ontwikkeling van de Peelrand Makeraardij. "Omdat het werkt en vooral omdat we het leuk vinden. Wij zijn in 2010 samen het onderne-mersavontuur aangegaan, het klikte vanaf het begin, we vullen elkaar goed aan, we houden elkaar dagelijks scherp, we doen geen rare dingen en we zitten zo ongeveer in dezelfde leeftijdsfase. Dat past ook. Natuurlijk word je ouder en slimmer, we hebben een koers bepaald die succesvol werkt in een cultuur die bij ons past. We hebben inmiddels een aantal mooie hoofdstukken in ons ondernemersavontuur mogen schrijven en er komen er wat ons betreft nog veel meer!"