
Nieuws
12-03-2025 10:02
Slimme wervingscampagne helpt technisch personeelstekort te verkleinen
Recruitmentmarketingbureau Recruitment Marketeers en branchevereniging Techniek Nederland hebben een partnership gesloten. De leden van Techniek Nederland kunnen - met hulp van Recruitment Marketeers - makkelijker aan nieuw talent komen. Recruitment Marketeers maakt hun technische vacatures op social media en op vakmedia zichtbaar voor technisch talent. “Dit is essentieel, want de tekorten in de technische sector blijven groeien”, aldus Frank van Eijk-Willemse, Manager Ledenvoordeelprogramma bij Techniek Nederland.Opvallen tussen technische concurrentie
Techniek Nederland biedt vaker ledenvoordelen aan, maar dit is de eerste keer dat recruitment daar nu ook onderdeel van uitmaakt. Recruitment Marketeers adverteert uit naam van de leden van Techniek Nederland; het bemiddelen van nieuw personeel doen de leden zelf.
Veel technische bedrijven kampen al jaren met personeelstekort en een krappe arbeidsmarkt. 57 procent van deze bedrijven voelt de druk om snel personeel aan te nemen vanwege het aanhoudende tekort, laat onderzoek van Intelligence Group zien. “Daarom is het belangrijk dat zij zich onderscheiden van de concurrent met recruitment”, aldus Geert-Jan Waasdorp, Directeur Arbeidsmarkt bij Intelligence Group. “Dit kun je effectief doen door vacatures zichtbaar te maken op social media voor latente kandidaten. Zichtbaarheid in vakmedia en op platformen zoals Techniekwerkt helpt ook. Daar zoeken veel potentiële werknemers actief naar een baan.”
De baan in beeld
Recruitment Marketeers maakt beeldende advertenties van de technische vacatures, die laten zien hoe het is om bij een technisch bedrijf te werken. “Door het visuele aspect zijn werkzoekenden eerder geneigd te solliciteren”, aldus Remko Booghmans, eigenaar bij Recruitment Marketeers. “De vacature blijft beter hangen en brengt de boodschap beter over, omdat we visuele informatie anders verwerken dan tekstuele informatie. We onthouden 80 procent van wat we zien, en slechts 20 procent van wat we lezen. Dit laat zien hoe groot het effect van visuele content is. Daarnaast gebruiken we slimme targeting techniek om de juiste kandidaten op het goede moment content te laten zien.”
Jong talent werven op social media
De advertenties richten zich vooral op starters in de techniek. “Veel van hen hebben onlangs de opleiding werktuigbouwkunde afgerond, of volgen een technische BBL-opleiding”, aldus Booghmans. “Zij zitten in een fase waarin ze een eerste baan zoeken en zijn dagelijks actief op social media. Door hen daar levendige vacatures te tonen, vergroten we de kans dat ze solliciteren. Gerichte targeting is dus essentieel.”
Tegelijkertijd laat onderzoek van Intelligence Group zien dat afgestudeerden met een praktische technische opleiding, in het algemeen minder vaak benaderd worden door werkgevers. “Dit vergroot de schaarste alleen maar”, aldus Waasdorp.
Boost van technische sollicitaties
Leden van Techniek Nederland krijgen dankzij het partnership 25 procent korting op een social media wervingscampagne bij Recruitment Marketeers. “Vooral kleinere bedrijven kunnen hiervan profiteren, omdat zij vaak geen ervaring hebben met recruitment”, verklaart Booghmans. Met de juiste zichtbaarheid op de juiste platformen, hoopt Techniek Nederland het aantal sollicitaties bij haar leden flink te verhogen. “De technische branche heeft personeel harder nodig dan ooit”, concludeert Van Eijk-Willemse.
Image by Wilfried Pohnke from Pixabay