Column Anton Loeffen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2006

Wisseltruc

Aspirantsporters hebben massaal goede voornemens gemaakt. Onze klant Fitland, gevestigd in hetzelfde pand als wijzelf, speelt hier handig op in. Want het wordt lastig kiezen uit het enorme aanbod van mogelijkheden. Gaan we spinnen, skaten, op kickfun of toch maar gewoon fitnessen? En wat nou als het tegenvalt? Het sport & relax centre komt met een slimme oplossing: het flexibele abonnement ‘One for all’. Hiermee kunt u vrij met alle clubjes meesporten. Bij ieder bezoek kijk je waar je zin in hebt. Elke keer opnieuw en desnoods elke keer wat anders. Verdwijnen in februari of maart onvermijdelijk de goede voornemens naar de achtergrond? Ook dat is geen probleem. U betaalt alleen wat u afneemt. En waarom ook niet? De apparaten staan er toch, u betaalt alleen voor het gebruik ervan.

Slimme buren

Slimme ideeën hoef je niet van ver te halen. Net zoals onze buren van het sport & relax centre kunnen we in ICT-land op dezelfde manier tegemoetkomen aan uw wensen met vooruitstrevende oplossingen. Ook voor zakelijke software kunt u tegenwoordig een flexibel abonnement afsluiten. ‘Software as a Service’ heeft de toekomst, zo heeft Microsoft aangekondigd. U hoeft niet meer te investeren in een dure eigen server. Of licentiekosten te betalen (die elk jaar 10 tot 20% stijgen). U betaalt slechts voor het daadwerkelijke gebruik en u hoeft vooraf niet na te denken over de precieze faciliteiten waar u in de toekomst gebruik van wilt maken. We doen er nog een schepje bovenop ten opzichte van onze buurman: voor onze diensten hoef je zelfs de deur niet meer uit. Via een internetverbinding is het een kwestie van altijd en overal inloggen en online gebruikmaken van de software die u nodig heeft. Een echte uitkomst voor u als ondernemer. En zo heet onze oplossing dan ook: Uitkomst, altijd klaar voor gebruik (www.uitkomst.nl). Een goed voornemen voor het nieuwe jaar?

Anton Loeffen is directeur van Petto, de enige

automatiseerder die ondernemen leuker maakt.

a.loeffen@isleuker.nl

T (0485) 476190

www.isleuker.nl

NOORD LIMBURG BUSINESS

COLUMN

Snoepgoed, kerstdiners, chocolade, hapjes bij de nieuwjaarsborrel. Het kon weer niet op, zo rond de jaarwisseling. En nu: sporten. Maar hoe lang blijft dat leuk?

Vroeg nadenken over bedrijfsoverdracht

Huub Beurskens,

DGA Adviseur bij ABN AMRO

Private Banking Regio Zuid Nederland

Telefoon 043-2379353 / 06-22574453

Er is hard gewerkt door de naoorlogse generatie. Een keur van bloeiende (familie)bedrijven is daar het bewijs van. Nederland is nog steeds een ondernemend land. Opnieuw staat er een generatie klaar om zelf te beginnen of om een (familie)bedrijf over te nemen. Echter, niet alleen het starten van een onderneming kost tijd, dat geldt ook voor de verkoop daarvan. Het verkooptraject beslaat al snel een periode van meerdere jaren. Naast de emotie (de beslissing om te verkopen) moet uitvoerig aandacht worden besteed aan de ratio. Aan wie verkopen? Gekwalificeerde opvolging? Binnen het gezin of extern? Aan het management of aan een concurrent? Binnen of buiten de bedrijfskolom?

Ik heb mij als private banker gespecialiseerd in familiebedrijven en specifiek in de groep DGA’s omdat wij merken dat die qua omvang en complexiteit een eigen problematiek hebben. Dat varieert van het certificeren van aandelen, het fiscaal vriendelijk overdragen van vermogen op kinderen, overdracht van het bedrijf op de kinderen, het overhevelen van het onroerend goed tot het zoeken van potentiële kopers. Het tijdig uitwerken van de bedrijfsoverdracht middels Financiële Planning en Estate Planning leidt tot fiscaal vriendelijke oplossingen en in het geval van verkoop zelfs veelal tot een betere opbrengst.

Geduld

Deze stappen kan je onmogelijk in één of twee jaar doen. Bij bedrijfsoverdracht geldt heel sterk: nu zaaien om straks te oogsten. Wij hebben het geduld die stappen voor ondernemers in kaart brengen en die voor hen uit te voeren. Eventueel met inzet van onze specialisten.

Bovendien werken wij natuurlijk nauw samen met de accountant, fiscalist en adviseur van onze klanten. Als die samenwerking goed loopt kan onze klant rustig doorgaan met waar zijn hart ligt: ondernemen.

De economie zit gelukkig weer in de lift. Heel voorzichtig weliswaar, maar toch genoeg positieve ontwikkelingen om de ondernemer weer te laten kijken naar nieuwe kansen en nieuwe investeringen.

Goed risicomanagement van belang bij nieuwe ontwikkelingen

Omdat de ondernemer primair gefocust is op de kansen die de ontwikkelingen met zich meebrengen: nieuwe markten, producten en klanten en dan kijkt naar de investeringen die dat met zich mee moet brengen, is het van belang alle kanten van de medaille te bekijken. Nieuwe ontwikkelingen kunnen ook bedreigingen vormen als er niet bewust naar gekeken wordt en er geen preventieve maatregelen toegepast worden om de risico’s in te dammen. Veel bedrijven kunnen zich in deze fase geen financiële buil vallen, dus goed risico-managementbeleid is van belang.

Nieuwe klanten, waarin de ondernemer graag wil investeren, maar hoe ver ken je de klant al? Een herkenbaar voorbeeld waarin men geneigd is meer te blijven toeleveren ondanks dat de klant nog facturen heeft openstaan. Creditmanagement en daarmee een scherp debiteurenbeheer mag dus ondanks de commerciële belangen niet uit het oog worden verloren. Zo ook met nieuwe machineparken: de investering is enorm, de productie is er afhankelijk van, maar hoe heeft de ondernemer het contractueel geregeld met diens leverancier omtrent reparatie of vervanging bij niet-functioneren van de machines? Want is er een garantie voor directe vervanging of reparatie of is de productie een tijdje ‘uit de lucht’, met alle gevolgen van dien.

Zijn de resources (ook) juist de werknemers, dan is het van belang hierop ook zuinig te zijn. Momenteel sowieso een hot item in het kader van het nieuwe zorgstelsel en de nieuwe WIA (voorheen WAO) en in het licht van de kosten van ziekteverzuim. Als het personeel zo belangrijk is voor het bedrijf, dan dient zeker ook rekening gehouden te worden met de risico’s die daarmee gelopen worden. Goede verzuimbegeleiding, preventief acteren als werkgever, opleidingen om de motivatie en kwaliteit hoog te houden en zoeken naar reïntegratiemogelijkheden. Zo bespaart de ondernemer veel kosten – mede gezien de ontwikkelingen sociale wetgeving- en verzekeringen en haalt deze meer rendement uit het personeel.

Dit zijn voor de hand liggende voorbeelden. Uit de verzekeringspraktijk blijkt dat ze nog veel meer voor de hand liggend kunnen zijn, maar juist daarom zo vaak worden genegeerd. Dat variëert van slecht sleutelbeheer tot aan gebrekkig onderhoud van de machines en van het niet opvolgen van Arbo-adviezen in het kader van veilige werkplekken tot aan het niet maken van back-ups van belangrijke IT-bestanden.

Vaak ook is de ondernemer zo druk bezig met zijn/haar activiteiten dat de risico’s niet eens bekend zijn. Laat ze daarom eens goed in kaart brengen: inventariseer, samen met een externe partij wat de (nieuwe) risico’s zijn met betrekking tot ‘de mensen’, ‘de middelen’ en ‘het vermogen’ van het bedrijf. De ondernemer kan er technisch, fysiek of juridisch/contractueel vervolgens de nodige preventieve maatregelen op nemen, om het risico beheersbaar te maken en tenslotte kan als financieel vangnet een goed verzekeringsadvies tegen aan worden gelegd. Geen bedreiging op die manier voor de ondernemer in een veranderende omgeving, maar juist nieuwe mogelijkheden.

Mr. A. (A) Poot

Directeur Steegh

Assurantiën te Venlo.

NOORD LIMBURG BUSINESS

BUSINESS nieuws

FC Floriade begeleidt bedrijven

Onlangs is door de Kamer van Koophandel Limburg-Noord, MKB-Limburg en de LLTB de stichting FC Floriade opgericht. FC in de naam staat voor Facilitair Centrum. De stichting heeft tot doel met name het regionale bedrijfsleven te ondersteunen, waar dat in de aanloop naar of tijdens de Floriade activiteiten wil ontplooien. Het idee voor dit initiatief is ontstaan tijdens de door MKB-Limburg georganiseerde bedrijvenbijeenkomsten in de regio. Die waren opgezet om ondernemers te enthousiasmeren voor de wereldtuinbouwtentoonstelling. FC Floriade heeft vier doelstellingen: regionale ondernemers helpen om opdrachten van de Floriade-organisatie binnen te halen, informatie die de Floriade-organisatie verstrekt zo snel mogelijk doorsluizen naar de bedrijven, zodat zij er hun voordeel mee kunnen doen, samenwerkingsverbanden van bedrijven ondersteunen die projecten willen opzetten in de aanloop naar of tijdens de Floriade en een cluster van regionale bedrijven vormen, waardoor onmiddellijk gereageerd kan worden als er vanuit de organisatie behoefte ontstaat aan bepaalde producten of diensten. FC Floriade zal officieel van start gaan tijdens een Floriadecongres dat in maart gehouden gaat worden.

Munckhof Reiswereld twee keer in top 3

In de strijd om de titel ‘Beste Reisadviseur 2005’ zijn twee medewerkers van Munckhof Reiswereld in de Top 3 van Limburg beland. De eerste prijs werd gewonnen door Lucienne Litjes-Weijs (Munckof Reiswereld in Horst) en de derde prijs ging naar Thea Jacobs (Munckhof Reiswereld in Bergen). De tweede prijs was voor Monique Ewals van Globe reisbureau in Gennep. Het onderzoek werd gedaan door het toeristisch vakblad ReisRevue, door middel van een kennistest. De competitie heeft tot doel om reisbureaus te stimuleren nog meer aandacht te besteden aan kwaliteit van het personeel en het reisadvies. “We zijn enorm trots op de prestaties”, zegt Tom Roelofs, directeur van Munckhof Reiswereld. “Munckhof streeft naar het bieden van kwaliteit en service, wat door deze uitslag uiteraard nog eens bevestigd wordt. Het is ontzettend belangrijk om toegevoegde waarde te bieden als reisbureaumedewerker. De huidige klant gaat namelijk steeds meer zelf op zoek naar informatie en aanbiedingen, met name op internet. Onze medewerkers speler hierin een cruciale rol.”Als ‘Beste Reisadviseur van Limburg’ wordt Lucienne Litjes-Weijs binnenkort in het reisbureau onderworpen aan een praktijktest, waarmee ze kans maakt op de titel ‘Beste Reisadviseur van Nederland’. In 2004 belandde ze ook al in de finale, waarin ze toen derde van Nederland werd.

Omroep Venlo weer Lokale omroep

van het jaar

Omroep Venlo mag zich weer Lokale omroep van het jaar noemen. Dat werd bekend tijdens de verkiezing van de RTV Awards van de Olon, de overkoepelende organisatie voor lokale omroepen. De jury, onder voorzitterschap van Frits Spits, vond de totale programmering van Omroep Venlo de beste van Nederland. In 1998 werd Omroep Venlo ook al uitgeroepen tot Lokale omroep van het jaar.

Innovatievoucher voor Clabbers

Clabbers Grafische Communicatie in Grubbenvorst heeft een innovatievoucher van €7.500,- ontvangen. De voucher is een waardecoupon waarmee een onderneming kennis en expertise kan inkopen bij (publieke) kennis- of researchinstellingen in Nederland, Vlaanderen of Nordrhein-Westfalen. De zo verworven kennis en expertise kan worden gebruikt om een bedrijf verder te innoveren. Het is een initiatief van SenterNovem, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken. De voucher is bedoeld om MKB-ondernemers te stimuleren gebruik te maken van de mogelijkheden die kennisinstellingen zoals universiteiten, hogescholen en andere onderzoeksinstituten kunnen bieden. Dat kan zijn door reeds aanwezige kennis en expertise te verwerven, maar ook door onderzoeksvragen neer te leggen. De nieuw verworven kennis kunnen ondernemers vervolgens inzetten om binnen het eigen bedrijf producten of diensten te verbeteren of te vernieuwen. Clabbers Grafische Communicatie is een middelgrote drukkerij. Directeur Marc Clabbers: “We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe producten en diensten. Verder werken we continu aan de verbetering van onze technische, economische en organisatorische bedrijfsvoering. Daarvoor zijn kennis en expertise onontbeerlijk. Daarom hebben wij gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een innovatievoucher van SenterNovem te verwerven.” Waarvoor Clabbers de voucher gaat inzetten is nog niet bekend. “We hebben wel een aantal ideeën, maar er is nog geen definitieve keuze gemaakt. We zullen er in ieder geval voor zorgen dat het bedrag optimaal wordt besteed”, aldus Clabbers.

MKB L1mburg Innovatieprijs krijgt vervolg

MKB-Limburg en de regionale omroep L1 reiken in mei voor de tweede keer de MKB L1mburg Innovatieprijs uit. De inschrijving voor deze prijs is vandaag geopend. Het is de enige innovatieprijs waaraan alle Limburgse mkb-bedrijven kunnen meedoen. Bedrijven kunnen zichzelf inschrijven, maar ook intermediaire organisaties mogen kandidaten voordragen. De inschrijving is open tot 16 januari 2006. De MKB L1mburg Innovatieprijs is bedoeld om te benadrukken dat vernieuwing in het bedrijfsleven niet alleen een zaak is van grote bedrijven. Ook het midden- en kleinbedrijf is bezig met innovatie van producten, productie-processen of andere onderdelen van het ondernemerschap. De MKB L1mburg innovatieprijs is een multimediaal initiatief, met inzet van tv, radio, internet en print. De eerste MKB L1mburg Innovatieprijs werd gewonnen door Calictus Europe uit Merselo. Calictus begon ooit met distributie en verkoop van producten voor het kweken van koi-karpers, waarbij het schoonhouden van de vijvers van groot belang is. Calictus heeft een volautomatisch filter geconstrueerd dat zichzelf reinigt. Wil Houben, directeur van MKB-Limburg: “We hebben afgelopen voorjaar veel positieve reacties gehad op dit nieuwe initiatief. Daarom gaan we ermee door. Het is zeer noodzakelijk het onderwerp innovatie heel hoog op de agenda te houden. Deze nieuwe prijs kan hieraan een goede bijdrage leveren.” In het programma Zakeninzicht van L1 TV worden komend voorjaar portretten uitgezonden van de zeven genomineerde bedrijven. De bekendmaking van de winnaar gebeurt in een speciale live-aflevering van Zakeninzicht op 17 mei 2006. De MKB L1mburg Innovatieprijs bestaat uiteraard uit een ‘trofee’, waarmee de winnaar kan pronken. Daarnaast stelt L1 commercial-zendtijd beschikbaar ter waarde van 10.000 euro. Aanmeldingen zijn mogelijk via een speciale website: www.mkblimburginnovatieprijs.nl. Uit de aanmeldingen zal de jury zeven bedrijven nomineren, waarvan er uiteindelijk drie doorgaan naar de finale.

NOORD LIMBURG BUSINESS

BUSINESS nieuws

Grote verschillen in stijging

gemeentelijke lasten

De ontwikkeling van belastingen en heffingen voor bedrijven verschilt in 2006 sterk per gemeente. In sommige gemeenten worden bedrijven met verhogingen van meer dan 10 procent geconfronteerd, in andere gemeenten dalen de lasten met een zelfde percentage. Gemiddeld blijft de lastenstijging hoogstwaarschijnlijk beperkt tot enkele procenten. Dit blijkt uit een onderzoek van het VNO-NCW-opinieblad Forum onder 116 gemeenten. Anders dan bedrijven gaan burgers er dit jaar vrijwel allemaal wél op vooruit. Dat komt doordat het kabinet de mogelijkheid om voor woningen onroerende-zaakbelasting te heffen fors heeft beperkt. Op de aanslag scheelt dat voor een gemiddeld huis al gauw 40 tot 45 procent. Daar staat tegenover dat gemeenten andere heffingen (afvalstoffenheffing, rioolrechten en dergelijke) fors verhogen, met gemiddeld 6 tot 8 procent. Niettemin dalen de gemeentelijke lasten voor burgers per saldo nog altijd met zo’n 15 tot 20 procent. Bedrijven profiteren niet van de kabinetsmaatregel. In sommige gemeenten gaat de onroerende-zaakbelasting voor bedrijfspanden in 2006 fors omhoog, soms met meer dan 15 procent. Er zijn echter ook veel gemeenten die de ozb voor bedrijven dit jaar fors (tot zelfs meer dan 20 procent) laten dalen. Gemiddeld stabiliseert de totale ozb-opbrengst die op bedrijfspanden wordt geheven, zich ongeveer op het niveau van 2005. Daar staat tegenover dat bedrijven - net als burgers - vaak hogere rechten moeten betalen (bijvoorbeeld voor rioolonderhoud), zodat per saldo gemiddeld hoogstwaarschijnlijk toch een beperkte lastenstijging overblijft.

NOORD LIMBURG BUSINESS

BUSINESS nieuws

Middelgrote bedrijven

betalen ook voor CO2

Niet alleen grote fabrieken maar ook middelgrote ondernemingen moeten vanaf 2008 uitstootrechten kopen voor de CO2 die ze de lucht in spuiten. Dat blijkt uit de gepubliceerde richtsnoeren van de Europese Commissie, het dagelijks EU-bestuur, waar lidstaten zich aan moeten houden in de periode 2008 tot en met 2012. Tot nu toe konden landen gebruik maken van een uitzondering voor bedrijven die minder dan 25.000 ton CO2 per jaar uitstoten.

‘Nederland heeft dat gedaan, maar straks kan dat niet meer’, legt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken uit.

Casino op Nolensplein?

Holland Casino wil zijn definitieve vestiging in Venlo liever óp het Mgr. Nolensplein bouwen dan aan de zijde van het plein waar eerder onder meer een chinees restaurant was gevestigd. Of het casino op zijn favoriete plek mag bouwen, is nog de vraag. De gemeente en Holland Casino zijn overeengekomen voor mei te onderzoeken wat precies de beste plek is voor het gokpaleis en hoe dat er uit zou kunnen zien.

Nu ook digitaal loket

voor ondernemers

Er is nu ook één loket voor ondernemers die hun weg zoeken in het woud van regels en informatie van de overheid. Op 12 januari opende het Ministerie van Economische Zaken een website. Op www.bedrijvenloket.nl kunnen ondernemers informatie vinden over alle regels en wetten die voor hen gelden op gemeentelijk, provinciaal als landelijk niveau. Ook kunnen ze er vergunningen aanvragen.

Business Gala Limburg Noord:

Grenzeloze ontmoetingen op niveau

Als opvolger van de Stichting Cultuur en Bedrijf Maaspoort biedt de nieuwe Stichting Cultuur en Bedrijf Limburg Noord bedrijven, overheden en organisaties een nieuw hoogwaardig evenement aan, waarmee voorzien wordt in de behoefte aan contact tussen ondernemers uit zowel Noord-Limburg als Nordrhein-Westfalen: het Business Gala Limburg Noord. “Het wordt een evenement van hoog niveau en ‘boven-lokale’ allure”, aldus Maaspoort-directeur Marcel t’Sas.

“Het Business Gala is echt bedoeld voor directeurs en bestuurders van overheden en is eigenlijk een vervolg op het evenement Cultuur en Bedrijf Maaspoort”, vertelt Wiel Aerts, voorzitter van de stichting Cultuur en Bedrijf Limburg Noord. “De vorige formule was na vijftien jaar wel bekend bij de bezoekers en daarom was het tijd voor herbezinning en dus iets nieuws.” Marcel t’Sas beaamt dit: “We hebben onderzoek gedaan onder onze doelgroep en daar kwam uit voort dat het hen niet eens in de eerste plaats draait om het programma dat hen wordt voorgeschoteld, maar veel meer om elkaar te ontmoeten in een bijzondere en exclusieve sfeer”, legt hij uit. “Op zo’n avond komen veel verschillende mensen met evenzoveel verschillende interessen, maar de wil om elkaar te ontmoeten bestaat bij vrijwel iedereen. Vandaar dat wij een ambiance gaan creëren waarin die ontmoeting centraal staat. Ook hebben we ervoor gekozen om ‘er een stukje Duitsland bij te betrekken’ omdat daar voor de Noord-Limburgse ondernemers nog een wereld te winnen valt.”

Top

Het Business Gala Limburg Noord (kledingvoorschrift: black-tie) gaat een enorme belevenis worden. Aerts: “Bezoekers komen in een totaal andere wereld terecht. Dat begint al op het moment dat de auto geparkeerd wordt en zal duren tot ze ’s avonds weer wegrijden.” In de Maaspoort zal in de verschillende ruimten een cultureel programma plaatsvinden. “Dat programma is natuurlijk belangrijk”, meent t’Sas. “Maar niet het allerbelangrijkst. Daarom worden ook door het hele pand dingen gedaan, zodat de bezoekers elkaar tussendoor makkelijk kunnen ontmoeten.” Wat betreft het programma kan nog niet al te veel verklapt worden, maar dat het sensationeel wordt (en van internationale allure) kan al wel uit de doeken worden gedaan: “Ook culinair gezien zullen de bezoekers voor verrassingen komen te staan”, weet Aerts. “Dat komt mede doordat we voor de organisatie topmensen als Arjan van Dijk (oprichter Arjan van Dijk Groep) en Peggy Cup (Trends & Events) hebben aangetrokken. Die behoren namelijk echt tot de top van Nederland.”

Opgeven

De grote verschillen met de ‘oude variant’ van het evenement zijn volgens t’Sas vooral het deelnemersveld (écht de top van de bedrijven in heel Noord-Limburg), de totaalaanpak en ook het feit dat de grens wordt overgestoken qua deelnemers: “Het wordt echt een hele dynamische ervaring van zeer hoog niveau.” Het eerste Gala zal worden gehouden op zaterdag 21 oktober en ook de tweede editie staat al vast op zaterdag 24 maart 2007.

Het verkrijgen van meer informatie én opgeven is mogelijk bij :

De Maaspoort Venlo B.V.

Postbus 333, 5900 AH Venlo

Telefoon: 077-3207216

E: directie@maaspoort.nl

NOORD LIMBURG BUSINESS

GALA

Uw adres voor tapijtreiniging, burostoelen reinigen maar ook voor onderhoud aan harde vloeren zoals linoleum, siergrind(strisso)

of natuursteen.

Voordelen:

• Uitruimen van kantoor niet nodig

• Droog in 1 uur

• Snel en professioneel

• Geen snellere hervervuiling

Ook na werktijd of op zaterdag geen probleem.

Vraag vrijblijvend een offerte of een proefreiniging.

Hogere WW-premies bij kortlopende contracten

Werkgevers in de bouw, het schildersbedrijf, de horeca, de agrarische- en de culturele sector, hebben vanaf 1 januari 2006 te maken met variabele WW-premies. Bij contracten die korter dan een jaar duren, betaalt de werkgever een hogere premie. Bij contracten die langer duren is de premie lager. De verschillen kunnen erg groot zijn. In sommige sectoren is de premie bij kortlopende contracten tien keer hoger dan bij langdurige contracten. Het kabinet hoopt dat werkgevers het werk hierdoor meer over het jaar gaan verspreiden. Werkgevers moeten zelf bepalen of ze een hoge of een lage premie moeten betalen. Als ze het lage percentage gebruiken en de werknemer toch binnen een jaar werkloos wordt, dan volgt een naheffing. Dit geldt niet bij vorstwerkloosheid, werktijdverkorting of betalingsonmacht (zoals een faillissement). Er is een overgangsregeling voor kortdurende contracten die zijn afgesloten voor 1 januari 2006. De hoge premie zal hiervoor niet gelden.

Meer informatie via: www.szw.nl

Open huis bij Arena BedrijfswagenCenter

AutoArena, de Volkswagen, Audi en VW Bedrijfswagen dealer van Noord en Midden Limburg opent begin februari de deuren van een gloednieuw bedrijfswagencenter. In het nieuwe pand zijn alle activiteiten op het gebied van bedrijfswagens bij elkaar gebracht: een separate showroom, de service aanname, de werkplaats en een apart buitenterrein waarop een groot aanbod gebruikte Volkswagen bedrijfswagens wordt gepresenteerd. Dit nieuwe onderkomen is gelegen pal naast de hoofdvestiging aan de Celsiusweg 5 in Venlo. De Open Huis Dagen vinden plaats op donderdag 2 en vrijdag 3 februari van 9.00-21.00 uur en zaterdag 4 februari van 10.00-16.00 uur.

meer informatie www.autoarena.nl.

Grote meevaller lijfrentes lonkt voor zelfstandigen

De PvdA en de VVD in de Tweede Kamer willen dat mensen het geld dat zij via een bank voor de oude dag sparen, voortaan ook van de belasting kunnen aftrekken. Tot nu toe komen alleen lijfrentepolissen in aanmerking voor belastingaftrek. Die polissen worden alleen verkocht door verzekeraars. Volgens de twee fracties maken verzekeraars misbruik van hun monopoliepositie en brengen ze veel te hoge kosten in rekening. Het Tweede-Kamerlid Depla van de PvdA heeft dat woensdag bekendgemaakt via Het Financieele Dagblad en het Radio 1 Journaal. Depla heeft berekend dat vooral zelfstandige zonder personeel fors kunnen profiteren. “Zij kunnen er tot 30.000 euro op vooruitgaan. Voor een werknemer die op zijn vijftigste nog een pensioengat wil dichten, kan de besparing oplopen tot zo’n 10.000 euro.”

Uw totale oplossing voor

de invulling van alle

denkbare facilitaire zaken.

- Technisch onderhoud aan gebouwen

en installaties, legionella beheer,

groen- en terreinonderhoud, beveiliging,

schoonmaak, catering

- Parkmanagement

- Collectieve inkoop energie, telefonie enz.

Venrayseweg 102e, 5928 RH Venlo

Gewandeweg 5, 6161 DJ Geleen

Postbus 3306, 5902 RH Venlo

Telefoon 077 - 3 99 88 11

Fax 077 - 3 99 88 12

Website: www.facility-support.nl

mail: info@facility-support.nl

Eind 2004 was de verwachting uitgesproken dat de deur voor het economisch herstel open stond. Aan het eind van 2005 moest echter geconcludeerd worden dat deze verwachting niet is uitgekomen. Limburg heeft van dat uitblijvend economisch herstel zelfs meer last gehad dan Nederland in het algemeen. Zo is de werkgelegenheid in Limburg met ruim 2% afgenomen, het dubbele van de landelijke daling. De werkloosheid is in Limburg nog gestegen, terwijl deze landelijk al licht gedaald is. Het werkloosheidspercentage zal voor 2005 voor Limburg uitkomen op 10,8% tegenover 9,2% landelijk. De regionale component in de werkloosheid bedraagt dan 1,6%. Deze komt vooral op het conto van Zuid-Limburg. Het ondernemersvertrouwen is matig en niet zo stabiel. Het consumentenvertrouwen blijft in Limburg achter bij dat van Nederland. Dit zal samenhangen met de meer onzekere financiële situatie van Limburgse burgers. De Limburgse ondernemers zélf hebben aangegeven dat hun omzet, investeringen en bedrijfsresultaten achter zijn gebleven bij die van landelijke collegae. Alleen voor wat betreft de export is het beeld positief: er exporteren relatief meer Limburgse ondernemers.

Hooggespannen

Het economische herstel voor 2006 wordt breed gedragen. CPB en CBS publiceren regelmatig over positieve conjunctuurbeelden. Ook de Limburgse ondernemers zijn optimistisch gestemd. Voor 2006 wordt verwacht dat de werkgelegenheid in Limburg met 0,5% zal stijgen (landelijk met 1%). Er zal vooral een herstel van de werkgelegenheidsgroei van de commerciële dienstverlening plaatsvinden. De werkloosheid zal in Limburg iets minder dalen dan landelijk. Het werkloosheidspercentage zal voor Limburg in 2006 uitkomen op 10,1% (landelijk 8,6%). De regionale component in de werkloosheid bedraagt dan 1,5%. In Limburg zal in 2006 de werkgelegenheid dus licht toenemen. Als gevolg van de demografische ontwikkeling is er in Limburg vrijwel geen groei meer van de beroepsbevolking. Stijging van de werkgelegenheid leidt dan in 2006 tot een overeenkomstige daling van de werkloosheid. De Limburgse ondernemers verwachten een duidelijke stijging van de omzet, export, investeringen en bedrijfsresultaat. Er zijn gemiddeld genomen meer Limburgse ondernemers die verwachten dat er een toeneming zal zijn dan Nederlandse ondernemers.

Achtergrond

De Kamers van Koophandel in Limburg hebben Etil gevraagd een analyse te maken van de economische ontwikkeling van Limburg in 2005 en de verwachtingen voor 2006. De basis van dit onderzoek wordt gevormd door gegevens uit het Vestigingenregister Limburg (VRL) van Etil, werkloosheidsgegevens van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), Enquête Regionale BedrijfsOntwikkeling (ERBO) van de landelijke Kamers van Koophandel alsmede de Barometer Economie Limburg (BEL). De BEL meet onder meer de economische verwachtingen van consumenten en producenten en wordt elk kwartaal uitgevoerd. De BEL is een initiatief van de Limburgse Kamers van Koophandel, L1 Radio en Televisie, Bureau Flycatcher en Etil. Daarnaast is gebruik gemaakt van de meest recente inzichten van Centraal Plan Bureau (CPB) en Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Na het jaar 2005 van tegenvallende economische prestaties, zijn de vooruitzichten voor dit jaar positief. Negatieve tendensen zullen worden omgezet in positieve: van dalende naar licht stijgende werkgelegenheid, van stijgende naar licht dalende werkloosheid, van afwachtende naar positief ingestelde ondernemers. Dit jaar gaat Limburg een ‘inhaalslag’ maken.

Doorschakelen!

Limburg:

NOORD LIMBURG BUSINESS

ONTWIKKELING

Symposium in Toverland

MKB Actueel

In het Sevenumse attractiepark Toverland vond eind november het symposium ‘MKB Actueel: geen inspiratie zonder informatie’ plaats. Georganiseerd door ABN AMRO, Contour, de Kamer van Koophandel Limburg-Noord en Vlaminckx & Sanders en bedoeld voor het MKB in Noord- en Midden-Limburg. Het werd een groot succes.

De aftrap van het symposium werd (bijna logischerwijs) gedaan door Earnest Stewart en Maurice Graef, die VVV Venlo vertegenwoordigden. Na hun toespraak op het verhoogde terras van Toverlands Magic Forest-hal begon een programma met zes lezingen over onder andere bedrijfsoverdracht, krediet, ziekte en ziektekostenverzekering en arbeidsrecht in 2006. Op het verhoogde terras waren bovendien tal van stands ingericht waar de ondernemers terecht konden met vragen en voor informatie.

Veranderingen

Ruim driehonderd ondernemers lieten zich ruimschoots informeren tijdens de lezingen en bij de stands en dat was nou net waar het de organisatie van MKB Actueel om ging: de MKB’ers informeren over de veranderingen die 2006 met zich meebrengt. Wijzigingen in het zorgstelsel en veranderingen in het arbeidsrecht en de vennootschapsbelasting bijvoorbeeld. Gedurende de hele avond konden de ondernemers van lezing naar lezing gaan, of onder het genot van een hapje en een drankje in een informele sfeer kennismaken met de aanwezige adviseurs of ondernemers. Informatie verkrijgen én netwerken dus.

Overname

De lezingen tijdens het Symposium vonden plaats in drie blokken van twee. Als eerste was het de beurt aan Remie Huijs (Vlaminckx & Sanders) en Jacques M. Jetten (Aeternus), die hun bezoekers informeerden over bedrijfsoverdrachten. De onderhandelingsfase, het overnamecontract en afwikkelingsgeschillen kwamen aan bod in het verhaal van Huijs, die uiteindelijk eindigde met de conclusie dat iedere overname uniek is en qua overnamecontract e.d. hét model niet bestaat. LOI en overnamecontract zijn namelijk maatwerk en bepalen uiteindelijk de prijs. Jetten gaf onder andere tips voor de koop en verkoop van een bedrijf. Bij de koop werd vooral geadviseerd geduld te hebben, te focussen op de kosten en het behoud van omzet, vooraf aandacht te hebben voor de financiering en aandacht te hebben voor de cultuur van het te kopen bedrijf. Bij de verkoop moet vooral gelet worden op een goede waardering en is een profielschets van de overnemende partij nuttig. Ook moet gerekend worden op een verkooptijd van tussen de vier en twaalf maanden en is het goed om vooraf duidelijk te bepalen wat u belangrijk vindt bij de verkoop. Ook de cultuur van de koper is hierbij belangrijk. Tegelijkertijd vertelde Hans Baetsen (Personal Business Adviseur Regio Zuid, ABN AMRO) in het Toverlandtheater over ‘De toekomst van de ondernemer, maximaal leven, minimaal betalen’. Aan de hand van verschillende varianten (BV-variant, Dividend-variant en Leen-variant) legde Baetsen onder andere uit hoe dat ideaal (maximaal leven, minimaal betalen) het best kan worden nagestreefd.

Kredietaanvraag en

ziektekosten

De volgende lezing kwam op naam van de heer Slobbe (Adviesbureau Wizfiz) die uit de doeken deed hoe ondernemers hun kans op een gehonoreerde kredietvraag kunnen vergroten. Het hebben van een gezond bedrijf vormt daarbij de basis. Een goede ‘first way out’ en afdoende ‘second way out’ dragen ook bij en bovendien is het belangrijk om bereid te zijn tot echte commitment. Ook goede communicatie over de wijziging van de omstandigheden en een goede verslaggeving van de financiële resultaten zijn noodzakelijk. Gelijktijdig verhaalden belastingadviseur J. van den Berg (Contour) en F. Mulders (ABN AMRO) over de veranderingen in de ziekte en ziektekostenverzekering die sinds 1 januari gelden. Belangrijke verschillen met de oude variant zijn onder andere dat het onderscheid vervalt (iedereen krijgt dezelfde basisverzekering, ongeacht inkomen, aard van dienstbetrekking e.d.), kinderen tot achttien jaar gratis zijn meeverzekerd, er voor verzekeraars wat betreft het basispakket een acceptatieplicht geldt en eigen risico mogelijk is. Aan de hand van voorbeelden werd vervolgens uitgelegd wat een ander betekent voor werknemers en werkgevers. De uitleg van de verschillende verzekeringsmogelijkheden en bijvoorbeeld de voordelen van een collectieve verzekering kwam op naam van F. Mulders.

Arbeidsrecht

Tijdens het laatste blok werd door Annerieke Engels (Vlaminckx & Sanders) verteld over Arbeidsrecht in 2006, terwijl J. Geurts (Contour) de ondernemers bijpraatte over wijzigingen in de vennootschapsbelasting in 2007 (handelen in 2006). Engels vertelde onder andere over het nieuwe concurrentiebeding, het relatiebeding, de versoepeling van het ontslagrecht (1 oktober 2006). Volgens Geurts is het wat betreft de aanstaande wijzigingen in de vennootschapsbelasting voorzal zaak om daaromtrent al dit jaar handelend op te treden, om straks niet achter de feiten aan te lopen.

Waaghalzen

Na de lezingen was er voldoende gelegenheid nog eens informeel te netwerken tijdens de afsluitende borrel. Voor de waaghalzen onder de Limburgse ondernemers werden zelfs nog de attracties van Toverland opengesteld. Al met al was het symposium (ook gezien het grote aantal bezoekers) een groot succes.

NOORD LIMBURG BUSINESS

symposium

symposium

In het voorjaar van 2006 verschijnt er in samenspraak met de nodige instanties een unieke uitgave over de Gemeente Venray en haar ondernemers.

In deze speciale uitgave, staan tal van interessante artikelen over de ontstaansgeschiedenis van deze gemeente, de economie, het toerisme, bestemmingsplannen en infrastructuur, maar bovenal het bedrijfsleven van Venray. De redactie informeert over de lokale situatie en helpt een positief beeld van het Venrayse bedrijfsleven te creëren. Een echt bewaarnummer dus!

Deze unieke uitgave zal worden verspreid onder ondernemers en managers van bedrijven in de Noord en Midden Limburg!

Waarom is deze Venray Business Special voor u zo

interessant?

Voor bedrijven die in Venray opereren is dit een unieke kans om zich te profileren door middel van een bedrijfsreportage, samengesteld door u, met behulp van vakkundige redacteuren. U bereikt vele ondernemers en managers in de Noord en Midden Limburg. Een uitgave als deze staat het eerstvolgende jaar niet op de planning

Na plaatsing bent u vrij om de tekst voor eigen gebruik te benutten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ruben Jansen ( 024 3734467 ) ruben@vanmunstermedia.nl

René Janssen ( 024 3738055 ) rene@vanmunstermedia.nl

Michael van Munster

uitgever Noord Limburg Business

BUSINESS SPECIAL

VENRAY

Zakenmagazine voor ondernemers en bestuurders in de regio Noord Limburg

KVK-VOORZITTER PLEIT VOOR MEERTALIGE REGIO

In zijn zevende nieuwjaarstoespraak als voorzitter van de KvK Limburg Noord pleitte Bert Haffmans voor een meertalige regio. “Het onderwijs heeft een sleutelrol als het gaat om het benutten van het economisch potentieel dat de regio bezit, maar onvoldoende benut.”

Voor het eerst startte Haffmans zijn jaarrede met een positief economisch geluid. Hij kondigde de economische lente voor de regio aan, maar plaatste wel een scherpe kanttekening bij de ondernemersgeest in de regio: “De kracht van de regio wordt onvoldoende benut.” Positief is dat er meer starters komen, maar minder dan vijf procent van die starters begint een productiescheppend bedrijf in de maakindustrie. Dat is onvoldoende om de ambities van een Toptechnologische Regio en een Versnellingsagenda waar te maken. Grote hoop vestigt Haffmans op de resultaten die binnen afzienbare tijd in het technisch beroepsonderwijs zichtbaar moeten worden. Op enkele plaatsen zijn doorgaande leerwegen VMBO-MBO gecreëerd en in Venlo wordt in september het Technodome geopend. Dit moet, samen met de HBO-opleidingen, de mensen gaan leveren die weer in staat zijn zelf iets te bedenken én te maken.

Tweetalig

Bij veel bedrijven is er een gebrek aan gekwalificeerd productiepersoneel, maar met name ook aan technisch-commerciële mensen met talenkennis. “Dit laatste punt heeft aandacht nodig wanneer we onze talloze ambities waar willen maken”, aldus Haffmans. “Dat zal niet lukken wanneer we mensen, die vijf kilometer verderop nog niet in staat zijn in fatsoenlijk Duits een kop koffie te bestellen, een globaliserende wereld in sturen! Daarom pleit ik voor het invoeren van verplicht tweetalig onderwijs.”

Bouw Opleidings Centrum wint Probst Award

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel Limburg-Noord is de jaarlijkse Probst Award toegekend aan het Bouw Opleidings Centrum (BOC) in Horst. Ondanks het slechte imago dat de bouw in de laatste jaren heeft opgebouwd als gevolg van het bouwschandaal kan het BOC rekenen op een groeiende belangstelling. De bouwsector is illustratief voor een sector die haar eigen verantwoordelijkheid neemt bij gebrek aan financiële middelen in het onderwijs.

Het BOC is een opleidingsbedrijf dat bijna twintig jaar bestaat. De doelstellingen zijn het zorgen voor goede opleidingsplannen en leerlingen zoveel mogelijk breed opleiden met het oog op brede inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. De leerlingen (uit zowel de bouw- als installatiesector) volgen vier dagen onderwijs in een gesimuleerde werkomgeving en moeten de vijfde dag ‘gewoon’ naar school. De rode draad tijdens de opleiding van de leerlingen is het bouwen van een echt (oefen)huis op het terrein van het BOC. De werkomgeving wordt daarbij in alles zoveel mogelijk nagebootst.

Award

De Probst Award wordt sinds 1996 jaarlijks door de KvK Limburg-Noord toegekend aan een persoon of organisatie die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor het onderwijs in Noord- en Midden-Limburg. Aan de Award is een kunstwerk en een geldbedrag van e2.500,- verbonden. De Award is genoemd naar de uit Koblenz afkomstige modelmaker Anton Probst die omstreeks 1880 in dienst kwam van de grondlegger van de Tegelse metaalindustrie, de firma Kamp & Soeten. Hij gaf in zijn vrije tijd les in technisch tekenen aan arbeiders uit het bedrijf en andere leergierige jongeren. Zodoende werd hij de voorloper van de in 1906 opgerichte Tekenschool welke later leidde tot de oprichting van een lagere Technische School in Tegelen.

business nieuws

Werkgevers en andere inhoudingsplichtigen, zoals uitkeringsinstanties en pensioenfondsen, hebben sinds 1 januari te maken met de nieuwe aangifte loonheffingen. Doel van deze operatie is het verminderen van administratieve lasten voor ondernemers en het verlagen van uitvoeringskosten voor de overheid. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste veranderingen.

Vier belangrijke veranderingen

1. De verschillende loonbegrippen die de Belasting- dienst en UWV gebruikten, worden geüniformeerd. Er blijven maar enkele uitzonderingen over;

2. Er komt één aangiftesystematiek;

3. Er komt één loket voor de werkgever;

4. Werkgevers moeten óf de aangifte loonheffingen

geheel zelf gaan doen, óf geheel gaan uitbesteden.

De nieuwe aangifte loonheffingen is een gecombineerde aangifte voor de premies werknemersverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en de loonbelasting/premie volksverzekeringen. De werkgever dient de aangifte elektronisch in bij de Belastingdienst. De Belastingdienst zendt de werknemersgegevens vervolgens automatisch naar de polisadministratie van UWV. De gegevens in deze polisadministratie vormen de basis voor het berekenen van de hoogte van uitkeringen maar worden binnen de overheid voor verschillende doeleinden gebruikt. Werkgevers hoeven dus straks diezelfde gegevens niet meer te zenden aan allerlei instanties.

Doel

De Belastingdienst en UWV vereenvoudigen de aangifte van loonheffing en premies werknemersverzekeringen. Dat is geregeld in de wetten Walvis, Wfsv en in de bijbehorende invoeringswetten. De wijziging betekent dat de loonaangifte op termijn voor alle partijen goedkoper, transparanter en beter gaat worden. Door de nieuwe regelgeving is het voor de werkgever makkelijker om aangifte te doen: op vaste tijdstippen, elektronisch en bij één loket. Dit moet uiteindelijk tot minder fouten in de aangifte leiden. Daardoor kan de Belastingdienst efficiënter werken in de heffing en inning. UWV kan zo de handhaving en uitvoering van de uitkeringen verbeteren en zich nog meer concentreren op haar eigen taken.

Eén loonbegrip

Tot nu toe werkten UWV en de Belastingdienst met verschillende ‘lonen’ om loonbelasting/premie volksverzekeringen te heffen, premies te berekenen of om uitkeringen op te baseren. Met de invoering van een meer geüniformeerd loonbegrip is dit verleden tijd. Ook zijn er veel minder uitzonderingen als het gaat om het berekenen van een uitkering. Door de nieuwe aangiftesystematiek is het minder complex om vast te stellen waarop men recht heeft. Overigens blijft er tussen het premieloon en fiscaal loon nog wel een aantal kleinere verschillen bestaan.

Eén aangiftesystematiek

Vroeger deed een werkgever doorgaans per maand of kwartaal aangifte loonheffing bij de Belastingdienst en meestal eens per jaar, afhankelijk van de uitvoeringsinstantie (Gak, Sfb, Cadans, Guo of USZO), berekende de werkgever de premies werknemersverzekeringen, de zogeheten jaarloonopgave Sociale Verzekeringen. Vanaf 1 januari berekent een werkgever elk aangiftetijdvak (over het algemeen eens per maand of eens in de vier weken) de aangifte loonheffingen, doet elektronisch aangifte, en draagt de verschuldigde bedragen af.

Eén loket

De Belastingdienst vervult vanaf 1 januari de zogenaamde collecterende functie en is daarmee verantwoordelijk voor de heffing en inning van de premies werknemers- verzekeringen en zorgt voor controle en toezicht op de aangeleverde gegevens. De Belastingdienst wint gegevens van werkgevers (en uitkeringsinstanties) over lonen en uitkeringen in en geeft deze door aan de polisadministratie van UWV. De Belastingdienst beoordeelt de verzekeringsplicht voor de sociale verzekeringen. UWV blijft aanspreekpunt voor vragen over de premies werknemersverzekeringen over jaren vóór 2006.

Salarisadministratie

Doordat de Belastingdienst ook de heffing en inning van de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet op zich neemt, verandert de inhoud van het loonaangiftebericht. In totaal bevat het nieuwe bericht zo’n 124 gegevens. Voor een volledig overzicht van deze gegevens, kunt u op www.loonaangifte2006.nl de ‘Gegevensset Loonaangifte’ downloaden. Het aangiftebericht bestaat uit gegevens van de organisatie als geheel (het collectieve deel) en gegevens van individuele werknemers (werknemersgegevens). De Belastingdienst gebruikt het collectieve deel om te bepalen wat u over het betreffende aangiftetijdvak aan premies, heffingen en bijdragen moet betalen. Het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat de gegevens van elke individuele medewerker volledig en juist zijn, want als er fouten worden geconstateerd loopt u kans dat u een correctieverplichting opgelegd krijgt. Onder omstandigheden kan hierbij sprake zijn van het opleggen van een boete, al zal de Belastingdienst in 2006 nog terughoudend zijn met het opleggen van boetes. U heeft er dus nog meer dan in het verleden belang bij, dat uw personeelsadministratie en uw salarisadministratie op elkaar zijn afgestemd en dat de gegevens zo actueel mogelijk worden gehouden.

Zelf doen of uitbesteden

Omdat er nu nog maar één aangifte is, moet de werkgever kiezen: of hij doet de gecombineerde aangifte loonheffingen geheel zelf óf hij besteedt deze in zijn geheel uit. Het kan zijn dat een werkgever nieuwe afspraken moet maken met zijn intermediair over de aanlevering van gegevens uit zijn eigen administratie aan zijn intermediair. Om de premies werknemersverzekeringen en de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet te berekenen, wordt gebruik gemaakt van de VCR-methode. De kern van deze systematiek is dat aan het einde van de aangifteperiode in principe alle verschuldigde premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen zijn afgedragen en betaald. Kortom: een werkgever berekent het bedrag aan af te dragen premies tot en met de maand waarover hij aangifte doet. Hij trekt daarvan af wat hij tot en met de vorige maand heeft afgedragen. Het verschil is het bedrag van de aangifte over deze maand. De VCR-methodiek zorgt er ook voor dat premie-inhoudingen van maand tot maand beter en eerlijker verdeeld worden. Voorheen werden premies werknemersverzekeringen onder andere berekend aan de hand van het aantal loondagen van een werknemer. Dit komt nu te vervallen. Vanaf 1 januari 2006 zullen deze premies berekend worden aan de hand van loontijdvakken. Dit sluit aan bij het huidige systeem van de Belastingdienst (de zogeheten loonheffingtabellen).

Verschillen en fouten

Door de nieuwe aangiftesystematiek en het gebruik van de rekenmethode van VCR, is het mogelijk dat er voor werknemers door correcties kleine verschillen in de netto-uitkomst kunnen zitten. Dit is bijvoorbeeld het geval als iemand meer of minder heeft gewerkt dan was overeengekomen of als er andere correcties op het loon zijn uitgevoerd. Dit kan leiden tot nieuwe salarisstroken die qua netto loon afwijken van de oorspronkelijke salarisstroken. Correcties kunnen enkele maanden doorwerken. De Belastingdienst zal in 2006 zoveel mogelijk samen met marktpartijen er voor zorgen dat fouten in de gegevens over werknemers worden gecorrigeerd. De Belastingdienst zal terughoudend zijn in het opleggen van boetes als er fouten gemaakt worden in de werknemersgegevens. Dit wordt anders in de situatie dat een werkgever niet mee wil werken aan de correctie van de gegevens. Voor werkgevers die geen of te laat aangifte doen of betalen zullen wel boetes worden opgelegd.

Nieuwe Zorgverzekeringswet

Op 1 januari 2006 wordt de nieuwe Zorgverzekeringswet (Zvw) ingevoerd. De Zvw maakt deel uit van de loonaangifte en vervangt de Ziekenfondswet (Zfw). Iedereen die loon of een uitkering ontvangt, moet afhankelijk van de hoogte daarvan een bijdrage Zvw betalen. Deze bijdrage moet de werkgever inhouden en afdragen aan de Belastingdienst via de Loonaangifte. Werkgevers en uitkeringsinstanties zijn verplicht de inkomensafhankelijke bijdrage te vergoeden aan hun werknemer(s).

Dagloonsystematiek

Momenteel geldt dat de hoogte van een uitkering voor werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid en ziektewet met name wordt gebaseerd op de hoogte van het loon dat vlak voor de aanvraag van de uitkering werd verdiend. Per 1 januari 2006 gaat dit veranderen. De uitkering zal worden gebaseerd op het gemiddelde loon in de laatste twaalf maanden die een werknemer voor de aanvraag van de uitkering heeft verdiend. Voor de berekening van het gemiddelde loon wordt gerekend met 261 dagen.

Stand van zaken zoals bekend op 7 december 2005.

NOORD LIMBURG BUSINESS

LOONAANGIFTE

Grote veranderingen voor bedrijfsleven

LOONAANGIFTE 2006

NOORD LIMBURG BUSINESS

LOONAANGIFTE

A A N V U L L E N D E I N F O R M AT I E:

M E E R W E T E N O V E R A U T O VA N D E Z A A K ?

K I J K T U O P WWW. B E L A S T I N G D I E N S T. N L

WWW. L O O N A A N G I F T E 2 0 0 6 . N L

( V A N A F 1 F E B R U A R I: WWW. B E L A S T I N G D I E N S T. N L / L O O N H E F F I N G E N )

WWW. B E L A S T I N G D I E N S T. N L / Z A K E L I J K

WWW. D E N I E U W E Z O R G V E R Z E K E R I N G . N L

WWW. U W V. N L

De auto van de zaak in 2006

Vorig jaar is veel aandacht besteed aan de wijze waarop de auto van de zaak in 2006 geadministreerd zou moeten worden. Met name het verplaatsen van de bijtelling voor de bedrijfsauto van de inkomstenbelasting naar de loonbelasting veroorzaakte een enorme extra administratieve last voor de werkgevers.

In de oorspronkelijke plannen zou de verantwoordelijkheid voor de controle van het privé-gebruik en het toepassen van de bijtelling bij de werkgever liggen. De protesten hierop hebben inmiddels tot aanpassing van de oorspronkelijke plannen geleid. Hierdoor zijn er inmiddels zeven verschillende “soorten” bedrijfsauto’s ontstaan, waarvoor u al dan niet de bijtelling moet toepassen.

Varianten

Allereerst is er de bedrijfsauto waarvoor de bijtelling van 22% van de cataloguswaarde wordt toegepast omdat hiermee meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. Van dit bedrag wordt maandelijks een twaalfde deel op de loonstrook vermeld. Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer mag hierop in mindering gebracht worden. Over het restant wordt loonheffing betaald. Daarnaast is er de bedrijfsauto waarvoor geen bijtelling wordt toegepast, omdat er minder dan 500 kilometer per jaar privé mee gereden wordt. De werknemer moet hiervoor wel een sluitende kilometeradministratie overleggen, die door u als werkgever gecontroleerd moet worden. De werkgever blijft in deze situatie dus verantwoordelijk voor de controle en volledigheid van de administratie. Indien in de loop van het kalenderjaar blijkt dat de kilometeradministratie onvolledig is of dat toch meer dan 500 kilometer privé is gereden, dan moet met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar de bijtelling worden toegepast. Bovendien moet de afgelopen periode opnieuw verloond worden en de belastingaangifte over die maanden moet worden gecorrigeerd. Dit kan weer tot boetes leiden in verband met een onjuiste belastingaangifte. Daarom kan beter gekozen worden voor de derde variant.

In die variant wordt eveneens niets bijgeteld, omdat de werknemer een ‘verklaring geen privé-gebruik’ overlegt. Deze kan hij aanvragen bij de belastingdienst. De werkgever moet een kopie in de administratie opnemen, maar is door deze verklaring gevrijwaard van het controleren van de kilometeradministratie. Een onvolledige kilometeradministratie zal voor de werknemer leiden tot een bijtelling in de inkomstenbelasting.

Bestelauto’s

Specifiek voor bestelauto’s zijn er vier situaties waarin geen bijtelling hoeft te worden toegepast. Ten eerste is hier sprake van als de bestelauto slechts geschikt is voor het vervoer van goederen en niet van personen. Dit is bijvoorbeeld het geval indien er maar één stoel in het voertuig aanwezig is. Ten tweede wordt geen bijtelling toegepast als de bestelauto altijd na werktijd op het bedrijf wordt gestald. In dat geval is privé-gebruik niet mogelijk. Deze regel zal schriftelijk aan de werknemers kenbaar gemaakt moeten zijn en consequent moeten worden toegepast. Ten derde kunt u een verbod op privé-gebruik uitvaardigen. Ook hiervoor geldt dat u dit schriftelijk vastlegt, regelmatig controles uitvoert op naleving en overtredingen consequent en voldoende zwaar bestraft. Ten vierde kan bijtelling achterwege blijven in het geval dat de bestelauto door de aard van de werkzaamheden afwisselend door meerdere werknemers wordt gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een servicebus, die in geval van een storing door de werknemer die de storing gaat oplossen wordt meegenomen. Het is dan ondoenlijk te traceren wie van de gebruikers verantwoordelijk is voor een fout of onvolledigheid in de kilometeradministratie. De werkgever betaalt hiervoor per bestelauto per jaar e300,- aan eindheffing. Het is dus afhankelijk van uw bedrijfssituatie welke soort(en) bedrijfsauto(‘s) bij u voorkomen. In ieder geval geven deze aanpassingen van het originele plan u als werkgever de mogelijkheid de administratieve last te beperken. Welke variant het best gekozen kan worden kunt u het best met uw fiscaal adviseur bepalen.

Frans Tijssen RA

Partner Bol Accountants B.V.

column

Venray Boxmeer Schijndel

Hoogakker 15 Spoorstraat 73 Hoofdstraat 190

Postbus 421 Postbus 142 Postbus 340

5800 AK Venray 5830 AC Boxmeer 5480 AH Schijndel

Telefoon (0478) 55 47 00 Telefoon (0485) 56 12 00 Telefoon (073) 547 29 00

Telefax (0478) 55 47 05 Telefax (0485) 56 12 05 Telefax (073) 547 29 05

Website: www.bolaccountants.nl Email: info@bolaccountants.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by