Column Bol Accountants b.v

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2006

Garanties bij overname van een bedrijf

Zoveel aandacht eruit gaat naar grote en soms internationale overnames, zo weinig aandacht wordt er meestal besteed aan de overname van een kleine of middelgrote MKB-onderneming. Niet dat dergelijke overnames nu per se de voorpagina van het Financieel Dagblad moeten halen, misschien liever niet zelfs, maar er zou in sommige gevallen wel meer aandacht dienen uit te gaan naar de overname zelf.

Venray

Hoogakker 15

Postbus 421

5800 AK Venray

Telefoon (0478) 55 47 00

Telefax (0478) 55 47 05

Boxmeer

Spoorstraat 73

Postbus 142

5830 AC Boxmeer

Telefoon (0485) 56 12 00

Telefax (0485) 56 12 05

Schijndel

Hoofdstraat 190

Postbus 340

5480 AH Schijndel

Telefoon (073) 547 29 00

Telefax (073) 547 29 05

Website: www.bolaccountants.nl Email: info@bolaccountants.nl

mr. M.J. Swenker, Bol Juristen, Boxmeer

| | noord limburg | BUSINESS|

| column | Bol Accountants b.v. | met: mr. m.j. swenker | augustus 2006 |

Meestal is het zo dat de onderhandeling over de prijs, in het bijzijn van financieel deskundigen, feitelijk het enige is dat belangrijk lijkt te zijn. Na de prijsbepaling en wellicht een beperkt onderzoek of de jaarrekening wel een getrouw beeld geeft van de economische werkelijkheid, wordt de deal gesloten. Waar in Nederland een waterkoker nog niet gekocht wordt zonder minstens 24 maanden garantie en bij flatscreen TV’s een garantie van vijf jaar wordt bijgekocht, wisselen bedrijven van eigenaar met geen of onvoldoende garanties en/of vrijwaringen. Ook de wijze waarop garanties ingeroepen moeten worden en hoe de schade vergoed wordt, blijft meestal onbesproken.

Uiteraard, zolang er ‘niets mis gaat’, werknemers geen claims indienen, de belastingdienst geen naheffing oplegt en verleende vergunningen niet plotseling worden ingetrokken, zullen de partijen bij de overname weinig baat hebben bij uitvoerig geregelde en soms te lijvige overnamecontracten. Maar garantiebewijzen zijn er niet voor de gevallen dat uw flatscreen het niet begeeft tijdens het WK, maar juist in de gevallen dat het beeld wel zwart wordt. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat u bij het ontbreken van garantie geen recht heeft om de verkoper aan te spreken. U mag, zeker als consument, ervan uitgaan dat het product voldoet aan de normale eisen die u aan een TV mag stellen, hetgeen inhoudt dat het niet normaal is dat een nieuwe TV er na vier weken mee ophoudt.

Ook als u een bedrijf overneemt zou u kunnen stellen dat bijzondere claims ‘niet normaal’ zijn. Helaas ontstaan juist hier de problemen. Waar een TV er simpelweg mee ophoudt, is er bij een overgenomen bedrijf geen sprake van een ‘er mee ophouden’. Het bedrijf zal best voldoen aan het doel waarvoor het gekocht is en de productie zal normaal verlopen, maar op bepaalde onderdelen blijken er dingen niet te kloppen: de omzet blijft achter bij hetgeen de verkoper had aangegeven, een werknemer blijkt al geruime tijd arbeidsongeschikt, een afnemer is niet tevreden met het geleverde product en stelt een garantieclaim in. De vraag is dan of u dergelijke kwesties bij de verkoper van de onderneming kunt claimen als daaromtrent niets is geregeld. En hier ontstaat de discussie. Waar u de flatscreen simpelweg retour brengt en in het ultieme geval uw geld terugverlangt, is dit bij een bedrijf vrijwel onmogelijk. U zult op de een of andere manier het probleem moeten oplossen, het liefst met medewerking van de verkoper. Wie uiteindelijk de schade betaalt is dan nog de vraag.

Overigens, waar het lijkt dat de lijvige overeenkomsten met de talloze garantiebepalingen uitsluitend ten voordele van de koper zijn geschreven, is dit niet het geval. Ook de verkoper heeft er baat bij duidelijk geregeld te hebben wat wel en wat niet geclaimd kan worden. Koper en verkoper kunnen gedurende de overnamebesprekingen en bij de bespreking van het concept van het overnamecontract afstemmen waar zich mogelijke problemen kunnen voordoen en kunnen dan al, als er nog geen sprake is van een werkelijk probleem, onderling afstemmen wat gegarandeerd wordt en welke zaken voor risico van de koper komen. Zo kunnen de garantiebepalingen in het concept van de overnameovereenkomst bij voorbaat al helderheid geven over ‘wie welke risico’s gaat dragen’ en hoe met een claim wordt omgegaan.

Dit voorkomt problemen later en voorkomen is nog steeds beter dan genezen, als dat laatste überhaupt nog mogelijk is.

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by