Column Bureau Tint: De kunst van het painstormen

Magazines | Noord-Limburg Business nr 3 2018



Painstormen? Dat klinkt pijnlijk maar dat is het niet! Bij brainstormen krijgt de creativiteit volledig de vrije loop. Met painstormen geven we duidelijk richting. We ‘schieten’ hierbij, creatief gezien, ook alle kanten op maar toetsen doorlopend aan de merkwaarden en behoeften van de doelgroep. 

Doe maar iets leuks! Verras ons maar! Dit zijn de leukste en vaak ook moeilijkste ‘vragen’ die we als communicatiebureau krijgen. Het geeft namelijk ruimte voor alles en zegt tegelijkertijd niet zo heel veel. De meeste bedrijven willen inzetten op groei. Vanuit dit gegeven wordt vaak in een rechte lijn gedacht. Als we maar goed genoeg opvallen, dan bereiken we onze doelgroep(en) wel. 

Bij painstormen werken we echter vanuit inzicht. Dus gaan we op zoek naar de vraag áchter de vraag. Dit is niet iets wat we meteen zien en ervaren. Het beschrijft een dilemma of een behoefte van de doelgroep. Voeg hierbij de emotie wat het bij je oproept en je creëert een creatief spanningsveld. In dit spanningsveld zitten de kansen voor jouw organisatie. Hieruit kun je de zogenaamde pijn destilleren. Vervolgens denk je na over manieren om deze pijn te verzachten, door te denken in oplossingen óf toevoegingen. Et voilà, je bent op weg naar een ijzersterk concept. 

Nieuwsgierig? Bureau Tint helpt je graag van inzicht naar concept. Dionne is communicatieadviseur bij Bureau Tint. Haar hart gaat sneller kloppen van vrijwel alles wat begint met de letter ‘C’ wat in de praktijk neerkomt op Communicatieadvies, Content-  en projectmanagement, Copywriting, Concepten & Campagnes.

Bureau Tint, speels in communicatie
info@bureautint.nl
077-7630750
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by