Optimaal productieproces dankzij slimme software van Innius

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2018

Innius is een krachtig Internet-of-Things software-oplossing in de cloud, waardoor machines beter functioneren. Dit voorkomt uitval en zorgt dat de productie efficiënter verloopt, met minder afval en beter gebruik van energie en grondstoffen.

TEKST: MARLIES DINJENS

Op een bedrijventerrein bij Veenendaal-De Klomp, zoals er op het oog zoveel zijn in Nederland, zit een bijzonder bedrijf: Innius, een voorloper in technologische innovatie. Innius is een krachtig industrieel cloudplatform voor machinefabrikanten en machinegebruikers in de voedingsmiddelenindustrie. Het is nog even zoeken, want op de gevel prijkt alleen de naam van het moederbedrijf: To-Increase. “Innius is voortgekomen als onderzoeksproject van To-Increase, dat specifieke oplossingen voor ERP-software maakt voor de ondersteuning van productieprocessen binnen een bedrijf”, zegt managing director John Rijksen van Innius. Met de opkomst van het Internet of things, waarbij machines steeds minder door mensen zullen worden bediend, maar steeds meer door intelligente embedded systems, besloot To-Increase een onderzoeksproject te starten. Uit dit onderzoeksproject is Innius voortgekomen.

EFFICIËNT GEBRUIK GRONDSTOF EN ENERGIE
Op een whiteboard in de vergaderzaal demonstreert Rijksen de werkwijze van Innius. “Wij zorgen ervoor dat de productiviteit van machines hoger wordt en dat klanten efficiënter kunnen omgaan met grondstoffen en energie. Ze zullen minder afval produceren. Daarnaast kunnen ze de kwaliteit van producten waarborgen.” Schetsmatig legt Rijksen uit hoe dat in zijn werk gaat. “Innius is een cloudplatform waarmee makkelijk een verbinding kan worden gemaakt met allerlei types machines, waar deze zich ook mogen bevinden, en van welk type dan ook. Data uit deze machines wordt real-time geanalyseerd. Hierdoor krijgt de klant direct inzicht in hoe de machine functioneert. Dreigt er een probleem te ontstaan, dan wordt de operator tijdig geïnformeerd en kan worden ingegrepen om machine stilstanden te voorkomen. Ook wordt hij gewaarschuwd als meer energie wordt verbruikt of als verspilling ontstaat op de productielijn.” De informatie wordt via een app doorgegeven aan de operators en productiemanagers in fabrieken, bakkerijen, slachterijen of plantenkassen. In de toekomst zal dit nog een stap verder gaan. “Dan zal Innius direct gaan communiceren met de machine, om deze machine zo optimaal mogelijk, zonder storingen te laten werken en het hoogst mogelijk productieresultaat te behalen.”

MEER MONDEN VOEDEN
Innius heeft een aantal klanten in de veevoeren voedingsindustrie. Voor deze industrie is voedselveiligheid natuurlijk erg belangrijk, maar ook het kunnen halen van het geplande productievolume. De wereldbevolking groeit hard. Aan voedsel worden steeds strengere eisen gesteld. “De vraag is natuurlijk hoe je die twee miljard extra monden gaat voeden”, stelt Rijksen. De productie moet dus efficiënter met minder verspilling. Ondernemers liggen wakker over de kwaliteit van hun producten. Halen we de (steeds hogere) gestelde productie doelen met een efficiënt gebruik van de energiebronnen. Een foutje in de productielijn van voedsel kan immers ook veel geld kosten. Dergelijke fouten kun je voorkomen door een goede analyse van de data. “Een koekjesproducent moet dan bijvoorbeeld een hele partij koekjes weggooien, omdat er te veel zout in zit. Dan moet alles weg. Als er eerder wordt ingegrepen, bespaart dit een hoop onnodig afval.”

IN GESPREK MET KLANTEN
Innius is constant in gesprek met klanten om inzicht te krijgen in productieprocessen en hoe ze deze producenten kunnen helpen de voedselproductie efficiënter te maken. Het team bezoekt geregeld klanten. “Dan loop ik weer met een witte jas door een fabriek of in een kippenslachterij”, zegt Rijksen. “We praten continu met onze klanten en lopen rond op de werkvloer om te kijken tegen welke problemen ze aanlopen.” De lijnen zijn kort, ook binnen het bedrijf waar de sfeer informeel en open is. “We zitten allemaal bij elkaar, waardoor je makkelijk de verhalen hoort wanneer een collega een bedrijfsbezoek heeft gehad en wat er speelde.” Het is een spannende branche om in te werken, stelt Rijksen. “We lopen voorop in de ontwikkelingen en dat maakt het interessant. Je leert veel, omdat je werkt aan iets nieuws.” De technische kennis moet constant op peil gehouden worden door studie, het bezoeken van congressen, maar ook door dat contact met de klant. “Hiervoor moeten wij ook écht snappen wat er op de werkvloer gebeurt. Tegenwoordig weet ik dus precies hoe een kip geslacht wordt.” “We releasen regelmatig nieuwe functionaliteiten. Het contact met klanten is nauw, maar ook met kennisinstituten, zoals Wageningen University & Research en de Universiteit van Amsterdam. Zo hebben ze veel stagiaires van deze universiteiten. “Met WUR werken we nu aan de oprichting van een Field Lab, waarin we een onderwerp over voedsel willen oppakken. In de komende jaren zullen we de samenwerking met deze en andere partners nog verder uitbouwen.”

VERDER UITBREIDEN
Innius wil de komende jaren verder uitbreiden binnen de Benelux, Duitsland en Scandinavië. “Over drie jaar willen we ons R&D team en ons verkoopteam flink hebben versterkt. We denken na over het openen van een kantoor in Duitsland. Of we ook wereldwijd willen groeien? Wij willen graag vlakbij onze klanten zitten, omdat we willen weten wat er speelt. Daarom richten we ons in eerste instantie ook op de Benelux en Duitsland, zodat we snel ter plaatse kunnen zijn.”

CONCURREREN MET CHINA DANKZIJ INNIUS
Onderhoud aan machines op basis van data analyse en voorspelling waardoor productiestops kunnen worden vermeden, in plaats van – in het ergste geval – de productie stil te moeten leggen vanwege een machine storing, dat is het streven van Itho Daalderop. Itho Daalderop is in de Benelux marktleider op het gebied van binnenklimaat en een van de klanten van Innius. Het bedrijf bestaat sinds 1880 en inmiddels heeft de helft van de Nederlandse huishoudens een van hun producten geïnstalleerd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om complexe waterpompen, maar ook om de covers voor ventilatie-eenheden. Itho Daalderop produceert achtduizend tot 12 duizend producten per week. Als Nederlandse producent is het ook voor dit bedrijf belangrijk om de kosten laag te houden om te kunnen concurreren met lagelonenlanden als China. Om dit te bereiken moet Itho Daalderop voorop blijven lopen wat betreft innovaties. Dit doet het bedrijf onder andere door zelf producteigenaar te blijven en het product als service aan te bieden aan de eindgebruiker. Dit draagt bij aan de hoge levensduur en kwaliteit van de producten.

OOK GESCHIKT VOOR OUDE MACHINES
Itho Daalderop maakt gebruik van oude en nieuwe machines en in eerste instantie dacht het bedrijf ook dat het een probleem zou worden om hierbij de producten van Innius toe te passen. Het tegendeel bleek echter waar. “Met Innius zijn we in staat om een bestaande fabriek naar het manufacturing 4.0 niveau te brengen. Dat is voor ons het belangrijkste. Omdat met name de ontsluiting van de data van oude machines in heel veel oplossingen niet mogelijk is en met Innius is dat voor ons wel mogelijk geworden.” Itho Daalderop ziet al meteen resultaat, stelt Albert van Loon, manager Producttechnologie. “We kunnen analyseren wat de efficiëntie van de productie en dus van de machines is.”

GEPLAND ONDERHOUD IN PLAATS VAN UITVAL
Richard van Gelder, productiemanager, voegt hieraan toe: “De data laat mij zien hoe mijn complete proces loopt, hoe de productiestappen gaan, wat de bewerkingstijden zijn, hoe de Mean Time To Repair is en dus waar knelpunten en verbetermogelijkheden zitten. Ook voor de technische dienst kan de betrouwbaarheid bewaakt worden. Die zien op tijd aankomen dat ‘een machine minder gaat presteren en we preventief onderhoud gaan inplannen’. En ik wil gepland onderhoud, geen ad-hoc uitval; want dan komt mijn leverbetrouwbaarheid in gevaar.” De samenwerking met Innius, een ‘professionele en daadkrachtige partij’, verliep erg goed, stelt Itho Daalderop. “Wanneer je mailt of belt, zijn ze altijd bereid om te helpen.”
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by