Spookfacturen: nachtmerrie voor het MKB.
Spookfacturen: nachtmerrie voor het MKB
In de vorige editie trof u een artikel over fraude op de werkvloer. De actualiteit dwong ons om nogmaals aandacht te besteden aan malafide praktijken. Deze keer: acquisitiefraude. Steeds meer bedrijven krijgen te maken met oplichters die gebruik maken van de onoplettendheid van hun slachtoffers. Voor u het weet, heeft u een nepnota betaald of ingestemd met plaatsing van een fake-advertentie. De schade die het bedrijfsleven door deze praktijken oploopt, bedraagt naar schatting een slordige 400 miljoen euro. Het TROS-programma Opgelicht vroeg onlangs nog aandacht voor acquisitiefraude, in deze uitgave van Noord Limburg Business doen we hetzelfde.
| | noord limburg | BUSINESS|
| trends | Acquisitiefraude | december 2006 |
Acquisitiefraude kent vele verschijningsvormen. Kort gezegd gaat het om onbetrouwbare advertentiebureaus, adviesorganisaties of personen die op slinkse wijze opdrachten proberen binnen te halen bij bedrijven, overheidsinstellingen en andere organisaties waar geld valt te halen. Vooral ondernemers in het MKB, waar men over het algemeen druk is, zijn slachtoffer van deze praktijken. Een onoplettend slachtoffer tekent iets, zonder precies te weten hoe de vork in de steel zit. In eerste instantie lijkt het allemaal in orde; malafide acquisitiebedrijven staan keurig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en zijn meestal in het bezit van een BTW-nummer. Een ander kenmerk betreft het feit dat de beschreven werkzaamheden niet of nauwelijks stroken met de dagelijkse praktijk.
Waardeloos
De oudste en meest bekende vorm van acquisitiefraude is de overeenkomst, waarbij een bedrijf geld geeft zonder dat er een echte tegenprestatie tegenover staat. Beide partijen komen overeen dat er een advertentie geplaatst zal worden in een krant of een magazine, terwijl dat medium helemaal niet bestaat. Sommige fraudeurs kiezen voor een meer geraffineerde methode en drukken daadwerkelijk een magazine, maar deze dient vervolgens enkel als bewijsexemplaar voor de opdrachtgever. Dit soort broddelwerk staat vaak vol gestolen artikelen en verwijzingen naar gerenommeerde instanties om de schijn van authenticiteit op te houden. Veel ondernemers hebben geen argwaan doordat ze de gevraagde advertentie daadwerkelijk terugzien in dit soort schertsmagazines of krantjes.
Doordat advertentiefraude zoveel verschijningsvormen kent, is het moeilijk om je er tegen te wapenen. We bekijken een andere, veel gebruikte methode: de spookfactuur. Bijna iedereen kent de term, maar niet iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Een spooknota ziet er dikwijls uit als een factuur, maar in werkelijkheid betreft het een aanbieding waar een nietsvermoedende ondernemer op in dient te gaan. Deze mededeling staat vaak ââ¬Ëin de kleine lettertjesââ¬â¢. Het draait allemaal om het binnenhalen van een handtekening, in het geval van een spooknota, om het binnenhalen van een directe betaling. Orderbevestigingen, het controleren van bedrijfs- en advertentiegegevens of facturen die verdacht veel lijken op exemplaren van bonafide partijen. De meest brutale spooknota betreft een rekening voor een nooit geleverde dienst of een rekening van een niet bestaand bedrijf.
Maatregelen
Wat te doen tegen dit soort praktijken? Welke maatregelen moet je als ondernemer in acht nemen? We beschrijven enkele tips en richtlijnen. In de eerste plaats is het belangrijk om altijd het gezonde verstand te gebruiken en je op te stellen als kritische klant. Lees ook altijd de kleine lettertjes en vraag ook alle medewerkers om hetzelfde te doen. Controleer tevens vooraf of de uitgave of dienst eigenlijk wel bestaat, of het aanbiedende bedrijf een smetteloze reputatie heeft en of er wellicht klachten over het bedrijf bestaan. Vaak duikt dezelfde naam meerdere malen op bij verschillende bedrijven. Even ââ¬Ëgooglenââ¬â¢ doet vaak wonderen. En heel belangrijk: wees spaarzaam met uw handtekening. Ook een overeenkomst die op slinkse wijze tot stand is gekomen, wordt vaak nog door de rechter als rechtsgeldig aangemerkt.
Hulp
Wij spraken met Fleur van Eck, directeur en oprichtster van het Steunpunt Acquisitiefraude. ââ¬ÅDie 400 miljoen is een conservatieve schatting omdat wij slechts het topje van de ijsberg te zien krijgen. Het probleem is dat elke sector, en ik herhaal, elke sector te maken heeft met advertentiefraude, maar veel bedrijven hebben niet door dat het recht onder hun neus gebeurt.ââ¬Â We vragen aan haar wat je als MKBââ¬â¢er moet doen als er reeds een handtekening gezet is en nog erger, als er geld overgemaakt is. ââ¬ÅMeteen hulp inschakelen en stevig verweer voeren. In veel gevallen is het eigenlijk simpel: Je wordt als ondernemer op het verkeerde been gezet en dan kan je je beroepen op dwaling. Neem in elk geval contact op met instanties zoals het fraudemeldpunt. Wij hebben specifieke kennis over hoe je moet handelen.ââ¬Â Ze heeft nog een opvallende verklaring voor het feit waarom veel MKBââ¬â¢ers het slachtoffer worden van malafide bedrijven. ââ¬ÅDe meeste ondernemers zijn goudeerlijk en zij verwachten dat de andere partij dan ook wel eerlijk zal zijn.ââ¬Â
Top 5 advertentietrucs
1. Of u uw - tot nu gratis- vermelding op een site wilt verlengen. U weet nergens van en wil niet verlengen. Door dat op het faxformulier te bevestigen sluit u juist een contract.
2. Een aanbod voor een gratis tweede plaatsing, meestal op een site. U hoeft slechts de gefaxte gegevens te controleren en te tekenen. Het lijkt of u al eerder een vermelding bij dit bedrijf plaatste. Echter het controleformulier blijkt later een eerste opdrachtbevestiging.
3. Een aanbod voor een gratis proefabonnement of vermelding op een site voor een bepaalde periode. De schriftelijke opdrachtbevestiging blijkt later een contract te zijn voor een veel langere periode. Niet gratis
4. Een fax met het verzoek om de bedrijfsgegevens te controleren met de melding ââ¬ËVanwege de deadline direct toesturen!ââ¬â¢. Uw medewerker die daartoe niet bevoegd is zet zijn handtekening. Het gaat toch maar om controle van bedrijfsgegevens? In werkelijkheid tekent hij een contract.
5. U ontvangt een factuur voor een ââ¬Ëverplichteââ¬â¢ (Europese) registratie. De factuur ziet er professioneel uit. Het bedrag is relatief laag. U betaalt, omdat het om een verplichting lijkt te gaan, maar dat is niet zo.
Een waardeloze gidsvermelding
Enkele feiten op een rij:
- Iedereen is een potentieel slachtoffer
- Gemiddeld schadebedrag is 1500 euro
- De helft van de gedupeerden is MKBââ¬â¢er
- 1 procent positieve reacties op 100.000 notaââ¬â¢s levert algauw 250.000 euro op
- 10 procent van alle slachtoffers wordt voor de rechter gedaagd als er niet wordt betaald
- Fraudeurs komen zelden voor de rechter
- Er wordt zelden aangifte gedaan omdat die kosten vaak hoger zijn dan het te betalen bedrag
| december 2006 | Acquisitiefraude | trends |
Aanbieding of factuur?
| BUSINESS | noord limburg | |
Directeur Fleur van Eck van het Fraudemeldpunt
MKB Actueel
Symposium in Holland Casino Venlo
Vorig jaar vond in het Sevenumse attractiepark Toverland het eerste MKB Actueel symposium op locatie plaats. De reacties waren zo positief dat de organisatie besloot op donderdag 16 november in Holland Casino Venlo een tweede editie te houden. En ook dit keer werd het een succes.
| | noord limburg | BUSINESS|
| symposium | MKB Actueel | fotografie: richard fieten | december 2006 |
Een verstandig ondernemer zal meestal op zeker spelen. Maar het wagen van een weloverwogen gokje op zijn tijd houdt de ondernemersgeest scherp. Dat was feitelijk de gedachte achter dit tweede MKB Actueel symposium op locatie. Daarom vond het symposium (georganiseerd door Contour, K.v.K. Limburg-Noord, Vlaminkx & Sanders, ABN AMRO en gastorganisatoren Lef en Hafkamp & Partners) plaats op de ultieme plek om het geluk eens te beproeven: Holland Casino Venlo. Voor iedere bezoeker lag dan ook een zakje met ââ¬20,- aan speelfiches klaar, om na de vijf interessante lezingen eens een gokje te wagen op de Venlose speelvloer. Zelfs degenen die (zoals het een goede ondernemer betaamt) een gedegen risicoanalyse wilden maken, konden gerust zijn. Voordat het spelen begon verzorgde Holland Casino namelijk een gedegen speluitleg.
Werken aan winst
Voordat het zo ver was vonden, na een ontvangst met een drankje en vlaai en de officiële opening door de heer Loozen (directeur K.v.K. Limburg Noord), zoals gezegd de nodige lezingen plaats. De eerste lezing werd aangeboden door Contour en heette: ââ¬Ë2007: werken aan winst; maar uit wiens doos komt de sigaar?ââ¬â¢. In 2007 gaan namelijk de tarieven van de vennootschapsbelasting aanzienlijk omlaag. Maar om daadwerkelijk minder te gaan betalen, dienen ondernemers met de hulp van Contour de grondslagverbreding te ontgaan, zo luidde de boodschap. Een vraag die aan de zaal gesteld werd was bijvoorbeeld welke DGA in de zaal in 2006 nog een uitkering dividend aan zichzelf doet. Het advies: niet doen! Het tarief 2007 zal namelijk 22% zijn tot ââ¬250.000,- (compensatie ziektekosten). Dat geldt overigens alleen in 2007. Daarna worden de ziektekosten namelijk ook naar 4,4% gebracht. ââ¬ËEen belachelijke maatregel?ââ¬â¢, zo luidde de vraag. ââ¬ËJa!ââ¬â¢, was het duidelijke antwoord.
Debiteurenbeheer en ontslag
op staande voet
Daarna was het de beurt aan Hafkamp & Partners. Het bedrijf verzorgde een lezing over adequaat debiteurenbeheer. Van behaalde naar betaalde omzet, daar draaide het allemaal om. Het belang van een goed debiteurenbeheer werd nog maar eens stevig benadrukt. Zoââ¬â¢n 23% van de faillissementen heeft een onvoldoende debiteurenbeheer als oorzaak. Eén van de conclusies die aan het eind van de rit getrokken werden was dat er tijdig moet worden ingespeeld op actuele veranderingen rond het debiteurenproces. De lezing die hierna volgde kwam op naam van Vlaminckx & Sanders. Het onderwerp: ââ¬ËStay or go? Het ontslag op staande voetââ¬â¢. Wanneer kan ontslag op staande voet bijvoorbeeld wel? Wanneer niet? En hoe voorkom ik als werkgever onnodige (financiële) risicoââ¬â¢s? Een onderwerp waar u als ondernemer natuurlijk niet graag mee te maken zult hebben, maar daarom niet minder belangrijk.
Corporate Identity en de oude dag
De vraag die werd gesteld bij de lezing van Lef Communicatie Strategie Vormgeving was: ââ¬ËU kent de klant, maar kent de klant u?ââ¬â¢. Het draaide tijdens deze lezing dan ook om (het belang van) Corporate Identity. Bovendien werd gevraagd hoe goed de bedrijven zichzelf eigenlijk kennen en werd uiteraard in grote lijnen uit de doeken gedaan hoe Corporate Identity eigenlijk ontstaat. De laatste lezing werd verzorgd ABN AMRO, dat zich richtte op de vraag: ââ¬ËUw bedrijf uw pensioen?ââ¬â¢. Oftewel, brengt het bedrijf voldoende op om over een tijdje van een onbezorgde oude dag te genieten? En natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat een en ander wél goed geregeld wordt? Volgens de lezing is het in ieder geval aan te raden te beginnen met financiële planning. Daarbij is het goed om uzelf af te vragen wat uw wensen en doelstellingen in uw (financiële) leven zijn en natuurlijk of deze wensen realiseerbaar zijn. Bovendien is het aan te raden een fiscalist in de plannen te betrekken en alleen risicoââ¬â¢s te verzekeren die u zelf niet kunt dragen. Het belangrijkst is misschien nog wel u in ieder geval niet te laten verrassen op het moment dat u wilt gaan stoppen met werken. Hoe eerder u begint, hoe makkelijker uw wensen te verwezenlijken zijn.
Afsluiting
De bezoekers van MKB Actueel konden nog genieten van een heerlijk buffet dat geserveerd werd op de bovenverdieping van het casino. Tweede Kamerlid, VVD-er én Limburger Frans Weekers sloot vervolgens het officiële gedeelte van de avond af door zich te richten tot alle aanwezigen, die zoals gezegd nog een gokje konden wagen in het fraaie Holland Casino Venlo. Of daarbij nog het nodige bedrijfskapitaal bij elkaar is gespeeld is ons onbekend.
| december 2006 | fotografie: richard fieten |MKB Actueel | symposium |
| BUSINESS | noord limburg | |
Minister Peijs huldigt 2,5 miljoenste deelTaxi passagier
Munckhof Taxi heeft in november de 2,5 miljoenste deelTaxi passagier in haar taxi mogen ontvangen. Minister Karla Peijs was speciaal overgekomen om de betreffende reizigster in het zonnetje te zetten. Mevrouw Kellenaers uit Grashoek is de 2,5 miljoenste reiziger van deelTaxi Noord-Limburg, het openbaar vervoersysteem dat door Munckhof Taxi geregisseerd wordt. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat was deze dag in Limburg en zag kans deze heuglijke gebeurtenis bij te wonen. Naast de Minister waren ook de Tweede Kamerleden Raymond Knops en Ger Koopmans en een delegatie van de Stuurgroep deelTaxi Noord-Limburg aanwezig. Op het hoofdkantoor van Munckhof Groep werd mevrouw Kellenaers door Minister Peijs in de bloemen gezet. In december 2003 werd de 500.000ste passagier in Bergen gehuldigd. Nu, bijna drie jaar later, staat de deelTaxi teller op 2,5 miljoen ritten. Het deelTaxi systeem, wat een groot succes is in Noord-Limburg, wordt vanaf 11 december 2006 vervangen door Regiotaxi.
Stichting Pensioenkijker.nl helpt werkgevers bij uitvoering nieuwe Pensioenwet
Voorzitter Elske ter Veld heeft half november de Pensioen Toolkit van de Stichting Pensioenkijker.nl geïntroduceerd. Deze praktische toolkit helpt HRM-medewerkers en werkgevers om hun werknemers goed te informeren over pensioen. De aanleiding voor de Pensioen Toolkit is de nieuwe Pensioenwet die per 1 januari 2007 van kracht wordt. Uit een recent onderzoek van Pensioenkijker.nl naar pensioenbewustzijn blijkt dat Nederlandse werknemers weinig weten over hun pensioen. In de nieuwe Pensioenwet zijn de werkgever en de pensioenuitvoerder samen verantwoordelijk voor de communicatie. Zij worden verplicht om werknemers beter te informeren over het pensioen. Dan moeten zij natuurlijk wel over informatie beschikken om helder uit te kunnen leggen hoe het precies zit met het pensioen. Daarom heeft de Stichting Pensioenkijker.nl de Pensioen Toolkit ontwikkeld voor HRM-medewerkers en werkgevers. Zij zullen per 1 januari veel vragen van werknemers krijgen en zijn dan ook op zoek naar informatie en hulpmiddelen om hiermee om te gaan. De Pensioen Toolkit helpt HRM-medewerkers en werkgevers om de vragen over het pensioen van werknemers te beantwoorden. De toolkit bevat onafhankelijke en objectieve informatie: folders over pensioen bij de eerste baan en bij het wisselen van baan en een folder over het nabestaandenpensioen. Verder bevat de toolkit een pensioenwoordenlijst en informatie over waardeoverdracht. De inhoud van de toolkit is te downloaden van de site www.pensioenkijker.nl.
Verbetering doorstroming en verkeersveiligheid Smakterheide
De gemeente Venray ontvangt â⬠150.000 subsidie van de Provincie Limburg voor de revitalisering van bedrijventerrein Smakterheide. Doel van het project is de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming te verbeteren. Dit levert een directe kwaliteitsverbetering van het bedrijventerrein op. In 2007 gaat de gemeente Venray samen met ondernemersverenigingen parkmanagement organiseren voor een duurzaam beheer van de bedrijventereinen. Op het bedrijventerrein Smakterheide liggen een groot aantal logistieke bedrijven die zorgen voor een werkgelegenheidsimpuls in de regio Venray en omgeving. Het grote aantal vrachtbewegingen op dit bedrijventerrein en de fietsende jeugd die de wegen op dit terrein als doorgaande route naar school gebruiken, zorgen voor onveilige situaties. Hiervoor worden op korte termijn voorzieningen getroffen. In samenwerking met een vertegenwoordiging van ondernemers, politie, middelbare school, gemeente en het Regionale Verkeer Orgaan Limburg zijn de onveilige situaties onderzocht. Om te zorgen dat deze investeringen duurzaam zijn, gaat de gemeente samen met de ondernemingsverenigingen in januari 2007 parkmanagement opstarten. De Provincie Limburg maakt werk van bedrijventerreinen. Parkmanagement is daar een belangrijk onderdeel van. De ambitie van het coalitieakkoord is minimaal tien parkmanagementprojecten te realiseren. In 2004 heeft de Provincie deze uitdaging opgepakt met de subsidieregeling ââ¬ËVernieuwende Actieprojectenââ¬â¢. Met diverse vernieuwende projecten stimuleert de Provincie bedrijven en gemeenten om de voordelen van parkmanagement in te zien en deel te nemen. De Provincie brengt partijen bij elkaar, biedt financiële ondersteuning in de aanloopfase en wisselt kennis uit. Samen met ondernemers en gemeenten wil de Provincie bouwen aan hoogwaardige bedrijventerreinen met optimaal beheer. Kortom, samenwerken aan een gezonde economie!
| business news | december 2006 |
| december 2006 | business news |
Brabantse, Limburgse en Duitse regioââ¬â¢s gaan voor snellere treinverbindingen
De treinverbindingen vanuit Eindhoven met Duitsland kunnen veel beter. Een betere aansluiting op het Duitse Hogesnelheidsnet is relatief eenvoudig mogelijk! Dat blijkt uit recent onderzoek dat is uitgevoerd door de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant. In het afgelopen jaar is daartoe met financiële steun van de EU een verkennende studie uitgevoerd naar de mogelijkheden om BrabantStad en Eindhoven voor personenvervoer per trein beter met Duitsland te verbinden. Voor de economische ontwikkeling van de Zuid Nederlandse en West Duitse regioââ¬â¢s zijn goede verbindingen uitermate belangrijk. De grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn momenteel ver onder de maat. Uit het onderzoek blijkt dat de twee trajecten Eindhoven - Venlo - Mönchengladbach - Düsseldorf en Eindhoven - Heerlen - Aachen ââ¬â Köln de meeste potentie voor drastische opwaardering hebben. Beide trajecten leggen verbindingen naar stations van het Duitse Hogesnelheidsnet. Een analyse van deze twee trajecten geeft aan dat bij verbetering van de verbindingen een aanzienlijke groei van het grensoverschrijdende treinverkeer te verwachten is. Omdat deze studie vooral een verkennend karakter had, is recentelijk besloten hieraan een vervolg te geven. Genoemde twee kansrijke opties worden uitgewerkt in concrete plannen, waarin alle elementen voor concrete uitvoering van de beide lijnen aan bod zullen komen. Uit de inventarisatie van de beleidsmatige ambities en belangen van de diverse partijen blijkt dat er aan beide zijden van de grens brede consensus bestaat om de situatie te verbeteren. Het initiatief om tot verbetering te komen wordt onder andere gedragen door de beide provincies Brabant en Limburg, de regio Eindhoven, de regio Venlo, de regio Heerlen en de Kamers van Koophandel Oost Brabant en Limburg Noord. Aan Duitse zijde wordt het ondersteund door onder andere de steden Aachen en Mönchengladbach, het Aachener Verkehrsverbund (AVV), Verkehrsverbund Rhein-Ruhr en de Industrie und Handelskammer te Krefeld en Aachen. In totaal zijn ca 18 partijen uit Zuid Nederland en Duitsland bij dit initiatief betrokken. Ook vanuit de EU wordt het initiatief ondersteund.
Nadere informatie nodig voor inschatting effecten Plan Experience Park
De gemeente Venlo en de Provincie Limburg willen dat Bouwfonds MAB het plan voor het Experience Park Limburg nader concretiseert. Ze willen onder meer weten wat de meerwaarde is ten opzichte van het bestaande winkelaanbod, of het concept ook een blijvend karakter heeft en wat de verwachte omvang is van nieuwe stuwende koopkracht. Pas als dat duidelijk is, kunnen Venlo en Provincie beoordelen of het concept wenselijk is voor de regio Venlo. Onderzoeksbureau Buck Consultants voerde de afgelopen maanden in opdracht van Venlo en Provincie gesprekken met een dertigtal stakeholders in de regio, maar dat blijkt nog niet voldoende voor het trekken van conclusies. Venlo wil verder dat de projectontwikkelaar bekijkt of het Experience Park Limburg op het voormalige kazerneterrein in Blerick zou kunnen komen. Bouwfonds MAB had een terrein grenzend aan dat van de Floriade 2012 op het oog. ââ¬ÅEen concept zoals het Experience Park kan kansen bieden voor Venloââ¬Â, zegt de Venlose wethouder Mark Verheijen (Economie Zaken en Financiën). ââ¬ÅVoor het kazerneterrein zoeken we een nieuwe bestemming en het ligt vlakbij het stadscentrum. Dat zou daardoor wellicht veel meer kunnen profiteren van de komst van het Experience Park.ââ¬Â Nadat MAB Bouwfonds geconcretiseerd heeft hoe het Experience Park Limburg eruit zou gaan zien, willen Provincie en Venlo onafhankelijk onderzoek laten doen naar de effecten, onder meer op de al bestaande detailhandel en op de werkgelegenheid. Venlo neemt hierin de regie en zal daarbij nadrukkelijk het MKB in de regio betrekken.
één KvK Limburg
De Algemene Besturen van de beide Limburgse Kamers van Koophandel hebben in een simultane vergadering in Maastricht en Venlo definitief besloten met elkaar te fuseren. Met dit besluit, op dit tijdstip, stellen de besturen de beide kamers in staat om het fusieproces te starten en af te ronden met één Kamer van Koophandel Limburg per 1 januari 2008. Ter voorbereiding op de fusie verenigen beide Kamers zich per 1 december 2006 in een samenwerkingsverband met één voorzitter, één algemeen directeur en één eigen bestuur, bestaande uit de zittende Dagelijkse Besturen van beide kamers. Voorzitter van het samenwerkingsverband wordt Jan Mans (Voorzitter KvK Zuid Limburg), Algemeen Directeur wordt Harry Loozen (Algemeen Directeur KvK Limburg Noord). Het bestaande kantorennetwerk van beide kamers blijft vooralsnog in stand. Uitgangspunt blijft dat de bereikbaarheid en dienstverlening van de Kamers van Koophandel voor ondernemers verbetert. In de komende periode moeten de contouren van de nieuwe organisatie en het vestigingsbeleid duidelijk worden. Om het erkende ondernemersbelang van grensoverschrijdend zakendoen te blijven onderstrepen, zal het bestuur van de Kamer van Koophandel Limburg de Euregionale samenwerking verder bevorderen. Vertrekpunt met betrekking tot het personeel van beide kamers is zo snel mogelijk duidelijkheid over het te volgen traject en de positie in de nieuwe Kamer. De inzet van de besturen is om bestaande werkgelegenheid te handhaven en alleen waar dat niet mogelijk is, zorg te dragen voor interne of externe herplaatsing.
| BUSINESS | noord limburg | |