CONNECTED keynote spreker ABN AMRO: "Technologie slim inzetten voor een duurzame samenleving"

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2019



Binnen ABN AMRO wordt sterk ingezet op duurzaamheid, met als motto ‘banking for better, for generations to come’. Dat duurzaamheid ook een sterke link heeft met het thema technologie, zal Steven Peters tijdens het komende CONNECTED event vertellen. De Sector Banker Technologie, Media & Telecom gaat in zijn keynote op 9 april onder meer in op de relatie tussen duurzaamheid en Internet of Things.


Tekst: Daphne Doemges-Engelen

Twee keynotes, drie rondes met elf interessante kennis- en inspiratiesessies - in de vorm van seminars, forums en workshops - en een sensationele afsluiting… Met deze ingrediënten belooft het CONNECTED event op 9 april weer een dag te worden die in het teken staat van kennisdeling, netwerken en inspiratie opdoen. Steven Peters van ABN AMRO hoopt het publiek te verrassen en aan het denken te zetten met zijn keynote. “De thema’s duurzaamheid en technologie lijken op het eerste gezicht niet direct een verband te hebben. In mijn keynote ga ik in op hoe we juist met technologie de transitie naar een duurzamere samenleving kunnen realiseren. De laatste jaren heb ik bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar Internet of Things en hoe dat kan bijdragen aan de duurzame ambitie die we als maatschappij hebben.”

POSITIEVE IMPACT
Dat duurzaamheid voor ABN AMRO een belangrijk thema is, blijkt wel uit het feit dat de onderneming in het najaar van 2018 een hernieuwde strategie lanceerde. “Het bijdragen aan een duurzame maatschappij en het hebben van een positieve impact daarop is echt het ankerpunt geworden van alles wat we doen. Dat blijkt ook uit ons motto: ‘banking for better, for generations to come’. Dat doen we niet alleen door het aanbieden van duurzame producten, maar ook door klanten te helpen nieuwe businessmodellen die ontstaan rondom duurzaamheid sneller op de markt brengen.”

CIRCULAIRE ECONOMIE
Een goed voorbeeld van een dergelijk bedrijf is HOMIE: een innovatieve startup die zich bezighoudt met het ontwikkelen, testen en vervolgens in de markt zetten van circulaire businessmodellen om de milieu-impact in huis te verkleinen. Peters: “Dit Nederlandse bedrijf wil de milieu-impact van huishoudelijke apparaten aanzienlijk verminderen door van het eigendom van producten zoals een wasmachine over te stappen naar een PayPer-Use model. Klanten betalen alleen voor het gebruik van de wasmachine, waarbij een lagere temperatuur was goedkoper is dan een was op hogere temperatuur. Het Pay-Per-Use principe past perfect in ons streven naar een circulaire economie en is een veelzijdig instrument op de weg naar duurzaamheid. Om de bezoekers van CONNECTED meer te vertellen over dit bijzondere businessmodel, zullen de mensen van HOMIE een break-out sessie verzorgen op 9 april.”

HANDEN INEEN SLAAN
Om een dergelijk vernieuwend businessmodel als HOMIE toepast te gebruiken, zullen ondernemers open moeten staan om de handen ineen te slaan, stelt Peters. “Wil je een principe als Pay-Per-Use van de grond krijgen, dan zul je als ondernemer in de keten met leveranciers, producenten en klanten moeten samenwerken. CONNECTED is een goede kans voor ondernemers om hun netwerk te vergroten om samen te kijken naar de mogelijkheden om de duurzaamheidstransitie te versnellen.”
delen:

Noord Limburg Business nr 1 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden