Verkiezing Topvrouw Limburg 2019: "Mensen reageren weleens verrast"

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2019

De stichting Topvrouwen Limburg heeft als doel vrouwelijk ondernemerschap, management, energie en zakenemotie te stimuleren en te ontwikkelen. In dat kader vindt donderdag 4 april de verkiezing Topvrouw Limburg 2019 plaats, die zich afspeelt in TheaterHotel De Oranjerie te Roermond. Vivian Lataster en Sander Kleikers presenteren deze achtste editie. Wij stellen alvast de kandidaten aan u voor.



ASTRID ROEBROECK-PINCKAERS, EIGENAAR RICOH DOCUMENT CENTER ZUID: “IK BEN EEN BIJTER EN EEN BOUWER”

In 2010 startte Astrid Roebroeck-Pickaers vol goede moed met Ricoh Document Center Zuid, maar kreeg het niet cadeau. “Mijn accountant vergeleek mijn oude loonstroken met de nieuwe situatie en vroeg bezorgd: ‘Waarom ben je in het diepe gesprongen?’ Vooral voor mijn gezin en om onder het corporate-juk vandaan te komen.” Negen jaar later staat het bedrijf in Geleen als een huis, met 650 klanten en 3,6 miljoen euro aan jaaromzet.

Ricoh heeft in de afgelopen decennia een belangrijk deel van de markt voor print- en scanoplossingen veroverd, met naast apparatuur een programma aan slimme software op maat voor documentenmanagement en communicatiemiddelen, zoals videovergaderen. Precies in de periode dat Roebroeck in de markt was voor een nieuwe uitdaging in haar carrière, zat het Japanse concern midden in de ontwikkeling naar een lokaal georiënteerd distributienetwerk op zowel Europees als nationaal niveau. “Ik bekleedde tot die tijd managementfuncties in loondienst, op het laatst bij Vodafone. Toen een verandering in structuur met zich meebracht dat ik naar Amsterdam zou moeten verhuizen, besloot ik een ander pad te kiezen, ook omdat het al langer kriebelde om iets nieuws te gaan doen. Via mijn netwerk kwam ik in contact met Ricoh, hoorde over de ambities en ging aan de slag met het uitwerken van een businessplan.” Er waren meer kapers op de kust, maar de solide inhoud van het plan met oog voor de belangen van klanten, een oplossingsgerichte visie, veel ambitie, passie en charme gaven voor de organisatie de doorslag om voor Roebroeck te kiezen.

HOOP TE REPAREREN
Van een leien dakje ging het aanvankelijk niet met de nieuwe onderneming. “Je mag gerust stellen dat het gebied braak lag: er viel een hoop te repareren in wat er nog resteerde aan relaties en ik moest bovendien hard aan de bak om potentiële nieuwe klanten te enthousiasmeren. Ik vroeg mezelf wel eens af waar ik in ’s hemelsnaam aan begonnen was, maar als een echte bijter en een bouwer houd ik er juist van om iets neer te zetten dat nog niet staat. ‘Kan niet’ komt in mijn woordenboek niet voor, ik ga altijd door, ook al kost het veel kruim. Met een charmeoffensief, een overtuigend verhaal en het strikt nakomen van afspraken bouwde ik Ricoh Document Center Zuid uit tot zijn huidige omvang, goed voor honderd miljoen printafdrukken per jaar en een zeer hoge klanttevredenheid. Sinds 2018 zitten we met twaalf vaste mensen in een eigen bedrijfspand en daaromheen hebben we een flexibele schil van tien medewerkers. De toekomst? Blijven expanderen en de portefeuille verbreden, maar wel met behoud van onze kernwaarden en onze relaties met vele honderden zeer loyale klanten.”



LIZBETH VAN DEN BOOGAART, DIRECTEUR FRESH PARK VENLO: “MENSEN VOELEN HET TEMPERAMENT”

Als je op je twintigste vanuit Mexico naar Nederland verhuist, jezelf de taal machtig maakt en tegelijkertijd de opleiding volgt tot bouwkundig ingenieur, dan heb je het karakter om het ver te schoppen. Lizbeth van den Boogaart is klein van stuk, maar laat zich als directeur van Fresh Park Venlo bepaald niet ondersneeuwen in de fresh- en foodwereld.

De groei zit er goed in op het oorspronkelijke veilingterrein, dat 135 hectare meet. “Dankzij een aanpassing van het bestemmingsplan kunnen we meer foodbreed bedrijven gaan huisvesten”, aldus Van den Boogaart, die namens een Amerikaanse vastgoedmaatschappij Fresh Park Venlo beheert en ontwikkelt, samen met een team van negen specialisten. “Tot op heden zitten hier hoofdzakelijk handelaren en transporteurs, bij elkaar opgeteld ongeveer honderd bedrijven. Vanaf nu hopen we hier meer verwerkers te mogen verwelkomen. Daar anticiperen we al op door multifunctionele ruimten en faciliteiten in te richten. We zitten in een heel dynamische wereld, want de fresh- en foodsector werkt veelal met retailers en er lopen doorgaans jaarcontracten. Qua huisvesting kunnen de behoeften dus zomaar veranderen en aan ons is het dan de taak om daar snel op in te spelen. We hebben een flexibele werkwijze en huisves- tingsmogelijkheden, zodat het met gepuzzel altijd lukt, ook als we op korte termijn grote pieken moeten opvangen. Een kwestie van slim schuiven en goed communiceren.”

KNUFFELEN
Van den Boogaart bekleedt haar functie sinds 2012, toen ze na een carrière bij woningcorporaties overstapte naar de logistiek, waar ze met haar vastgoedbagage en sterke karakter haar mannetje staat. “Mensen reageren wel eens verrast, als ze zo’n ‘meisje’ van 1,55 meter zien: ‘Is zíj dat?’ Gelukkig zie je steeds meer vrouwen in deze sector. Wanneer je kennis van zaken hebt en je goed voorbereidt op een gesprek door je in de case van de klant te verdiepen, dwing je snel respect af. Het Zuid-Amerikaanse temperament dat ik meebreng werkt in mijn voordeel; mensen voelen dat. Tegelijkertijd beschouw ik een vriendelijke, open houding als een sterk wapen. Ik ben hard op de inhoud, maar zacht op de persoon. Laatst zat ik in een pittige meeting met een raad van commissarissen van een grote klant, met allemaal mannen van in de zestig. Het gesprek ging er stevig aan toe en op een gegeven moment zei ik: ‘We dansen al een tijdje met elkaar; wanneer gaan we knuffelen?’ Dat zorgde voor een leuke ontlading. Ik vind het vooral belangrijk om verwachtingen goed te managen, dat wil zeggen duidelijk communiceren en doen wat je zegt.”

Sandra Huntjens Fotografie

PETRA DASSEN, BURGEMEESTER GEMEENTE BEESEL: “GEVOEL MET DE OMGEVING”

Ze wist één ding zeker: de rol van burgemeester wilde ze uitsluitend vervullen in haar eigen provincie, waar ze acht jaar geleden terug- keerde. “Het is geen zakelijke taak. Ik doe dit met gevoel… voor de mensen, voor de omgeving en voor de sfeer”, zegt Petra Dassen, burgemeester van de gemeente Beesel. “Een bewuste keuze voor een context waarin ik me thuisvoel.”

Dassen zit inmiddels in haar tweede termijn en heeft haar roeping gevonden, zo mag je optekenen uit de energie waarmee ze haar verhaal vertelt. “Van oorsprong ben ik politicoloog, met een grote belangstelling voor wetenschappelijke analyses, voor het ‘waarom’ achter dingen. Mijn proefschrift destijds ging over een leven lang leren binnen organisaties, met aandacht voor competenties en het stimule- ren van medewerkers. Daarna werkte ik voor diverse grote bureaus, onder andere een instituut voor de multiculturele samenleving in Utrecht, waar ik me bezighield met integratietrajecten en het adviseren van gemeenten over maatschappelijke kwesties. Terugkijkend biedt mijn bagage op enerzijds het wetenschappelijke vlak en anderzijds mijn aandacht voor de menselijke component een heel mooie portfolio voor mijn huidige functie, al heb ik dat nooit zo gepland.”

OPEN ARMEN
Nadat ze jaren in Gelderland woonde, wilde Dassen terugkeren naar de provincie waar haar wortels liggen, Limburg, waar ze de rol van burgemeester ambieerde. “Het was een kwestie van solliciteren, al vindt daarna wel een wat uitgebreider traject plaats. Ik mag gerust zeggen dat mijn familie en ik met open armen ontvangen werden in deze 13.500 inwoners tellende gemeente, waaronder naast Beesel ook Reuver en Offenbeek vallen. Die warmte voelen we nog elke dag. Het scheelt dat ik met een Limburgs dialect praat en makkelijk op mensen af stap, ook als ik bijvoorbeeld met de hond ga lopen. Verder ziet privé het leven er niet heel anders uit dan bij andere gezinnen waarvan twee ouders werken. Je moet de balans goed met elkaar vormgeven en hier en daar piketpaaltjes slaan, dus streng voor de zakelijke agenda zijn. Minstens drie avonden in de week raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten bijwonen hoort er wel bij.”

GEMEENTE IN GEMEENSCHAP
De wijze waarop overheden tegenwoordig in de maatschappij staan, past erg goed bij Dassen. “Het starre, bepalende karakter van tien, vijftien jaar geleden heeft het veld geruimd voor samenwerking met de mensen en de organisaties. Met hen gaan we het gesprek, de dialoog aan. Zíj maken de samenleving, wij sluiten daarbij aan en geven ondersteuning. We spreken daarom van een ‘gemeente in een gemeenschap’. Mensen krijgen de gelegenheid om met hulp van ons hun toekomst vorm te geven. Zo stellen we een sportbeleid samen met de relevante clubs op in plaats van dat ambtenaren dat achter gesloten deuren bedenken. Een ander voorbeeld betreft het basisonderwijs, waar alle kinderen voortaan minstens een uur per week muziekles krijgen, waaraan verenigingen hun bijdragen leveren. Bij een wijkvernieuwingsproject hebben we de bewoners rechtstreeks betrokken, door van deur tot deur te vragen of ze willen meedoen. Zo voelen ze het echt als hún leefomgeving. Die samenwerking, met oog voor de menselijke component, geeft mij heel veel energie.”

Meer informatie en kaartverkoop: www. topvrouwenlimburg.nl
delen:

Noord Limburg Business nr 1 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden