Wiertz Personeelsdiensten: “Je moet mensen prikkelen en geloven in hun talent

Magazines | Noord Limburg Business nr 2 2019



Wiertz Personeelsdiensten maakt zich hard voor ontwikkelen van talent

In tijden van toenemende krapte op de arbeidsmarkt loont het de moeite om bij de zoektocht naar talent ook eens binnen de flexschil te kijken. “Mensen kunnen vaak meer dan je denkt”, zegt commercieel manager Steven Zipp. De vestigingsmanager van de nieuwe vestiging in Panningen, Wouter Knippenbergh, is daar een mooi voorbeeld van.

Het stimuleren en ontwikkelen van talent staat hoog in het vaandel bij Wiertz Personeelsdiensten. “Onze eigen medewerkers beginnen met een basisopleiding als intercedent”, vertelt commercieel manager Steven Zipp. “Regelmatig vindt er volgens een vaste hr-cyclus een gesprek met de leidinggevende plaats over de voortgang en ambities van onze collega’s. Al onze medewerkers werken volgens de zogenoemde Wiertz Way of Working. Dit is een uniforme basis waarbij wordt gestuurd op kwaliteiten. Het is aan ons als werkgever om te kijken welke talenten iemand heeft en hoe we dat verder kunnen ontwikkelen. Soms zijn dit cursussen en opleidingen, maar wij geloven ook in training on the job.”

AANDACHT VOOR MEDEWERKERS
Wouter Knippenbergh, die bij Wiertz Personeelsdiensten begon als intercedent en dit jaar door zal stromen als vestigingsmanager bij het nieuwe kantoor in Panningen, kan daar als ervaringsdeskundige over meepraten. “Wiertz Personeelsdiensten is een regionaal familiebedrijf met aandacht voor de eigen medewerkers en flexcollega’s. Die werksfeer is bijzonder prettig. Ik heb diverse trainingen mogen volgen en ben uitstekend begeleid door de kantoormanagers. Bovendien krijg je hier de kans om te ontdekken wat je zelf kan en wil, ook als dit betekent dat je af en toe je hoofd stoot.” “Mensen kunnen vaak meer dan zij zelf denken”, voegt Zipp toe. “En als leidinggevende moet je dat in de gaten hebben. Je moet mensen zien te prikkelen en geloven in hun ontwikkeling. Wouter heeft ambitie getoond, kwam zijn afspraken na en heeft het uitstekend gedaan. Daarom is het tijd voor de volgende stap.”


Steven Zipp

KRAPPE ARBEIDSMARKT
Het vinden en ontwikkelen van talent is een werkwijze die Wiertz ook bij haar klanten stimuleert. “De huidige arbeidsmarkt wordt steeds krapper en het vinden van talent wordt steeds moeilijker, maar zeker niet onmogelijk”, zegt Zipp. “We raden bedrijven aan om in hun zoektocht naar nieuw potentieel ook eens goed te kijken naar de flexcollega’s. Omdat collega’s al bij jou over de werkvloer lopen, weet je wat je aan ze hebt. Hen kun je prima mee laten groeien met de veranderende organisatie en bijbehorende functieprofielen. Zelf deinzen wij er niet voor terug om de uitdagingen en problemen binnen een bedrijf te benoemen. Door echt mee te kijken in het proces kun je tot een veel betere oplossing komen en daar wordt de samenwerking ook veel beter van.”

MATCH
Volgens Knippenbergh ziet hij in de praktijk bijvoorbeeld vaak dat bedrijven snel personeel nodig hebben en onderhoudsmonteurs als orderpicker aan de slag laten gaan. “Wanneer je met zo iemand het gesprek aangaat, blijkt er een mooi profiel achter te zitten waar je veel meer mee kunt. De match is het mooist als je iemand op diens eigen vakgebied in kunt zetten. Daarom doorlopen ook al onze flexcollega’s een vaste hr-cyclus en krijgen ze regelmatig een voortgangs- en beoordelingsgesprek. We vragen dan hoe het met hen gaat en of we hen kunnen helpen in hun ontwikkeling. Deze aanpak is zeer succesvol, want we krijgen wekelijks een verzoek van een bedrijf om flexcollega’s over te nemen.” Via de Wiertz Academie biedt het uitzendbureau diverse opleidingen en trainingen aan, zoals heftruckchauffeur of operator. Met het afronden van een opleiding heeft de flexcollega betere vooruitzichten en vaak ook een beter salaris. Zipp: “Wil je je flexcollega’s behouden, dan zul je deze kansen moeten bieden. De commitment om te investeren en om aan de slag te gaan met een opleiding is er dan van beide kanten.” Knippenbergh: “Natuurlijk is het voor werkgevers altijd een overweging en een investering om in medewerkers en flexcollega’s te investeren. Maar wat nu als je die investering niet doet en je medewerkers blijven alsnog? Dan ben je volgens ons veel slechter af.”

SUCCESVERHALEN
Ook de arbeidsmigranten die vanuit Wiertz bij diverse bedrijven in de regio aan de slag gaan, doorlopen deze cyclus. “Wij zijn heel erg blij met deze flexcollega’s, en daarom organiseren we een aantal keer per jaar een gezellige avond voor hen waarbij wij ook aanwezig zijn”, vertelt Knippenbergh. “Op die manier helpen we hun sociale leven in Nederland een beetje op weg en tonen we echt onze waardering.” “Voor deze flexwerkers geldt net zo goed dat hier veel potentieel tussen zit”, vult Zipp aan. “Veel collega’s uit Polen hebben vaak een gedegen opleiding afgerond. Daar valt veel meer uit te halen. Een collega van ons is ooit begonnen als orderpicker en is inmiddels intercedente op een van onze vestigingen. Deze succesverhalen vind ik zelf de mooiste kant van de flexbranche, ze geven mij energie.”


Wouter Knippenbergh

IMAGO
Het in staat zijn om mensen te kunnen boeien en binden past binnen het bieden van aantrekkelijk werkgeverschap. Zipp en Knippenbergh merken dat klanten steeds meer nadenken over hun imago als werkgever. “Communicatie is daarbij een belangrijk aspect”, zegt Zipp. “Flexcollega’s willen van tevoren graag weten bij wat voor bedrijf ze gaan werken en wat er van hen wordt verwacht. Vaak is er wel informatie voorhanden, maar is dit niet de juiste. Daarom hebben wij de All Aboard Now-app ontwikkeld waarin flexcollega’s alle informatie over huisregels, de bedrijfscultuur en de voorwaarden kunnen vinden. Zij zijn goed voorbereid, en ter plekke kan de leidinggevende meteen aan de slag met de training on the job.” Ook goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk. Voor klanten benchmarkt Wiertz Personeelsdiensten regelmatig haar voorwaarden zodat bedrijven zeker weten dat hun aanbod niet onderdoet voor de buurman. “Je ziet dat bij bedrijven waar flexcollega’s vanaf dag één gewaardeerd worden, de match veel beter en duurzamer is”, benadrukt Knippenbergh. “Wanneer mensen kansen krijgen en doorgroeien zijn ze ook trots op de omgeving waarin ze werken en dragen ze dit uit. Die mond-tot-mondreclame wordt nog wel eens vergeten door de bedrijven waar ze werken.”

www.wiertz.com

NIEUWE VESTIGING IN PANNINGEN
Naast de veertien kantoren in Limburg, een vestiging in Herzogenrath en een vestiging in het Poolse Wroclaw opent Wiertz Personeelsdiensten dit jaar een nieuwe vestiging in Panningen. Knippenberg: “Landelijke spelers cen- traliseren steeds meer en communiceren zoveel mogelijk digitaal. Ook wij hebben een sterke online aanwezigheid, maar die zetten wij met name in om nieuwe flexcollega’s aan te trekken. Met de nieuwe vestiging is de regionale dekking tussen Venlo en Weert nog beter. Het nieuwe pand sluit ook aan bij onze werkwijze waarbij we onze flexwerkers persoonlijk willen spreken, dan leer je iemand echt goed kennen. Elke vestiging heeft bovendien een eigen WhatsApp-nummer waarop de klanten en flexcollega’s ons kunnen bereiken.”

delen:

Noord Limburg Business nr 2 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden