Bedrijfswagens volop in ontwikkeling

Magazines | Noord Limburg Business nr 5 2019

De wereld van bedrijfswagens staat niet stil. Ook deze voertuigen worden steeds zuiniger en duurzamer en kunnen van alle denkbare luxe worden voorzien. Wij zetten een aantal noviteiten en ontwikkelingen op een rij.


APP VOOR SLIM EN VEILIG WAGENPARKBEHEER
In september lanceerde Ford de FordPass Pro app waarmee ondernemers hun wagenpark efficiënter, veiliger en productiever kunnen inzetten. FordPass Pro is vooral bedoeld voor kleine zelfstandigen en het midden- en kleinbedrijf met wagenparken tot en met vijf voertuigen. De app biedt direct toegang tot belangrijke informatie over bijvoorbeeld het AdBlue-niveau, helpt eigenaren om hun auto op drukke parkeerplaatsen terug te vinden, kan op afstand het slot van de cabine en bagageruimte bedienen, geeft informatie over het brandstofniveau, de onderhoudsinterval en bandenspanning, laat de eigenaar weten of het alarmsysteem geactiveerd is en kan de auto op afstand starten. Bovendien wordt FordPass Pro continu met diverse functies uitgebreid. Eén daarvan is Guard Mode, die de veiligheid van voertuigen verbetert. De eigenaar krijgt via het FordPass Connect on-board modem een melding als er activiteiten in het voertuig zijn - zelfs als die wordt ontgrendeld met een sleutel. Via Service Booking is met één druk op de knop een onderhoudsbeurt bij de Ford-dealer te boeken. FordPass Pro is verkrijgbaar in de Apple App Store en Google Play Store. Vooralsnog is de app alleen beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. In de nabije toekomst verschijnt FordPass Pro ook in andere landen.


VERNIEUWDE TRANSPORTER
Met het volledig nieuwe dashboard met digitale cockpit, de nieuwste generatie infotainmentsystemen, vernieuwde TDI-motoren, de zeer rijke standaarduitrusting én hightech bestuurdersassistentie is de nieuwe Transporter 6.1 een echte uitblinker. Naast het nieuwe, gemoderniseerde dashboard kenmerkt het interieur van de Transporter 6.1 zich door details zoals de onderlaadfunctie voor lange voorwerpen, de optionele laadruimtevergrendeling die het mogelijk maakt om de laadruimte afzonderlijk van het bestuurdersgedeelte te vergrendelen en het afsluitbare vak onder de tegen meerprijs leverbare dubbele zitbank voor bijrijders. Bovendien overtuigt de Transporter 6.1 met de moderne mogelijkheden van de standaard connectiviteit die de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem mogelijk maakt. Daarnaast zorgen een hogere zitpositie voor een maximaal overzicht en tal van opbergvakken houden het interieur opgeruimd. De Transporter 6.1 wordt in november in de showroom verwacht. Ook de nieuwe Transporter kun je verbinden aan de Mijn Volkswagen bedrijfswagen app. De app geeft inzicht in je bedrijfswagen en houdt grip op je kosten. Zo rijd je tot 14% zuiniger met de rijstijlscore, heb je inzicht in zakelijke en privé gemaakte ritten en wordt de bus op afstand gevolgd. Nieuw zijn het betalen van parkeerkosten via de app en het vernieuwde Think Blue-score waarmee je direct inzicht hebt in hoe je remt en optrekt.


NIEUWE DEFENDER OOK ALS BESTELAUTO
Tijdens de IAA Frankfurt is de nieuwe Land Rover Defender als bestelauto gepresenteerd. De Defender 90 heeft een korte wielbasis en wordt als grijze versie waarschijnlijk gedoopt als Commercial. De bestelauto gaat vanaf € 46.730,- de showroom uit. Ook de langere personenversie van de Defender 110 komt op termijn als Commercial uit. Over de specificaties en exacte afmetingen is nog niet alles bekend, maar wordt de bestelversie uitgerust met de basismotor D200: een tweeliter viercilinder turbodiesel van 200 pk.


KWART MINDER BESTELAUTO'S VERKOCHT IN OKTOBER
Stond de bestelautoverkoop tot nu toe in een klein plusje, sinds vorige maand zijn de verkopen ingestort. In oktober werden er bijna 25 procent minder verkocht vergeleken met oktober een jaar eerder. Oorzaak: de WLTP. In september zagen de verkoopstatistieken er ook al niet florissant uit, terwijl de maanden daarvoor altijd een (ruime) plus viel te noteren. Het lijkt er nu op dat 1 september het breekpunt was in de verkopen. En dat is de maand dat de nieuwe testmethode WLTP voor bestelauto’s werd ingevoerd. Autobedrijven hebben dus volop geanticipeerd op deze wetswijziging, zo blijkt uit de cijfers. Maar, naast alle paralellen met de personenauto’s zoals restantvoorraadregeling, maximum CO2 in lease- en fleetregelingen is er vooral een groot verschil: Bij LCV’s heeft de rehomologatie geen invloed op de prijs inclusief BPM; LCV’s worden nagenoeg allemaal aan bedrijven geleverd en die betalen geen BPM. Daarnaast is de BPM bij bedrijfswagens niet op CO2 gebaseerd. Daarom houdt kennisbureau AUMACON ook vast aan haar jaarprognose: 80.000.  Op zich zou dit een fraai resultaat zijn, het zou immers het beste jaarresultaat zijn sinds 2008. Wie zijn vooralsnog de winnaars en verliezers van 2019? Volkswagen heeft dit jaar zo’n 5,2 procent ingeboet, maar blijft marktleider. Op de tweede plek Mercedes-Benz, het merk staat dit jaar op een verkoopwinst van 2 procent. Ford als derde merk van Nederland gaat iets terug, een kleine 1 procent.


ROAD&DRIVER-CAMERA VOOR VEILIG AUTOMATISCH RIJDEN
Eén van de grootste uitdagingen bij automatisch rijden is de veilige overgang van geautomatiseerd naar handmatig rijden. Om een veilige overgang te bereiken, moet het voertuig eigenlijk zowel om zich heen, als naar binnen kijken. In de holistische benadering van Continental worden drie elementen gemonitord en gecombineerd: de verkeerssituatie, het gedrag van andere weggebruikers én de toestand van de bestuurder/passagiers. Pas als alle condities het toelaten, kan een veilige overdracht plaatsvinden van automatisch naar handmatig rijden. Continental ontwikkelde voor de veilige overdracht een passende oplossing in de vorm van een gecombineerd camerasysteem. De zogenaamde Road&Drivercamera bestaat uit een naar binnen gerichte infraroodcamera en een naar buiten gerichte (front)camera. Dit systeem monitort de bestuurder in de bestuurdersstoel (detecteert continu of hij/zij in staat is om verantwoordelijkheid te nemen voor het rijden) en bewaakt de verkeerssituatie voor het voertuig. Het systeem controleert onder andere of de bestuurder oplet, of afgeleid is. De Road&Driver-camera wordt bij voorkeur geïnstalleerd op de bestaande ‘came- raruimte’ in auto’s: achter de voorruit en boven de achteruitkijkspiegel van het voertuig. Het zit dan op dezelfde plek als bestaande camera’s voor rijhulpsystemen die alleen op de weg gericht zijn.
delen:

Noord Limburg Business nr 5 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden Hosted by