Rijimpressie MG ZS EV Luxury

Magazines | Noord Limburg Business nr 6 2019



Maurice Godding (links) en Thijs Truijen verwachten een stormloop op de MG ZS EV


Een elektrisch aangedreven crossover vanaf net geen dertig mille, volgestopt met toeters en bellen, gepresenteerd onder de illustere merknaam MG. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Zelden wekt het aanbod om test te rijden meer nieuwsgierigheid dan nu, want hoe volwaardig is de ZS EV? We begeven ons naar Fleximo in Weert, om een van de eerste exemplaren op Nederlands kenteken aan de tand te voelen.

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen

"Vergis je niet, deze MG komt bij SAIC vandaan, de grootste autoproducent van China", weet Thijs Truijen, directeur-eigenaar van Fleximo, een onafhankelijke intermediair in leasing van personen- en bedrijfswagens. "Het moederbedrijf levert ons bijvoorbeeld ook de Maxus EV, een elektrische bestelwagen. In China houdt SAIC zich al een jaar of tien met deze emissievrije aandrijving bezig; daar is het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld." Het concern liet in 2011 de legendarische Britse merknaam MG herleven en verkoopt sindsdien benzinemodellen op het eiland, waaronder sinds 2017 de ZS. Die leren wij nu als EV kennen, de enige variant voor het Europese vasteland. Ronduit een prijsknaller, concurrentieloos zelfs, want geen enkel ander merk biedt vanaf 29.990 een elektrisch aangedreven cross-over aan. Oke, het WLTP-bereik van 263 kilometer breekt geen records, maar het zal voor woon-werkverkeer volstaan en er zijn ook genoeg bedrijfsmatige toepassingen te verzinnen waarin je er prima mee uit de voeten kunt. "Aan de snellader vergroot je in 36 minuten het bereik van 23 naar 184 kilometer", weet accountmanager Maurice Godding.

Uit voorraad leveren

Dat laatste komt goed van pas bij de proefritservice van Fleximo. Truijen: "We brengen de MG ZS EV desgewenst bij de klant op locatie om test te rijden, overal in Nederland. "Er heeft zich al snel heel veel interesse ontwikkeld, niet alleen dankzij de lage prijs, maar ook vanwege het feit dat we deze crossover uit voorraad leveren. Geen maanden wachttijd dus, zoals bij veel andere populaire elektrische auto's. We kunnen de MG nog in 2019 op kenteken zetten en daarmee komt de berijder in aanmerking voor vier procent bijtelling, vanaf 36,55 euro netto per maand. Operational lease kan tegen een maandtarief vanaf 425 euro." Godding: "De gebruiker beschikt naar wens over een tag om op alle openbare laadpunten 'stroom te tanken', waarbij de afrekening automatisch achteraf plaatsvindt. Op verzoek van de klant laten we een wallbox installeren. We leveren de auto op een locatie naar wens af, terwijl voor het onderhoud een landelijk dekkend netwerk van dealers beschikbaar is."



Toeters en bellen

Op papier een potentiële verkoophit, deze MG, want met zulke financiële voorwaarden zal menigeen het allerminst bezwaarlijk vinden om in een Chinese auto rond te rijden. Eentje bovendien die er best appetijtelijk uitziet. Hij valt zowel qua design als afwerking niet uit de toon in het moderne straatbeeld, al mag het merkwaardig heten dat hij getint glas ontbeert, iets dat - net als climate control - ook niet voorkomt in de optielijst. Die is er namelijk niet: MG rust de ZS EV standaard uit met een heleboel toeters en bellen, zoals ecall, adaptieve cruise control, een noodstopsysteem, botspreven-tie, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning, parkeersensoren achter, 16-inch lichtmetalen wielen, handbediende airco, digitale radio, navigatie, bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto. Wie dan nog noten op zijn zang heeft, legt 2000 euro meer op tafel en wisselt de Comfort in voor de Luxury, met dodehoekbewaking, een achteruitrijcamera, 17-inch wielen, een panoramisch zonnedak, 3D-audio, kunstlederen bekleding, stoelverwarming en elektrische bestuurdersstoelverstelling.

Verzorgde indruk

Eerdere Chinese auto's in Europa vielen door de mand met hun afwerkingsniveau en 'gevoelskwaliteit', maar op die fronten houdt de MG ZS zich opvallend goed staande. Materialen, pasvormen en algehele bediening maken een solide, verzorgde indruk, met als enige dissonant dat het ietwat spiegelende multimediascherm soms niet goed op vingercommando's reageert. De navigatie werkt erg traag, maar dat laat zich ondervangen door het systeem via je smartphone aan te sturen. Je kunt diverse rijmodi instellen, de mate van regeneratie (en dus op de motor afremmen) bepalen en allerlei voertuiggegevens opvragen, waaronder zelfs het actuele amperage en voltage. Het rechtstreeks van Volkswagen afkomstige lederen stuur pakt lekker vast, maar kent alleen hoogte- en geen diepteverstelling. MG monteert voortreffelijke, zelfs kuipvormige stoelen, waarvan die voor de bestuurder zich elektrisch laat bewegen. Ook achterin vind je makkelijk je draai, op een goedgevuld bankstel, met ruim voldoende hoofd en beenruimte. De fabrikant wist bovendien 448 liter aan laadvolume te scheppen, ondanks de plaatsing van een accupakket.



Aangename uitzondering

Auto's moeten tegenwoordig schijnbaar allemaal dynamisch zijn en laten daardoor punten liggen op het gebied van veercomfort. De MG ZS EV manifesteert zich wat dat betreft als een aangename uitzondering, die verkeersdrempels slikt alsof ze niet bestaan, zonder week te worden. Goed, hij helt wat meer over in bochten en zal niet in recordtijd bergpassen verslinden, maar het weggedrag blijkt veilig genoeg en de besturing communiceert voldoende. Bij de gerieflijke beleving past de stille elektromotor prima, die er wel voor zorgt dat het windgeruis op de snelweg overheerst. Dat bereikt gelukkig geen storend niveau, bovendien mag je in deze prijsklasse ook geen premiumnorm stellen. De 143 pk en 363 Nm sterke krachtbron trekt er lekker aan en hoeft slechts 1532 kg voort te stuwen, vrij weinig voor een EV, maar bij 140 km/h is het uit met de pret: dan grijpt een begrenzer in, om de actieradi-us te bewaken. Voor het testen van het rijbereik duurde de rit te kort, al gaf het aftellen van de kilometers goede hoop. Aan de demo-MG van Fleximo valt verder op dat hij niet kraakt, rammelt, kreunt of wat dan ook. Ze kunnen tegenwoordig wel iets, die Chinezen. Op de lange duur moet de kwaliteit zich nog bewijzen, maar in de dagelijkse omgang maakt de ZS een sterke eerste indruk. Die paar schoonheidsfoutjes vergeven we hem, zeker gezien zijn prijs-stelling. Gaat het bijtellingsvoordeel een Chinese revolutie op onze wegen ontketenen? Gerede kans van wel.

www.fleximo.nl

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by