AutoArena en Wealer bundelen krachten

Magazines | Noord Limburg Business nr 6 2019



Marc van der Linden is sinds 1 november 2019 eigenaar van AutoArena. Hij nam de aandelen over van Pon Groep en daarmee wordt hij eindverantwoordelijk voor het succes van het autobedrijf. Dat gebeurt in een hectische periode, want de branche staat voor grote veranderingen.


Tekst: Hans Eberson Fotografie: Marcel Krijgsman

Die hectiek is er ook tijdens de laatste dagen van 2019 als het interview plaatsvindt. “DGA’s hebben hun cijfers gezien en kiezen toch nog voor een andere auto, klanten willen nog kopen of leasen voor de prijzen van 2019 of nog profiteren van fiscale voordelen, we doen hard ons best om de bonussen van fabrikanten binnen te slepen, kortom het is hier alle hens aan dek”, vertelt Marc van der Linden. En dan is er ook nog de fusie met Wealer. “Daardoor ontstaat er een sterke, nieuwe organisatie, die zich nog beter kan voorbereiden op de veranderende markt. Wij zijn dan ook enorm trots en enthousiast dat wij onze krachten bundelen in Limburg en een gedeelte van Brabant. Zo ontstaat er een compleet mobiliteitscenter voor de aankoop en onderhoud van auto’s van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA of van Volkswagen Bedrijfswagens. Daarmee creëren we met vestigingen in Venlo, Venray, Panningen, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht een complete dekking voor heel Limburg.”

VERDIENMODEL
De automobielbranche is sterk in verandering. “Je ziet in deze tijd een steeds grotere concentratie van merken en dealerbedrijven en dat is nodig, omdat ons verdienmodel onder druk staat. Voorheen verkochten we auto’s met verbrandingsmotoren en verzorgden het onderhoud, dat was het in grote lijnen wel. We waren sterk aftersales gedreven, een belangrijk deel van de omzet kwam uit service en onderhoud. Die vraag neemt door de opkomst van elektrische auto’s sterk af. Wij zien de verkoop van elektrische auto’s serieus groeien en met de komst van nieuwe generatie elektrische modellen zal dat alleen maar verder toenemen. Ook de klant verandert, hij heeft het gemak van private lease ontdekt en bovendien is de jongere generatie niet meer zo gefocust op bezit. Het gaat om het gebruik, de auto als vervoermiddel, veel minder als statussymbool. Bovendien heeft een belangrijk deel van de jongeren in dichtbevolkte gebieden niet eens een rijbewijs. En hebben ze het wel, dan vullen ze hun reisbehoefte in door de combinatie van auto, fiets en openbaar vervoer. De dominante positie van de auto als ‘preferred’ vervoermiddel staat dus onder druk.”

Als je hebt geconcludeerd dat je verdienmodel door de terugloop van aftersales wordt uitgehold, zul je alternatieven moeten bedenken. “Daar zijn we natuurlijk al jaren mee bezig. Dan kun je om te beginnen denken aan extra inspanningen in de lease- en verhuurmarkt. Leasing, met name ook private leasing groeit sterk. Was dat voorheen nog alleen voor de wat eenvoudigere modellen voor een echt lage prijs, tegenwoordig zie je dat de aanvankelijke huiver passé is en de particuliere klant ook voor de wat luxere modellen kiest. Dus ook daar vindt een ontwikkeling plaats, de klant kiest voor volledige ontzorging. Hij betaalt een vast maandbedrag, alles is inbegrepen behalve de brandstof.”

In 2018 is AutoArena gestart met de WasArena, dus het bedrijf houdt zich nu ook bezig met het wassen van auto’s en bedrijfswagens. De WasArena is een commerciële wasstraat voor alle automerken. “Er komt nog meer”, vertelt Marc van der Linden. “We zullen ons gaan richten op de verkoop van laadinfra en laadpakketten. Ook de verkoop van elektrische fietsen staat er aan te komen. De wetgever heeft dat niet alleen fiscaal aantrekkelijker gemaakt, het past ook in het model van gecombineerd vervoer: auto en fiets en de bijbehorende OV-kaarten. Hier vindt hoe je het ook wendt of keert een enorme omslag plaats van een traditioneel autobedrijf naar een compleet mobiliteitscentrum.”



WATERSTOF?
In de transitie naar elektrisch rijden lopen Noorwegen en Nederland voorop in Europa. “Elektrisch rijden zal steeds dominanter worden, alhoewel ik nog voor langere tijd een rol zie weggelegd voor benzine- en dieselmotoren. Ook die worden steeds geavanceerder en stoten steeds minder uit. De hybride verbranding in combinatie met elektrische zal ook een plaats blijven innemen. Dan heb je nog waterstof als brandstof, op papier in elk geval een zeer interessante optie. De vraag is in hoeverre de overheid mee wil denken aan de uitrol van waterstof. In de transportsector zal waterstof in elk geval een serieuze rol gaan spelen, omdat de actieradius er enorm door zal worden vergroot.”

MOOIE MERKEN

AutoArena biedt mooie merken, waar elke particulier of zakelijke rijder wel iets van zijn gading kan vinden. “Dat geldt ook voor de verkoop van gebruikte auto’s op ons Arena Occasionpark in Venlo, op één locatie een compleet overzicht van een gevarieerd aanbod aan modellen van onze huismerken. Uiteraard met de nodige garanties.” Marc van der Linden wijst ook op de aandacht voor de mens. “Niet alleen voor de klanten, zeker ook van medewerkers, zij vormen toch het kapitaal van ons bedrijf. Dat zit in de genen van dit familie- bedrijf, loyaliteit naar klant en medewerker.”

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by