Recensie Theaterhotel Venlo/De Maaspoort: Alles onder een dak

Magazines | Noord Limburg Business nr 6 2019

Op één van de meest historische plekken van Venlo, direct aan de markt met het historische stadhuis uit 1597, is Theaterhotel Venlo gevestigd. Het hotel werkt nauw samen met De Maaspoort Theater en Events, waardoor de gast er alles onder één dak kan vinden. Meeting Magazine verbleef er onlangs een nachtje.

Wie naar het hotel afreist hoeft niet lang te zoeken naar een parkeerplek, omdat er gebruik gemaakt kan worden van de exclusieve par-keerfaciliteit die pal onder het hotel gelegen is. De receptie van het hotel is te vinden bij de ontvangstbalie van De Maaspoort. Hierdoor ervaar je bij binnenkomst zowel het hart van het theater als het hotel en wordt in één oogopslag duidelijk welke faciliteiten er allemaal te vinden zijn. Naast de samenwerking met het theater vind je er het bourgondische Luif Aete & Drinke, het iets luxere restaurant Cabillaud, Hotelbar De Miste en het Scheu-ten terras. Je hoeft het pand dus niet te verlaten om je te vermaken.

Luxe kamers

Het hotel heeft 42 stijlvolle en luxe kamers die verspreid liggen over twee etages en is ingericht naar een vier ster-ren classificatie. Dit houdt onder andere in dat gasten kunnen kiezen uit kamers in de categorieën Comfort, Deluxe en Luxe Suites. De kamers kijken uit op het eeuwenoude, vrijstaande stadhuis in renaissancestijl uit 1597 of op het aan de Maas gelegen poppodium Grenswerk, gebouwd in historische pakhuisstijl. Onze Comfort kamer is van alle gemakken voorzien en is ruim en comfortabel.

Culinaire ontmoetingsplek

's Avonds staat er een tafel voor ons gereserveerd in Luif Aete & Drinke. Een culturele en culinaire ontmoetingsplek waar iedereen zich welkom voelt. Locals mixen zich hier moeiteloos met toeristen en zakelijke gasten. De sfeer is er ongedwongen. Zo kun je hier terecht voor een kopje koffie met Limburgse vlaai, een lunch of een uitgebreid diner. Bij het restaurant spelen streekproducten de hoofdrol. Ook wordt er met de seizoenen meegekookt. Wanneer wij er dineren, staat er dan ook volop wild op het menu. Fijn is ook dat je zeker weet dat je op tijd in de theaterzaal zit, wanneer je na het diner een voorstelling wilt bezoeken.

Goede akoestiek

Na het diner bezoeken we de voorstelling DNA XL van Lieven Scheire, waarin hij wetenschap met het grootste gemak combineert met stand-up comedy. De voorstel-ling vindt plaats in de Frans Boermans zaal, waar zo'n 350 zitplaatsen zijn. Overal waar je hier zit, heb je uitstekend zicht op het podium. De akoestiek is bovendien ook erg goed. Naast deze zaal, zijn er nog twee zalen in het theater te vinden, namelijk de Rabobank Venlo zaal, met 750 zitplaatsen en de Piet Kingma zaal die met 220 zitplaatsen een intieme theaterambi-ance heeft. Alle zalen zijn ook af te huren voor zakelijke evenementen. Net als de vier vergaderzalen en vier foyers, die ook in het pand te vinden zijn.

Wie na afloop van een voorstelling nog even wil naborrelen, mag Hotelbar De Miste beslist niet overslaan. De naam van de hotelbar verwijst naar een Venloos middeleeuws straatje dat vroeger lag op de plek waar nu het gloednieuwe hotel is gebouwd. Een historische plek waar generaties Venlonaren wisten hoe ze moesten genieten van het leven.

Beste binnenstad

Ondanks dat het hotel midden in het centrum van Venlo ligt, met leuke terrasjes en winkels op steenworp afstand, is het muisstil op de hotelkamer. Na 's ochtends genoten te hebben van het uitgebreide ontbijtbuffet, besluiten we het centrum nog even in te gaan. Vanuit het hotel loop je zo de Maasboulevard op, maar via de kron-kelige straatjes ben je even snel in de oude binnenstad, met bijzondere speciaalzaken en gezellige horeca. Dat het centrum van Venlo een aantal maal de prijs voor de Beste Binnenstad in de wacht heeft gesleept verbaast ons dan ook niets.

De Maaspoort zakelijk

De Maaspoort is de grootste theater- en congreslocatie in Noord- en Midden-Limburg en ligt in de gezellige binnenstad van Venlo en aan de Maas. De Maaspoort beschikt over drie theaterzalen. De Rabobank Venlo zaal (750 gasten), de Frans Boermans zaal (350 gasten) en de Piet Kingma zaal (220 gasten) en heeft daarnaast vier vergaderzalen, vier foyers, een Theaterhotel, twee restaurants en een fantastisch dakterras met uitzicht op de Maas. Jaarlijks vinden er honderden evenementen plaats in alle soorten en maten. Van klein tot groot, voor elke gelegenheid met de juiste ruimte en sfeer. De Maaspoort werd in maart 2017 beoordeeld met 4 vergaderhamers.

-Indrukwekkende locatie aan de Maas
-Ruimte voor evenementen tot maximaal 3500 personen
-Een topkeuken vol passie en creativiteit