Kamer van Koophandel: Ondernemen in Horst

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2009

Logistieke hotspot

De Kamer van Koophandel (KvK) heeft drie verschillende taken: voorlichting, het handelsregister (wettelijke taken) en regiostimulering. De gemeente Horst aan de Maas is onderdeel van de regio Venlo, één van de gebieden van de KvK Limburg.

Donné Hendrick, adviseur / projectmanager Regiostimulering KvK Limburg, geeft aan dat regiostimulering vooruit kijken is. “We proberen aan zaken te denken waar ondernemers zelf over vijf of tien jaar bij stilstaan en die dingen te doen waar ze pas over een aantal jaren voordeel van hebben.” Zo heeft de KvK onlangs in een bijeenkomst aan enkele tientallen ondernemers gevraagd wat er als eerste moet gebeuren om de regio weer tot logistieke hotspot nr.1 van Nederland te maken. “Na Amsterdam en Rotterdam is de regio Venlo de belangrijkste logistieke pijler van Nederland. We weten dat de logistiek zich gaat verplaatsen. Met wie moeten wij gaan samenwerken om te zorgen dat wij belangrijk blijven op logistiek gebied. De ondernemers konden aangeven welke zaken zij het belangrijkste vinden en waar ze een rol in willen spelen.”

Ontwikkelingen

Een ontwikkeling die van belang is voor Horst, is de oprichting van Greenport Boomteelt regio Venlo. “Wij zijn gevraagd om daar in te participeren”, vertelt Hendrick. Daarnaast is het toerisme een essentieel onderwerp. “Horst is een belangrijke gemeente op toeristisch gebied. Veel mensen denken bij toerisme aan Zuid-Limburg, maar wij hebben veel meer overnachtingen, meer dan zes miljoen, en daar heeft Horst een groot aandeel in. Daar wordt een nieuwe impuls aan geven. Het bedrijfsleven praat met de gemeente en andere partijen over een nieuw samenwerkingsverband in Noord Limburg om het toerisme te promoten. Ook wij worden daar op verzoek van bedrijven bij betrokken.” Beide ontwikkelingen zijn structuurversterkende projecten voor de regio. Een ander speerpunt is de infrastructuur. Er wordt een enquête naar 3000 regionale bedrijven gestuurd, met de vraag waar ze op het vliegtuig stappen. “Dat hebben we twee jaar geleden al onderzocht en nu kijken we hoeveel dat er op dit moment zijn. We nemen Weeze mee, Eindhoven, Maastricht, Brussel en Schiphol. In Duitsland gaat ook iets gebeuren, dat doet de Kamer Duisburg. Doen we veel mee samen, ook om goede verbindingen te krijgen. We willen een betere treinverbinding realiseren tussen Eindhoven, Venlo en Dusseldörf. Dat zijn zaken waaraan gewerkt wordt en die van belang zijn voor

ondernemers.”

Infrastructuur

Een goede infrastructuur is essentieel voor elke ondernemer. Hendrick: “Al jaren blijkt uit enquêtes dat ondernemers dat belangrijk vinden. En daaraan vast zit logistiek. Met een aantal partijen zijn we gezamenlijk bezig om langs de A67 bewaakte parkeerplaatsen te maken.” Aan Greenport Lane, een nieuwe verbindingsweg tussen de A67 en de A73, komt een verkeersschool, op de grens Venlo-Horst. “Daar wordt een ultralight landingsstrip vanuit Horst naar toe verplaatst. Er komt een verkeersschool bij waar vrachtwagenchauffeurs bijscholing krijgen en waar chauffeurs van ziekenauto’s getraind gaan worden. Ook komt er een schoollocatie met middelbare beroepsopleidingen gericht op logistiek. En op deze locatie gaan nog meer activiteiten op vervoersgebied ontwikkeld worden.” Op logistiek gebied wordt er ook over de –regionale én nationale- grenzen heen gekeken. “We zijn vorig jaar naar Barcelona geweest en dit jaar gaan we met ondernemers ondermeer naar Rusland, omdat wij denken dat daar steeds meer te doen is. Die reis is in voorbereiding, op 19 april vliegen we naar Moskou.”

Horst en de regio Venlo zijn volop in ontwikkeling. De huidige conjunctuur is geen reden om de plannen in de ijskast te zetten. “Je moet nu juist zaken proberen te regelen waar je in de toekomst, als het weer druk wordt, minder tijd voor hebt. We blijven daar gewoon in doorgaan”, aldus Hendrick.

Horst Special: Kamer van Koophandel Limburg

delen:
Algemene voorwaarden