Communicatie: GCH Communicatie Groep

Magazines | Noord-Limburg Business nr 1 2009

GCH Communicatie Groep: nieuwe naam, dezelfde service

GCH Communicatie Groep, voorheen Grafisch Centrum Horst, heeft met haar zes verschillende divisies een uniek concept in handen. Begonnen als drukkerij, besloot men aan de vraag van de markt te voldoen en de werkzaamheden verder uit te breiden. Inmiddels biedt het bedrijf haar klanten de totale marketing/communicatieketen aan. Van advies tot ontwerp tot realisatie en beheer van drukwerk. Dit levert voor haar klanten een besparing in kosten en tijd op. Reden te meer om de mogelijkheden van dit bedrijf in Horst eens te onderzoeken.

“De oude naam ‘Grafisch Centrum Horst’ dekte de lading van de activiteiten niet meer en riep vooral een associatie met drukwerk op”, licht directeur Eric van Kempen toe wanneer wordt gevraagd naar de reden van de naamsverandering. “De nieuwe naam die sinds februari dit jaar in gebruik is, is hierop heel bewust gekozen. Alle onderdelen van het bedrijf hebben te maken met communicatie. Dat uit zich in het logo, dat onveranderd is gebleven. Hierin komen de zes business units van GCH Communicatie Groep terug die de werkzaamheden op het gebied van marketing en communicatie advies, vormgeving, webdesign, digitaal en

offset drukwerk en voorraadbeheer onder hun hoede nemen.”

Uitgebreide klantenkring

Het bedrijf heeft in dertig jaar tijd circa 2400 klanten onder haar hoede die regelmatig opdrachten plaatsen. Van Kempen vervolgt zijn verhaal: “We groeien elk jaar nog fors, dit in tegenstelling tot andere bedrijven in de branche. De helft komt van onze omzet wordt regionaal gerealiseerd. De andere helft van de klanten komt van buiten de driehoek Roermond, Venlo, Eindhoven.” Hoewel het uiteraard mogelijk is om gebruik te maken van slechts één business unit probeert het bedrijf met gerichte reclame aandacht te vragen voor het totaalconcept. “We willen bij bedrijven de unieke combinatie van diensten die GCH Communicatie Groep te bieden heeft onder de aandacht brengen.”

Synergie

Het voordeel van zes verschillende divisies is dat alle faciliteiten, kennis en ervaring onder één dak zijn ondergebracht. “We zijn geen standaard grafisch bedrijf. Elke business unit opereert zelfstandig en heeft haar eigen verantwoordelijkheden. Het

resultaat is een uiterst gemotiveerde club medewerkers. Ieder onderdeel heeft een eigen specialisme hoewel er tussen de

verschillende onderdelen wel raakvlakken bestaan”, vertelt Van Kempen. Klanten hebben één accountmanager als aanspreekpunt, ook wanneer zij van de diensten van meerdere onderdelen van het bedrijf gebruikmaken. “Het kan voorkomen dat er bij een bespreking meerdere mensen aan tafel zitten, maar de vaste accountmanager blijft de belangrijkste contactpersoon.”, legt Van Kempen uit. Deze flexibele samenwerking resulteert in snelle en doeltreffende communicatie en dus kostenbesparing voor de klant. Bovendien kan de voortgang van het project beter bewaakt worden en is een uitbreiding van het

takenpakket heel eenvoudig.

iXi Marketing

Het realisatietraject van een communicatie middel begint met een concept. Van Kempen legt uit hoe het werkt: “Business unit iXi Marketing staat aan het begin van de keten en geeft marketing- en communicatieadviezen aan bedrijven. De vraag van bedrijven hoe een idee het beste kan worden uitgewerkt neemt toe. Om die reden hebben we mensen aangetrokken die deze business beheersen. Om van klanten, producten of diensten een sterk merk te maken is een gedegen basis noodzakelijk. Een sterk merk zorgt onder andere voor zekerheid,

herkenbaarheid, een positieve beleving en een duidelijke

positie in de markt. Op basis van dit fundament wordt een praktisch communicatieplan ontwikkeld dat aangeeft op

welke wijze de verschillende doelgroepen worden benaderd

en met welke middelen.”

Link Vormgevers

“iXi is in combinatie met het grafische bedrijf bijzonder”, aldus Eric van Kempen. “Wat de ontwikkeling van de communicatiedrager nog makkelijker maakt, is de aanwezigheid van onze unit Link Vormgevers. Wanneer een concept bij iXi is uitgedacht, kan het voortraject verder worden uitgewerkt door de ontwerpers bij Link. Hier wordt de vormgeving van het concept verder ontwikkeld en omgezet in een concreet creatief product. Onze vormgevers zijn sterk gefocust op de doelstelling van onze klant, dat maakt hen uniek.”

INDX Webdesign

“Webdesign vergt een uitgekiende strategie”, vertelt Van Kempen. “Een goed ontwerp hangt nauw samen met de functionaliteit van de site. Omdat bij INDX technische medewerkers intensief samenwerken met marketing specialisten en vormgevers wordt een zeer effectieve website gebouwd. Usability en vindbaarheid worden hierdoor gewaarborgd. Veel bedrijven zien steeds meer het belang in van een meer uitdagende en op verkoop gerichte site. Een website is een belangrijk instrument waarop klanten informatie kunnen vinden en producten kunnen bestellen. Verder heeft INDX een uiterst gebruikersvriendelijke CMS-module ontwikkeld. Deze module zorgt ervoor dat klanten op een eenvoudige en snelle manier hun totale site

kunnen beheren, maar wel met behoud van de door INDX

ontwikkelde structuur en vormgeving.”

GCH Offset, S_Print en GCH Warehousing

Van Kempen vertelt verder: “Van oudsher is de drukkerij een belangrijk onderdeel van de onderneming. In ons bedrijf zijn twee druktechnieken vertegenwoordigd. Wij verzorgen zowel offset- als digitaal drukwerk. Dit betekent dat de drukkosten voor onze klanten altijd zo laag mogelijk zijn omdat voor iedere opdracht wordt bekeken wat de aantrekkelijkste productiemethode is. Onze digitale drukpers garandeert dezelfde kwaliteit als onze traditionele offset persen. Bovendien zijn de mogelijkheden van digitaal drukwerk zeer uitgebreid. We zien nu de

tendens dat drukwerk steeds meer gepersonaliseerd wordt.

Middels het digitale productieproces kan hierop perfect worden ingesprongen. Ook grootformaat printwerk zoals banners en fotodoeken worden bij ons geproduceerd.” Al het gedrukte

materiaal kan vervolgens door GCH Warehousing worden

beheert en opgeslagen. “Door een constante analyse van de afname bepalen wij het meest geschikte productiemoment zodat rekening gehouden kan worden met combinatiemogelijkheden. Dat levert voor de klant aanzienlijke kostenbesparingen op.

Bovendien wordt op basis van deelleveringen gefactureerd”, vertelt Van Kempen.

Het mag duidelijk zijn dat GCH Communicatie Groep voor elk communicatie vraagstuk een passende oplossing kan bieden.

www.gch.nl

Eric van Kempen

Geen standaard grafisch bedrijf

delen:
Algemene voorwaarden