Coverstory JDS bedrijfsautomatisering bv: Nieuwe balans tussen werken op kantoor en thuis

Magazines | Noord Limburg Business nr 2 2020



Eigenlijk was 2020 een feestjaar voor JDS bedrijfsautomatisering bv. Maar in plaats van uitgebreid stil te staan bij het 35-jarig bestaan van het op een na oudste ICT-bedrijf in Limburg, zet de Venrayse onderneming volop in op het ondersteunen van klanten bij het voortzetten van hun bedrijfsactiviteiten in deze rare tijden. "Er ontstaat een nieuwe balans tussen werken op kantoor en thuis", aldus commercieel directeur Julian Hendriks.


Aan de oproep van de regering om zoveel mogelijk thuis te blijven werken, wordt massaal gehoor gegeven door de klanten van JDS bedrijfsautomatisering bv. "Bedrijven hebben behoefte aan faciliteiten om flexibel te kunnen werken", geeft Julian Hendriks aan. "Denk aan videobellen, telewerken en werken via de cloud zodat je thuis met de laptop in kunt loggen. Maar ook scholen die hun leraren de afgelopen weken hebben moeten faciliteren om via beeldbellen contact te houden met de leerlingen. Juist nu in deze tijden zetten we graag een stapje extra om hen te laten zien dat we er voor onze klanten zijn."

Ondersteunen

Ook John Stroek, sinds een half jaar werkzaam als accountmanager bij JDS, merkt dat de behoefte ligt bij het faciliteren van een goed ingerichte werkomgeving. "We bellen alle bestaande klanten af om te vragen waar we hen in kunnen ondersteunen. De focus ligt duidelijk bij moderne communicatiemiddelen zoals Microsoft Teams. Tegelijkertijd komt de behoefte aan face to face contact langzaam terug. Klanten bezoeken doen we nog steeds, uiteraard op anderhalve meter afstand en volgens de richtlijnen van het RIVM. Dat geldt ook voor onze collega's die bij onze klanten op locatie werkzaamheden moeten verrichten." "Het grootste gevaar lijkt nu afgezwakt en klanten willen graag dat je weer langskomt", voegt accountmanager Lejos Schouwenberg toe. "Voor nieuwe klanten die je nog niet helemaal kent, is het fijn om elkaar gewoon aan te kunnen kijken. Persoonlijk contact werkt uiteindelijk toch het beste."


Julian Hendriks
 

Automatisering

Nu velen de mogelijkheden en voordelen van thuiswerken ervaren, voorspelt Hendriks een nieuwe balans tussen werken op kantoor en werken vanuit huis. Hetzelfde geldt voor videobellen en fysieke werkbe-zoeken afleggen. "Dankzij automatisering kunnen werknemers flexibeler switchen tussen thuis en op kantoor werken. Die flexibiliteit creëert vrijheid en maakt het makkelijker om werk en privé te combineren. Bovendien zal door het toenemende thuiswerken ook de drukte op de wegen afnemen. En dat heeft weer een positieve impact op het milieu." Schouwenberg: "Het thuiswerken overbrugt bovendien de generatiekloof tussen de medewer-kers uit generatie y en de werkgevers die in deze regio soms nog een 9 tot 5 mentaliteit hebben. Iedereen ervaart nu wat de voordelen van thuiswerken zijn en hoeveel tijd het scheelt als je niet in de file hoeft te staan." Stroek knikt: "Deze periode is een testcase voor het thuiswerken. Ondernemers ervaren dat zij hiervoor de tent gewoon draaiende kunnen houden. Wanneer er straks een evaluatie plaatsvindt, zullen zij de conclusie trekken dat thuiswerken echt voordelen biedt."

Maatwerk

Ook bij de thuiswerkoplossingen die JDS bedrijfsautomatisering biedt, gaat het om maatwerk waarbij een bestaand product wordt aangepast. Stroek: "Veel concullega's bieden vooral standaardoplossingen, ook op het gebied van thuiswerken. Wij kunnen door bestaande systemen aan te passen aan de speficieke behoefte van de klant juist maatwerk tegen standaardprijzen bieden. Voor Fysio Buitenlust in Venray hebben we bijvoorbeeld na de fusie met een ander bedrijf de software zo ingericht zodat de oude programmatuur langs de nieuwe software loopt zodat er altijd inzage is en er een back-up wordt gemaakt. Keijsers Interiors hielpen we verder met een cloud-oplossing op maat voor hun nieuwe experience center in Utrecht."

Nieuwe projecten

De coronacrisis biedt voor JDS bedrijfsautomatisering bv kansen. Schouwen-berg: "We hebben de samenwerking met een aantal klanten ge?ntensiveerd. Een mooi voorbeeld daarvan is het pro-ject dat we samen met Martin Cuypers willen gaan opzetten. Dit bedrijf in Venray is gespecialiseerd in kantooroplossingen. Door onze expertises te combineren, kunnen we samen thuiswerkplekken aanbieden. Deze zijn niet alleen ergonomisch verantwoord, maar ook voorzien van alle benodigde software- en hardwarebenodigd-heden, van office-oplossingen tot camera's en microfoons. Op die manier willen we een fijne werkplek gaan creëeren die qua look past bij het interieur van de medewerker." "Onze verwachting is dat wanneer werkgevers hun werknemers meer thuis laten werken, de vergoedingen voor het woon-werkverkeer zullen afnemen", voegt Hendriks toe. "Met die besparing kun je de werkplek inrichten met het juiste meubilair en apparatuur."


John Stroek

Lelijke wereld

Met de toenemende mate van thuiswerken worden de risico's om slachtoffer te worden van cybercrime natuurlijk wel groter. Hendriks: "Wanneer je thuiswerkt, ben je vat-baarder voor virussen, fraude en phishing. We geven altijd aan onze klanten mee dat de wereld lelijk is en dat je er vooral niet in moet trappen. Vertrouw je het niet, bel ons dan even op om het te controleren. Klanten die hun gehele ICT door ons laten beheren, worden sowieso extra afgeschermd van dit soort risico's. E-mails met ransomware komen er niet doorheen en verdachte bestanden kunnen niet worden geopend." "Voor de klant kan het soms vervelend zijn om vanwege de voorzorgsmaatregelen een extra handeling te moeten verrichten of om na te moeten bellen", voegt Schouwenberg toe. "Soms moeten we daar ook echt de noodzaak van toelichten. Maar een dag niet kunnen werken, weegt niet op tegen een extra klik of wachtwoord."

Logistiek en automotive

Naast gespecialiseerde automatiseringsoplossingen biedt JDS bedrijfsautomatisering bv specifieke oplossingen voor de logistieke- en automotivesector. Schouwenberg: "LogisticManager is een pakket dat speciaal ontwikkeld is met en voor expediteurs en transportbedrijven. Via dit pakket kunnen de verschillende partijen die betrokken zijn bij logistieke operaties effectief met elkaar communiceren. Er is altijd inzicht in het vervoer en de warehousing van producten. Zeker in deze tijden waarin er steeds meer online wordt besteld en de bevoorrading van supermarkten belangrijker is dan ooit, doen onze klanten daar hun voordeel mee."



Lejos Schouwenberg


Digitale werkplaatsplanning

Plan-IT is speciaal ontwikkeld voor garage- en dealerbedrijven. Via een digitale werkplaatsplanning kunnen klanten zelf hun afspraak inplannen voor reparatie, onderhoud en bandenwissels. De bedrijven hebben een duidelijk overzicht van de inzet van monteurs, werkorders en andere informatie zoals vervangend vervoer. Hendriks: "De reparaties en het onderhoud lopen gewoon door, maar de showrooms zijn helaas een stuk leger. Daarom hebben we Plan-IT uitgebreid zodat ook verkopers het kunnen gebruiken om afspraken te maken. Hun klanten kunnen kiezen uit videobellen of een afspraak op locatie op basis van tijdsblokken, zodat de verkopers hen veilig en verantwoord in de showroom kunnen verwelkomen. Ook kan het systeem worden gebruikt om proefritten in te plannen. Schouwenberg: "Onze opdrachten zijn vaak net iets specifieker. Als het een uitdaging is, wordt het voor ons ook echt leuk en komen onze kennis en kunde het beste tot hun recht. Waar concurrenten afhaken, komen wij tot bloei."

www.jds.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden