Verhogen van de weerstand op de werkplek

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2020

 



Als er een ding duidelijk is geworden in de afgelopen maanden, dan is het dat het verhogen van onze weerstand hand in hand gaat met gezonder leven in het algemeen. Ook draagt een gezondere leefstijl bij aan het verlagen van het risico op ernstige complicaties en ernstig verloop van ziekten. Bij COVID-19 brengt een gezonde leefstijl het risico op de ernst van de klachten significant naar beneden.


Meer regie op onze weerstand

De afgelopen maanden is veel gepubliceerd over op welke manier mensen meer eigen regie kunnen nemen op de weerstand en deze op kunnen bouwen. De belangrijkste thema's hierin zijn: voeding, roken en alcohol; ontspanning, stressmanagement en slaap; bewegen, sport en naar buiten. Onder andere roken, stress, alcohol, te weinig slaap, inactiviteit, te veel eten, te veel suiker en frisdranken en te veel verzadigde vetten kunnen het immuunsysteem stringent verzwakken. Dat geldt ook voor aandoeningen zoals diabetes, overgewicht, reuma en andere chronische ziekten. Daar staat tegenover dat voeding met veel antioxidanten, volkoren- en vezelrijke voeding, water en (groene) thee drinken, voldoende vitamine en mineraalrijke voeding, zonlicht, bewegen, sport, spiertraining, mentale ontspanning, maar ook emotionele rust/controle en eigenschappen zoals relativeringsvermogen de kracht van het immuunsysteem positief beïnvloeden.

Gebrek aan inzicht en negatieve stimulus

De verantwoordelijkheid om hier aandacht aan te besteden, ligt natuurlijk primair bij het individu. Maar over het algemeen weten mensen hier te weinig vanaf en blijkt de omgeving in de meeste gevallen de spelbederver die uitnodigt tot ongezond gedrag. Volgens de WHO leidt negen op de tien Europeanen aan een gebrek aan Health Literacy, ofwel, kennis van gezond leven en de benodigde essentiële inzichten om gezonde keuzes te kunnen maken. Het resultaat; ongeveer 75% van de bevolking eet ongezond en beweegt te weinig.

Invloeden vanuit werkgevers

Natuurlijk blijft de primaire verantwoordelijkheid bij het individu, maar - wetende dat de omgevingsprikkel zeer bepalend is voor het leefstijlgedrag van mensen - zijn er wel wat mogelijkheden voor werkgevers om de gezonde leefstijl en het opbouwen van de weerstand van werknemers positief te ondersteunen.

1. Een gezondheidsbewuste ondernemer

Als de ondernemer en/of de leidinggevende bewust is van het feit dat de werkdagen invloed hebben op iemand gezondheid, dan is er al een halve wereld gewonnen.

2. Gezondheidsbewuste werkomgeving

Biedt de werkplek de mogelijkheid om af en toe staand te werken, voldoende planten en buitenlicht? Is er een gezonde kantine en wordt het gestimuleerd dat men gezonde traktaties uitdeelt, als dat aan de orde is?

3. Anti-rookbeleid

Geldt er een algeheel rookverbod, ook rondom het pand of wordt roken in ieder geval ontmoedigd? Roken tast de longen aan, vermindert de zuurstofopname en verzwakt zo het immuunsysteem.

4. Met de fiets naar het werk beleid

Als mensen een aantrekkelijke regeling aangeboden wordt om een fiets vanuit de zaak te kopen, dan blijkt dat meer mensen de fiets pakken in de plaats van de auto.

5. Lunchwandeling

Als de leiding het voorbeeld geeft om te gaan wandelen tijdens de lunch of in de middag, dan blijkt een groot gedeelte van de werknemers te volgen. Regelmatig een lunchwandeling ondernemen, verlaagt de kans op een luchtweginfectie en vitamine D van de zon versterkt ons immuunsysteem.

6. Vitaal voedingsaanbod

Wordt er wel eens een schaal met fruit, snacktomaatjes of komkommertjes geplaatst of een lekker volle salade voor het team tijdens de lunch? Een voedingsaanbod vol met antioxidan-ten zorgt ervoor dat agressieve vrije radicalen geëlimineerd worden, wat een gunstig effect heeft op ons immuunsysteem.

7. Positieve sociale interactie

Stress verhoogt het cortisolgehalte in ons lichaam en doet een flinke aanslag op het afweersysteem. Als dat langdurig plaatsvindt, heeft dat grote gevolgen voor onze weerstand. Een prettige werksfeer, een open verstandhou-ding en positief stimulerende leidinggevenden die open staan voor een goed gesprek, zorgen ervoor dat stress in ieder geval besproken kan worden en niet chronisch door blijft sudderen.

8. Samen ontspannen

Kan er samen gelachen worden, worden er leuke teamactiviteiten georganiseerd, is er aandacht voor beloningen en cadeautjes tijdens feestelijkheden en bereikte resultaten? Samen genieten en ontspannen houdt ook de werksfeer gemakkelijker open en positief.


Het mooie van de mogelijkheden om de weerstand op te bouwen en aan te sterken, is dat al die activiteiten ook een positieve impuls geven aan de algemene gezondheid en aan de preventie van diabetes en overgewicht/obesitas; twee chronische aandoeningen die een zeer negatieve invloed hebben op het ziekteverloop bij COVID-19. Het zijn dus ook uitstekende activiteiten om op te nemen in het gezondheidsbeleid of in duurzame inzetbaarheidprogramma's.

Additioneel zou een bedrijf er voor kunnen kiezen om de werknemers een leefstijl als medicijn cursusprogramma aan te bieden. Als je mensen tips geeft, dan doen ze misschien even iets meer. Reik je ze de essentiële inzichten van gezond leven aan, dan is de kans groot dat ze gezondere keuzes gaan maken vanuit zichzelf.


John van Heel is leefstijl- en vitaliteitcoach, duurzaam inzetbaarheid- en loopbaancoach en geeft leefstijlworkshops en -cursussen. Meer weten? Kijk op www.hoedoejedat.nu en www.nieuwegezondheid.nl.

delen:
Algemene voorwaarden