Veilig en verantwoord proefritten inplannen met Plan-IT Proefrit

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2021


Leon Wonnink, accountmanager Plan-IT

Wil je als autobedrijf in deze tijden een proefrit aanbieden, dan heb je met een flink aantal maatregelen te maken. Zo mag je geen klanten in de showroom ontvangen, maar wel de sleutel voor een proefrit voor de deur van de klant afgeven. Met Plan-IT Proefrit kunnen autobedrijven de proefritten efficiënt en coronaproof organiseren.

Het organiseren van een proefrit kost op dit moment extra inspanningen. Dealers moeten de auto wegbrengen, ophalen, grondig reinigen na elke proefrit, de brandstof en de bandenspanning controleren. Klanten die een afspraak voor een proefrit willen maken, moeten eveneens veel moeite doen volgens accountmanager Leon Wonnink van Plan-IT. "Vaak is het bij autobedrijven nog zo geregeld dat klanten voor het boeken van een proefrit een formulier op de website moeten invullen, zonder te weten of de beoogde auto op de gewenste datum en tijdstip beschikbaar is. Vervolgens moeten ze dan maar afwachten wanneer de dealer telefonisch contact opneemt. Dat is voor zowel de klant als de verkoopafdeling erg omslachtig, zeker als je bedenkt dat klanten afspraken voor onderhoud, reparaties of de APK vaak heel makkelijk via de website kunnen maken. Hetzelfde geldt voor je tandarts of dokter; je maakt online een afspraak en ziet meteen op welke datum en tijdstip er ruimte is. Een tandartsassistent belt dan ook niet alle klanten terug om de afspraak te bevestigen. Dat is allang geaccepteerd. Bovendien zit de klant er zelf ook niet altijd op te wachten om teruggebeld te worden. Die is veelal bezig en wil niet gestoord worden."

Online plannen
De softwaremodule Plan-IT Proefrit helpt om dit proces efficiënter in te richten. Plan-IT International uit Venray ontwikkelde deze module speciaal voor professionele autobedrijven. "De klant kiest op de website een nieuwe auto of een occasion uit, ziet vervolgens op welke dagen en tijdstippen de auto beschikbaar is en plant een proefrit in. Een dag voor de proefrit ontvangt hij of zij een notificatie in de vorm van een e-mail of een sms." Ook voor de dealer biedt de softwaremodule veel voordelen. "Plan-IT Proefrit kan heel eenvoudig in de bestaande website worden geïntegreerd. Je bepaalt zelf welke auto's voor de proefritten beschikbaar zijn en laadt deze in de module. Wanneer er een proefrit is geboekt, krijgt de verkoop-afdeling een notificatie. Nabellen hoeft niet meer. Dankzij de koppeling met Hexon wordt alle informatie automatisch in Plan-IT Proefrit geladen. Daarnaast kun je rekening houden met auto's die vanuit andere vestigingen moeten komen, maar ook notificaties instellen wanneer je een auto moet schoonmaken en controleren."

Onderhoud en reparatie
Naast Plan-IT Proefrit biedt Plan-IT International nog meer modules waarmee autobedrijven hun bedrijfsactiviteiten beter kunnen plannen. Plan-IT Werkplaats houdt de afspraken voor onderhoud, APK en reparatie bij, terwijl klanten zelf via Plan-IT afspraken kunnen maken op de website. Net als bij Plan-IT Proefrit kan de link naar de module in een direct mailing worden opgenomen. Plan-IT Welkom biedt vervolgens de mogelijkheid om klanten in de showroom via een monitor of een televisie welkom te heten en laat precies zien waar ze zich kunnen melden. In de wachtruimte zien de klanten wat de status van hun auto is en bij welke balie ze de sleutel kunnen ophalen. "Het mooie van Plan-IT is dat de verschillende modules op basis van gesprekken met klanten zijn ontstaan. Daar komen de mooiste projecten uit voort die ook echt meerwaarde bieden. Dat merken we alleen al aan de stijgende interesse in Plan-IT Proefrit", aldus Leon.

 

 

delen:
Algemene voorwaarden