ZeroPlex: Het verschil maken met ICT

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2021



Waar bedrijven vroeger vooral behoefte hadden aan hardware als servers, pc's en telefoontoestellen voor het uitvoeren van basistaken, ontdekken steeds meer ondernemers dat de meerwaarde van ICT vooral zit in het gebruik en de nieuwe mogelijkheden die deze apparaten kunnen bieden.


Volgens directeur Rick van Dijk ligt de echte kracht van ICT ook niet bij basisvoorzieningen zoals clouddiensten, het beheren van servers en data en het inrichten en monitoren van werkplekken. "Je kunt met ICT zoveel meer betekenen voor een bedrijf", vertelt directeur Rick van Dijk. "Stel, een order komt binnen via de e-mail of fax. Hoe wordt dan precies bijgehouden hoeveel uren dit kost en hoe komt de factuur precies tot stand? De verborgen fabriekjes binnen een bedrijf die hiervoor zorgdragen, bestaan vaak uit manuele processen en daar sluipen fouten in. Door met behulp van ICT het proces slimmer te maken, werk je een stuk efficiënter en kun je je personeel inzetten voor het echte specialistische werk, daar waar mensen echt waarde toevoegen."

Software op maat

De oplossing ligt vaak bij een software-oplossing op maat. Rick benadrukt daarbij dat deze oplossingen geen tienduizenden euro's hoeven te kosten of wachttijden van een half jaar hebben. "We nemen altijd de systemen die de klant heeft als uitgangspunt en kijken of deze voldoen. Vaak is het een kwestie van systemen slim aan elkaar koppelen en schrijven we hiervoor een specifiek programma. Soms is een klant gebaat bij een webportal waar klanten zelf kunnen inloggen om hun bestelling te volgen, of kun-nen we maatwerkintegraties tussen de ICT-systemen van het bedrijf en diens klanten realiseren zodat bestellingen automatisch verwerkt worden. Wanneer de functionaliteit van een CRM-systeem met behulp van een ICT-koppeling 10% kan worden verbeterd, is het al de moeite waard om dit op te pakken."

Netwerken, servers en werkplekken
Naast software op maat verzorgt ZeroPlex ook het 'traditionele' ICT-beheer. Denk aan het inrichten en onderhouden van netwerken, servers en werkplekken thuis en op kantoor, maar ook het leveren van licenties en ondersteuning op updates en migraties naar de cloud. "Ondernemers van nu kunnen niet meer zonder deze diensten en dit kunnen we allemaal prima organiseren", vertelt Rick. "Vanuit onze Netwerk Operations Room houden onze medewerkers via diverse schermen 1.200 werkplekken en 700 servers nauwlettend in de gaten. Problemen worden opgepakt voordat de klant er iets van merkt. Bijvoorbeeld wanneer er bij iemand die thuiswerkt een virus actief is. Ook heeft een bedrijf twee netwerkverbindingen zodat de systemen altijd beschikbaar zijn. Mocht een klant toch ergens tegenaan lopen, dan kunnen ze terecht bij onze servicedesk. Voor noodgevallen zijn we 24x7 bereikbaar."



Overname Trimaxx

Een goede telecomverbinding is een basisbehoefte voor bedrijven. "Tegenwoordig zijn internet en telefonie in één computernetwerk ondergebracht", zegt Rick. "Natuurlijk zijn er ook bedrijven die hun vaste en/of mobiele telefonie liever als losse dienst afnemen. Om hen van dienst te kunnen zijn, hebben we vorig jaar het Venlose telecombedrijf Trimaxx overgenomen, inclusief het gespecialiseerde personeel. Voor bestaande klanten die bijvoorbeeld gebruikmaken van een wat ouder systeem is er niets veranderd en ook nieuwe telecomklanten zijn van harte welkom bij Trimaxx/ZeroPlex. Binnen die groep leveren we eenvoudige maar ook complexe telecomoplossingen gecombineerd met IT." Om de nieuwe bedrijfstak en collega's goed onder te kunnen brengen, werd recent de complete benedenverdieping van het kantoor verbouwd.

Groei
Dankzij de efficiënte werkwijze en de overname van Trimaxx groeit ZeroPlex flink door. In 2019 en 2020 werd het Venlose bedrijf zelfs uitgeroepen tot FD Gazelle. "Dankzij onze software-oplossingen, consultancy en de verbreding van ons klantenbestand door de overname van Trimaxx blijven we doorgroeien. We merken dat steeds meer bestaande en nieuwe klanten aan ons vragen of we mee kunnen kijken binnen het bedrijf. Vaak blijkt dat bedrijfsautomatisering inderdaad kan helpen om de bedrijfsvoering intern te verbeteren. Voorlopig is de groei er nog zeker niet uit."
 

Professioneel thuiswerken

Rick van Dijk merkt dat thuiswerken nog steeds een actueel item is. "Vorig jaar maakten bedrijven de eerste slag en zodat medewerkers thuis konden e-mailen en aan documenten werken. Nu we een jaar verder zijn, merk je dat die pleisteroplossingen tekortschieten. Bedrijven hebben een structurele oplossing nodig zodat mede-werkers veilig en efficiënt documenten kunnen delen en bewerken. Ook is er meer aandacht voor de beveiliging van gegevens. Iedereen had vorig jaar een wachtwoord en een tweede factor via de mobiele telefoon. Nu denken ondernemers na over situaties waarbij bijvoorbeeld een medewerker diens laptop verliest. Het professionele thuiswerken wordt verder uitgerold."
 

delen:
Algemene voorwaarden