Venlo Convention Bureau zet in op zakelijk toerisme

Magazines | Noord Limburg Business nr 1 2021



Maastricht is al jaren een vaste bestemming voor de zakelijke toerist, maar volgens congres- en evenementenorganisator Boy Haenen biedt de regio Venlo net zoveel mogelijkheden. Hij is de drijvende kracht achter Venlo Convention Bureau; de organisatie die vanaf dit voorjaar de regio gaat promoten onder Nederlandse congresorganisatoren.

Initiatief uit de sector
Venlo Convention Bureau is een initiatief uit de toeristische sector. Het bestuur van deze stichting bestaat onder andere uit vertegenwoordigers van het regio-nale hoteloverleg en van evenementenlocaties. Ook citymarketingorganisatie Venlo Partners is aangehaakt als bestuurslid. Financiële middelen komen van de gemeente Venlo en er lopen op dit moment ook gesprekken met de Provincie Limburg. Daarnaast zijn diverse hotels en evenementenlocaties uit de regio aangehaakt als partner, net als faciliterende partijen zoals cateraars, AV-specialisten en interieurbouwers.

"Het regionale hoteloverleg komt twee tot drie keer per jaar bij elkaar en dit was een van de plannen die op tafel lag", vertelt projectleider Boy Haenen. "Vanwege mijn ervaring op het gebied van congresorganisatie en mijn regionale netwerk werd ik gevraagd om onderzoek te doen naar de haalbaarheid en het draagvlak. Hoe meer ik me hierin verdiepte, des te meer kansen ik zag. Door de uitbraak van de corona-crisis heeft het uitrollen even stilgelegen, maar dit voorjaar willen we echt van start gaan. We zijn de afgelopen maanden volop in gesprek geweest met sleutelfiguren binnen het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheidsinstellingen. Mede dankzij de sterke triple helix samenwerking die in deze regio in de afgelopen jaren tot stand is gekomen, verliepen die gesprekken zeer voorspoedig. Deze partijen moeten uiteindelijk onze ambassadeurs worden en kunnen ons helpen om de congressen binnen te halen."



Kennisregio

Een van de succesfactoren van een congresregio is het vermogen om zich te onderscheiden op basis van de meerwaarde die de regio een kenniscongres kan bieden. Boy: "In deze regio is dat de kennis op het gebied van agrofood, logistiek, de maakindustrie, duurzaamheid en toerisme. Die kennis zit zowel bij innovatieve bedrijven als de kennisinstellingen zoals de Brightlands Campus Greenport Venlo, Maas-tricht University, Fontys Hogeschool en de HAS Hogeschool. Ook de ambitie die Venlo heeft uitgesproken om in 2025 de gezondste regio van Nederland te worden en de projecten die hieruit voortvloeien, is een interessant thema op in te haken."

Website
In het voorjaar maakt Venlo Convention Bureau haar officiële debuut met een uitgebreide web-site, gericht op organisatoren van kleine en middelgrote kenniscongressen (100-750 personen in normale opstelling). "Via de website krijgen deze partijen een goed beeld van de diversiteit aan locaties. Denk aan Theater De Maaspoort en poppodium Grenswerk, maar ook Kasteel de Keverberg in Kessel en Equestrian Centre de Peelbergen. Daarnaast geven we deze organisatoren kosteloos advies, bijvoorbeeld tips voor het samenstellen van het congresprogramma, het selecteren van geschikte locaties of een leuke activiteit als afwisseling op de inhoudelijke sessies. Een partij die geïnteresseerd is in agrofood zou bijvoorbeeld een congres op de Brightlands Campus Greenport Venlo kunnen organiseren met een spreker uit het regionale bedrijfsleven, om vervolgens op de elektrische steps van hotel-restaurant Maashof een bezoek te brengen aan enkele innovatieve bedrijven. Er is heel veel mogelijk in deze regio en Venlo Convention Bureau is de perfecte manier om te laten zien wat er allemaal gebeurt."

Fotografie: Petra Lenssen

 

delen:
Algemene voorwaarden