TRIAS: Het Collectief Geheugen voor het behoud en overdragen van kennis

Magazines | Noord Limburg Business nr 2 2021



Het op peil houden van kennis en kunde is een aandachtsgebied binnen de maakindustrie. De kennis zit namelijk vaak bij oudere werknemers die over enkele jaren met pensioen gaan. Daarnaast wordt het overdragen van kennis vooral gedaan door training on the job. Het op peil houden van de kennis en kunde is geen automatisch onderdeel van veel bedrijven.

Om de kennis over te dragen op jongere medewerkers en zo te borgen hebben Experience Republic, Get Noticed, Swanenberg Hydraulic Systems en Verbi 'Het Collectief Geheugen' bedacht. Het is een strategisch simulatiespel waarbij oudere en jongere medewerkers kennisfabrieken bouwen. Ze brengen op hun eigen wijze kennis in: de oudere medewerker verklaart bijvoorbeeld een werktekening, de jongere beschrijft iets in een vlog. "Hoe meer kennis wordt ingebracht, des te beter functioneert de fabriek", vertelt Mitch Gielen van Experience Republic.

Op die speelse wijze, legt Gielen uit, wordt de aanwezige kennis vastgelegd en behouden. "En gecombineerd, zodat je wellicht tot nieuwe inzichten komt." Voor de financiering van het project werd gezocht naar een passende subsidie. Dat werd met behulp van subsidieadviesbureau TRIAS het MKBIdee. Gielen noemt de pro-actieve en efficiënte benadering van TRIAS. "Ze zijn heel betrokken, denken niet alleen mee, maar ook een paar stappen vooruit en weten precies welke vragen ze moeten stellen. Ga maar na, voor deze subsidie werden 231 aanvragen ingediend waarvan er 63 zijn gehonoreerd. Die van ons stond op plek 10. Zonder meer een prima resultaat waar alle projectpartners zeer tevreden over zijn."

Loopt u ook tegen belemmeringen aan op het gebied van de leercultuur? En wilt u deze wegnemen samen met uw partners? Tot 7 september is het wederom mogelijk om een subsidieaanvraag in te dienen. Start op tijd met de voorbereiding van uw aanvraag! Vragen? Bel 077-3560100 of mail naar info@trias-subsidie.nl.

 

 

delen:

Noord Limburg Business nr 2 2021

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden