Camperdiner: Hoeve De Boogaard boort via Facebookgroep Camperdiner nieuwe markt aan

Magazines | Noord Limburg Business nr 2 2021


Fotografie Bibi Neuray van Photo Republic

Veel ondernemers gingen tijdens de lockdown op zoek naar andere manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Een mooi voorbeeld hiervan is de online community Camperdiner op Facebook. Al snel na de oprichting half november 2020 groeide ‘de smakelijkste verbinding tussen horeca en camper’ in ledenaantal. Inmiddels vinden bijna 6.000 campereigenaars en restaurants elkaar op deze pagina. Noord-Limburg Business neemt de proef op de som en reist met een hypermoderne camper van De Camper Club af naar Hoeve De Boogaard in Geijsteren.


Eerst halen we onze camper op bij De Camper Club in Bussum. Daar ontmoeten we Ronald van Bruchem, die sinds oktober 2020 samen met Barbara Gauw en Roderick Aalbers De Camper Club runt. De camper is indrukwekkend groot - 6,99 meter lang en 2,30 meter breed - maar heeft wel een achteruitrijcamera, dus parkeren is een fluitje van een cent volgens Ronald. De camper wordt compleet uitgerust geleverd met volledige inventaris zodat je meteen ontspannen op weg kunt. “Camp & Go slow is het motto”, zegt Ronald met een glimlach. “Eigenlijk is de reis er naar toe net zo belangrijk als de bestemming. De camper is hierbij een middel en de beleving staat centraal.” Het motto van De Camper Club past dan ook uitstekend bij het camperdiner. “Wat ons aanspreekt aan het hele concept is het verbindende aspect; of dit nou verbinden is met jezelf, met elkaar of met een prachtige omgeving met een fantastische lokale keuken. Met een camper als middel kom je op plekken waar je anders niet zou komen. En hoe leuk is het om na een fantastisch diner met mooie wijnen, heerlijke neer te strijken op je bed in je hotelkamer op wielen?”



Geluksvogels

Volgens Ronald zijn wij echte geluksvogels restaurant Hoeve De Boogaard in Geijsteren als bestemming, dat al negen jaar het domein is van horecapaar Jan en Anita Cremers. Het landgoed waar het restaurant zich bevindt, is vandaag de dag nog altijd in bezit van de adellijke familie Weichs de Wenne. De woningen van de familie op het landgoed en in het dorp zijn te herkennen aan de zwart-witte luikjes, die al snel opdoemen wanneer we komen aanrijden met onze camper. Anita heeft ons welkom en vertelt dat het restaurant één van de eerste horecagelegenheden was die tijdens de tweede lockdown is begonnen met het camperdiner. “We ontdekten de Facebookgroep Camperdiner doordat we getagd werden door gasten die bij ons hadden gegeten”, blikt ze terug. “Het bleek een zeer actieve Facebookgroep te zijn.” Al snel besloten Anita en Jan ook een camperdiner te organiseren en dit bleek een schot in de roos. “Een tijdlang was het vanwege alle coronamaatregelen niet mogelijk om bij ons in het restaurant te eten. Mensen vonden het een fantastisch alternatief. Zo konden ze vanuit hun eigen camper toch van onze gerechten genieten. We waren altijd wel al een beetje in de weer met social media, maar de Facebookgroep Camperdiner zorgt ervoor dat we een compleet nieuwe markt aanboren. Gasten laten het hier bijvoorbeeld zien als ze een fijne avond bij ons gehad hebben en wij kunnen een bericht plaatsen als we nog plek hebben. We zijn er heel trots op dat we hoog in de ranking staan.”


Zuid-Frankrijk
De reden waarom restaurant Hoeve De Boogaard zo goed scoort, ontdekken we al snel wanneer we plaatsnemen onder de luifel van onze camper aan ons eigen tafeltje. We starten het diner met een glas champagne en diverse amuses die oog- en tongstrelend zijn. We continueren het diner op het prachtige terras van het restaurant waar je je in Zuid-Frankrijk waant. Een romantische binnenplaats, sfeervolle lampjes, laaghangende bladeren; alles is aanwezig om je even een vakantiegevoel te geven. Diverse kunstwerkjes aan gerechten passeren de revue zoals pasta met lamsoor, oesterblad, tomaat en kreeft, waarbij kaas geschaafd wordt van een reusachtige Parmezaanse kaas. Een waar schouwspel. 

De kaart is heel verrassend en toont ook oriëntaalse invloeden zoals een mooie pastilla met rendang, gegrilde lam met pruim, abrikoos, pompoen en courgette. Het paradepaardje van de avond is wat ons betreft echter het dessert dat bestaat uit rabarber met framboos, aardbei, zoete wortel, limoengras, rode ui en munt. Hier komen zoveel smaken samen dat het een ware smaakexplosie is. De wijnen die we erbij geserveerd krijgen, completeren het geheel uitstekend. Het is superfijn dat we vanavond niet naar huis hoeven te rijden, maar gewoon in onze camper kunnen overnachten. Een soort hotelkamer op wielen. De bedden achterin zijn langer dan twee meter en de camper heeft een moderne douche/wc combinatie een uniek hefbed voor wanneer je met je kinderen op pad bent.



Meerwaarde

Na genoten te hebben van een uitgebreid ontbijt bij onze camper, maken we nog even een praatje met onze overburen die ook met een camper neergestreken zijn bij restaurant Hoeve De Boogaard voor het camperdiner. Zij waren hier al eerder, toen alle regels rondom corona nog veel strenger waren. “Wat was dat een cadeautje toen we door middel van een camperdiner toch weer uit eten konden in februari van dit jaar”, blikt Wilma Janssen uit Venlo terug. “De regels waren toen nog behoorlijk streng; het eten en drinken werd voor je klaargezet zodat er echt geen contact was tussen de bediening en de gast. Ondanks de beperkingen was alles zo op en top geregeld dat het voor ons voor herhaling vatbaar was. De sfeer is hier heel ontspannen en het eten is voortreffelijk. Ook deze keer hebben we weer een fijne avond gehad. Je ervaart een gevoel van vrijheid doordat je met de camper bent en niet naar huis hoeft te rijden zodat je toch een wijntje kunt drinken. Bovendien kom je op plekken waar je anders niet snel zou komen. Zo waren wij eigenlijk helemaal niet bekend met de omgeving hier. We gaan zullen de Facebookgroep absoluut blijven volgen de komende tijd, want zo komen we nog eens op ideeën. Alhoewel het er naar uitziet dat de regels voor de horeca weer strenger worden, mag je op dit moment weer binnen in de restaurants eten. Toch heeft het camperdiner voor ons nog steeds een absolute meerwaarde.”


 Arno Lubrun, Country Manager van Facebook Benelux over Camperdiner
“Met onze platformen bieden we bedrijven een makkelijke manier om een digitale stap voorwaarts te maken in tijden dat offline klantencontact beperkt is. Dat kan door gerichte advertenties, maar natuurlijk ook door gebruik te maken van community’s op Facebook. In Nederland bijvoorbeeld zijn sinds het begin van de coronacrisis ruim zes miljoen Nederlanders lid geworden van ten minste één Facebookgroep. De Facebookgroep Camperdiner is een mooi voorbeeld van hoe ondernemers een community bouwen en via dit kanaal klanten trekken, zelfs in tijden dat de horeca gesloten was.” 







 

delen:

Noord Limburg Business nr 2 2021

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden