Zakenautotestdag Noord-Limburg Business: Algemene impressie
Nog nooit heeft de evolutie van auto's zo'n vlucht genomen als de laatste jaren en dat vormt nog maar het begin van een totale omslag naar nieuwe, duurzame mobiliteit. Hoe staat het ervoor met de ontwikkelingen? Dat konden de deelnemers aan de zakenautotestdag van Noord-Limburg Business op donderdag 24 juni uitgebreid ervaren.
Tekst: Aart van der Haagen
Het was bijna wennen, weer eens een evenement bijwonen, na een jaar van beperkingen en onbedoeld individualisme. Op een mooie, maar gelukkig niet te warme dag verwelkomde hotel-restaurant Asteria in Venray de deelnemers met typisch Limburgse gastvrijheid. Met een uitstekende lunch als basis begonnen zij aan een dynamisch programma van testritten, met tussenstops bij Wereldpaviljoen Steyl en Kasteel de Keverberg in Kessel om van auto's te wisselen. Voor een groep van tien afgevaardigden van het bedrijfsleven in de regio betekende het beproeven van een select gezelschap actuele personenwagens enerzijds een ontspannen middag tussen de dagelijkse drukte door en anderzijds een interessante kennismaking met technologie die de weg naar de toekomst wijst. Persoonlijke mobiliteit blijft voor velen waardevol, maar krijgt wel een andere inhoud.
Kruispunt
Na meer dan een eeuw totale heerschappij van verbrandingsmotoren staat de auto-industrie nu op een kruispunt, aangespoord door de belangrijke maatschappelijke trend naar verduurzaming. Sommige merken richten het vizier op volledige elektrificering en geven te kennen dat ze voor 2030 volledig afscheid nemen van benzine- en dieseltechniek, andere producenten houden een wat gematigder tempo aan, met hybrides - al dan niet in een stekkervariant - als tussenstap om de consument rustig aan de overgang te laten wennen. Bepaalde fabrikanten geloven sterk in waterstof, dat voorlopig alleen zijn toepassing vindt in de vorm van brandstofceltechnologie, waarbij na een chemisch proces toch 'gewoon' een elektromotor de wielen aandrijft. Ondertussen lijken de traditi-onele krachtbronnen nog niet zomaar uitgespeeld, want achter de schermen werken invloedrijke partijen als Shell aan synthetische brandstoffen, die de schadelijke uitstoot drastisch reduceren. Sterker nog, het 'groene' dieselproduct HVO is in verschillende samenstellingen van kunstmatige en fossiele bestanddelen al verkrijgbaar en steeds meer bedrijven schakelen ertoe over, zeker wanneer het gebruik van hun bestelbussen nog niet matcht met de (beperkte) mogelijkheden die elektrificering biedt.
Steeds meer te beleven
De verduurzaming houdt de gehele industrie continu bezig, maar daarnaast ontwikkelen auto's zich ook op andere vlakken in een stormachtig tempo. Los van modeltrends, zoals de momenteel geliefde crossovers en SUV's, tekenen zich blijvende veranderingen af. Kijk bijvoorbeeld naar de toenemende connectiviteit oftewel de mate waarin niet alleen het multimediasysteem, maar het gehele voertuig in verbinding staat met de gebruiker én met geselecteerde partijen van buitenaf. De fabrikant stuurt updates door de lucht heen, de dealer onderneemt actie bij een storingsmelding en auto's lichten elkaar en daarmee hun inzittenden in over incidenten op de weg of andere dreigende gevaren. Dit laatste past goed bij de algehele verschuiving naar een veiligheidsniveau dat het menselijk falen ondervangt. Dat gebeurt met behulp van sensoren, camerasystemen en actieve hulpmiddelen die zich kenmerken door een ongeëvenaard reactievermogen en een handelswijze die niet wordt beïnvloed door stemming en emoties. Maken al die 'beschermengelen' autorijden saai? Integendeel, er valt steeds meer aan boord te beleven, enerzijds door de voortdurend toenemende veelzijdigheid van infotainment en anderzijds door slimme vondsten die de bestuurder en zijn passagiers aangenaam kunnen verrassen. Dan praten we nog niet eens over het flitsende acceleratiepotentieel van met name elektromodellen.
Kennis bijspijkeren
Veel van die ontwikkelingen mochten de proefrijders tijdens de zakenautotestdag uitgebreid uitproberen of zogezegd 'over zich heen laten komen'. De sessies duurden feitelijk te kort om in alle functies en gadgets te duiken, maar de oplettende deelnemer met interesse in nieuwe voorzieningen kon aardig wat noviteiten ontdekken, zeker wanneer hij of zij zich daarop lieten attenderen door de aanwezige verkoopadviseurs van de dealerbedrijven. Ook voor deze accountmanagers gaat er bij elke modelintroductie een wereld open, waardoor zij bij wijze van spreken een dagtaak hebben aan het voortdurend bijspijkeren van hun kennis. Nu het distributiekanaal van nieuwe auto's toch zijdelings aan de orde komt: hoe moeten we de berichten interpreteren dat de verkoop zich steeds meer naar internet verplaatst? Het lijkt nog wat vroeg om daar concrete uitspraken over te doen. De branche houdt zich er zeker mee bezig en zal dat in toenemende mate doen, maar peilt ondertussen zorgvuldig hoe de markt erop reageert. Voorlopig kan Noord-Limburg Business in ieder geval nog live autotestdagen organiseren, om de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de regio op een relaxte manier te laten beleven in welke richting personenwagens zich op de korte en de langere termijn zullen bewegen.
Testrijders
Ivengi, Rick Heijkens
Adagium, Jon Pieper
Mature Capital BV, Berend van Berkel
Aries Recruitment, Arthur Noten
Rechtsanwalt, Markus Matzkeit
Qwezz, Paul Engelen
Qwezz, Maikel Welten
Multicopy, Robert Gijsbers
Multicopy, Marjan Gijsbers
Fleximo, Maurice Godding
Dealers
Janssen Kerres: Gijs Maas, Richard Kunne en Rob de Krom
Wealer: Jeroen Janssen, Menno Koetsruiter, Mathieu Pama, Bram Engelen
Wassink: Marc Arts
Smeets Mercedes-Benz: Lazlo Drenth
Testauto's
Peugeot e-208
Renault Megane Plug-in hybrid
Citroën ë-C4
Audi Q4 e-tron
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.4
SKODA Enyaq
Ford Mustang-e
Peugeot E-2008
Mercedes-Benz C-Klasse
Noord Limburg Business nr 2 2021
