2grip: Samen werken aan duurzaam herstel en preventie

Magazines | Noord Limburg Business nr 3 2021



Korte lijnen tussen werkgevers, werknemers en de bedrijfsarts; volgens Mark Engels en Daphne van den Burg van 2grip is dat dé manier om de hoge verzuimcijfers tegen te gaan en medewerkers op een duurzame manier weer aan de slag te helpen. "Daar is uiteindelijk ook de werkgever het meest bij gebaat."

 

Verzuimregisseur 2grip werd in 2011 opgericht vanuit de gedachte dat arbodiensten beter en anders zouden moeten opereren. "We willen bijvoorbeeld niet dat werknemers tegen een drempel aanlopen, maar juist makkelijk contact kunnen opnemen met de bedrijfsarts. Daarom houden we de lijnen kort, zoals één op één overleg met de bedrijfsarts of de casemanager", zegt arts Mark Engels. "We willen echt fungeren als business partner en onderdeel uitmaken van het team. We zijn bijvoorbeeld echt een verlengstuk van de HR-afdeling. Dat komt de communicatie en daarmee uiteindelijk ook de verzuimbegeleiding ten goede."

Mark en Daphne zijn samen verantwoordelijk voor de vestiging van 2grip in Venlo. "Onze klantenkring zit in de driehoek Eindhoven, Nijmegen en Roermond. Met een vestiging in de regio is het makkelijker om hen te bedienen", zegt Daphne. "Bovendien hebben we beiden Limburgse roots. Werknemers vinden een gesprek met een bedrijfsarts of een casemanager vaak spannend. Wanneer je de taal spreekt, krijg je sneller verbinding met werkgevers én werknemers en kunnen zij makkelijker hun verhaal te doen."

Preventie

De beste manier om verzuim tegen te gaan is het voorkomen hiervan. Volgens Mark is dat in sommige gevallen heel eenvoudig. "Wanneer bijvoorbeeld drie mensen last hebben van rugklachten, doe je er als werkgever verstandig aan om hen naar de bedrijfsarts te sturen. Een werkplekonderzoek is dan een logische vervolgstap. Dat geldt voor productiebedrijven en kinderdagverblijven waar medewerkers fysiek zwaar werk verrichten, maar ook voor een kantooromgeving waar mensen vaak last krijgen van spanning in de schouders en nek en vermoeide ogen." "De werkgever speelt een cruciale rol", knikt Daphne, "al weet hij of zij niet altijd de juiste vragen te stellen of de eerste signalen op te pikken. Daarom bieden we de mogelijkheid om werkgevers te trainen in het oppikken van signalen en in gespreksvoering. Want vanwege de privacywetgeving zijn er ook zaken die je juist niet mag vragen."



Mentale klachten

Ook werknemers kunnen door de coaches en gedragsveranderaars van 2grip worden begeleid, bijvoorbeeld leren om de werkdruk los te laten en om te gaan met stress en spanning. Deze trainingen spelen een belangrijke rol bij de zogenoemde secundaire preventie, oftewel het voorkomen dat een medewerker opnieuw ziek wordt. "Veel van de klachten die wij bij werknemers tegenkomen, zijn mentaal van aard en hebben te maken met spanning en overspannenheid", zegt Mark. "Deze werknemers stevenen af op een burn-out of depressie. Zij herkennen de signalen echter pas als zij dit al een keer hebben meegemaakt. Daarom is het belangrijk om een persoonlijk behandelplan te maken om hen weer aan het werk te krijgen. Door te werken aan een duurzaam herstel kun je terugval voorkomen en juist bij mentale problemen is de kans daarop groter. Wij leren medewerkers de tools waarmee zij de rode vlaggen herkennen. Daarnaast helpen we hen hun werk goed in te delen en een goede balans te vinden tussen werk en privé. Bij dit proces wordt ook de werkgever betrokken."

Duurzaam herstel

Hoe lang de begeleiding en het herstelproces van een werknemer duren, is afhankelijk van de situatie. Daphne: "Iemand die bijvoorbeeld de griep heeft, heeft überhaupt geen begeleiding nodig. Die laat je gewoon uitzieken. Vindt de ziekmelding daags na een stevig functioneringsgesprek plaats, dan is het verstandig om een afspraak met de casemanager te maken. Zelf ga ik dan met de werknemer in gesprek en probeer te achterhalen waar hij of zij behoefte aan heeft. Vervolgens kijken we met de bedrijfsarts op welke termijn de herhaalafspraak het beste kan plaatsvinden. Bij een zorgelijke situatie houden we de vinger aan de pols. De werkgever adviseren we inhoudelijk en we zorgen ervoor dat het dossier voldoet aan wet en regelgeving." "Op basis van de situatie van de werknemer maak ik een inschatting van de belastbaarheid en wanneer er verandering in de situatie komt", vult Mark aan. "Daarbij laten we het contact met de werknemer zoveel mogelijk via dezelfde casemanager en bedrijfsarts verlopen. Soms kan de uitkomst zijn dat een werknemer beter af is met aangepaste werkzaamheden en werkomstandigheden. Dit beargumenteren we op een goede manier richting werkgever en werknemer." Daphne: "We kijken altijd objectief naar de zaak en schoppen mensen niet aan het werk. Duurzaam herstel van de werknemer staat voorop, want daar is uiteindelijk ook de werkgever het meest bij gebaat. We gaan altijd voor samen beter."

www.2grip.nl

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by