Ondernemerschap: Dit is je kompas op weg naar persoonlijk en zakelijk succes

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2021



Misschien ken je het van verschillende radio- en muziekprogramma's: de gouwe ouwe. Oftewel, dat ene liedje dat vroeger een hit was en het nu nog steeds goed doet. Queen, Michael Jackson, Madonna, Wham, U2, Phil CollinsZomaar een greep uit het enorme aanbod van artiesten die vele gouwe ouwes op hun naam hebben staan.


Vandaag wil ik een gouwe ouwe uit de managementliteratuur met je delen die jou op weg helpt naar (meer) persoonlijk en zakelijk succes. Het is dus geen liedje maar een krachtig businessmodel. En het heeft al voor talloze bedrijven het verschil gemaakt tussen bloedrode cijfers met een onvermijdelijk faillissement en zwarte cijfers met een gouden toekomst. Juist nu, tijdens de coronapandemie, is het dé innovatieversneller bij uitstek.

"I can feel it coming in the air tonight, oh lord

And I've been waiting for this moment, for all my life, oh lord"

Phil Collins zingt over het wachten op dat ene moment, maar jij kunt als manager of ondernemer nu zelf in actie komen om je bedrijf die broodnodige impuls te geven.

En de Golden Circle van Simon Sinek is daarvoor een prachtig model. Eenvoudig, inspirerend en effectief. Simon Sinek (London, 9 oktober 1973) zou je de Bono uit managementland kunnen noemen. Net als de vermaarde zanger van rockband U2 draagt hij een hippe bril en hij is extreem succesvol geworden in zijn vak. Dat is niet zo vreemd, want hij slaagt er al vele jaren in om ingewikkelde managementkwesties terug te brengen tot de eenvoudige kern die iedereen begrijpt. En dat op een manier die inspireert, plezier geeft en mensen in beweging brengt.

Sinek ontdekte dat de succesvolste be-drijven op ten minste één onderdeel sterk verschillen van alle anderen. Ze doen één ding anders dan de rest. Zij beginnen, in alles wat ze zeggen en doen, bij hun missie. Deze bedrijven geloven echt ergens in en vertellen het persoonlijke verhaal dat daar-bij hoort. Pas in tweede of derde instantie vertellen ze wat ze maken of doen voor hun klanten. Een groot verschil met de meeste andere bedrijven, die de energie vooral steken in het overtuigen van (potentiële) klanten op basis van wát ze produceren.

"People don't buy what you sell, but why you sell it."

Aldus Simon Sinek. En daar zit 'm de crux. Als je als bedrijf vertelt waarom je doet wat je doet, waar je in gelooft en wat jouw bijdrage is aan een betere wereld, ben je makkelijker in staat om mensen te beïnvloeden op een onbewust niveau. Dat komt omdat daarmee emoties worden opgeroepen.

Als je daarentegen vooral probeert om uit te leggen wat jouw product of dienst is en hoe het werkt, dan ben je bezig op een meer ra-tioneel niveau waarbij er over het algemeen weinig emotie komt kijken. Hiermee is het veel moeilijker om een potentiële klant te overtuigen.

Dat komt omdat ons onderbewuste de grote beslisser is bij de keuzes die we in het leven maken. We denken dat we verstandige, rationeel ingestelde wezens zijn. Maar ondertussen is het dat krachtige onderbewuste deel van onze hersenen dat heel bepalend is. Dit zogenaamde 'oerbrein' is namelijk erg gevoelig voor beelden en emoties.

Met andere woorden: als je daar als ondernemer slim op inspeelt en vooral communiceert in beelden en persoonlijke verhalen, dan roep je emoties op bij je potentiële klanten. Je communiceert dan rechtstreeks met hun onderbewuste en bent in staat om hun keuzes te beïnvloeden.

Sinek heeft hiervoor een eenvoudig model ontwikkeld dat hij dus de Golden Circle noemt. Waar de meeste bedrijven beginnen bij het WHAT (visie) en het HOW (strategie) beginnen de succesvolste bedrijven altijd bij het WHY (missie).

Het mooie is nu dat het toepassen van de Golden Circle niet alleen helpt om mensen te overtuigen om voor jou te kiezen. Het model kun je namelijk ook gebruiken als een kompas of stuurwiel. Als je als bedrijf, bijvoorbeeld in deze coronapandemie, de koers moet bijstellen dan is de Golden Circle daarvoor bij uitstek geschikt.

Vraag je om te beginnen dus altijd af:

Waar geloven wij in?

Waarom bestaat ons bedrijf?

Waar staan wij voor?

Een bedrijf zoals Disney heeft, door elke dag heel dicht bij haar missie te blijven, een tijdloze status verworven.

'Make people happy'.

Drie woorden die tot in het allerkleinste detail richting geven aan alles wat het management en de medewerkers van Disney doen. Van de films en animaties op televisie tot de attracties, parades en shows in de gelijknamige pretparken over de hele wereld.

Ik kan me de gezichten van onze twee dochters nog levendig herinneren, toen we als gezin jaren geleden ons eerste bezoek brachten aan Disneyland Parijs. Nadat we bijna een uur in de rij hadden gestaan was het moment daar: ze mochten op de foto met één van hun grote heldinnen van het witte doek. Sneeuwwitje. Resultaat: een glimlach van oor tot oor die er de rest van de dag niet meer vanaf is gegaan. Mede ook dankzij de unieke sfeer die in het hele park gecreëerd werd. Je voelde aan alles dat de missie van het bedrijf levend gehouden werd. Overal 'happy people'. Het enige waar ik destijds wat minder 'happy' van werd was de entreeprijs

Maar zo zie je maar weer: zelfs dát accepteren veel klanten als je de mooie woorden van je missie waar weet te maken.

 

Over de auteur

Gian Kerstges is schrijver, trainer en coach. Hij laat leidinggevenden ontdekken hoe ze innovatie op gang brengen en hun team laten groeien, zonder dat ze het daarbij zelf nog drukker krijgen. Een hogere kwaliteit, betere samenwerking en meer werkplezier kunnen daarbij prima samengaan. Want het gaat om een paar baanbrekende inzichten en keuzes. Gian schreef er een boek over: de Moedige Manager, gepubliceerd in mei 2020. Meer weten? Kijk op www.optimusprime.nl.
 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by