Business Flitsen

Magazines | Noord Limburg Business nr 4 2021

 

Nederland wereldwijd in de top 5 van grootste spambronnen

Bijna de helft (45,47 procent) van het wereldwijde mailverkeer bestond in het derde kwartaal van dit jaar uit spam. Dit is een lichte daling van 1,09 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Daarbij staat Nederland wereldwijd op plaats vijf (4,96 procent) als bron van de spam. In totaal werden er in het derde kwartaal 35.958.888 stuks malware gedetecteerd door Kaspersky's Mail Anti-Virus. Dat is 1,7 miljoen meer dan in het vorige kwartaal.

Een nieuwe trend in spamberichten gericht op het stelen van bedrijfsgegevens dook op dit derde kwartaal. Cybercriminelen vroegen de ontvangers namelijk een betaling te verrichten, maar wanneer zij naar de website gaan om het betaalverzoek te bekijken, werd hen gevraagd de inloggegevens voor hun werkaccount in te voeren. Als ze hier gehoor aan gaven, kregen de cybercriminelen de inloggegevens van het account in handen. Anderzijds werden merknamen misbruikt door cybercriminelen om te dienen als lokaas tijdens phishing aanvallen. Wereldwijde internetportals (20,68 procent) worden daarbij het vaakst gebruikt, gevolgd door webwinkels (20,63 procent), banken (11,94 pro-cent), betalingssystemen (7,78 procent) en sociale netwerken en blogs (6,24 procent).

In het vierde kwartaal van dit jaar kunnen mailings met kerst- en nieuwjaarsthema worden verwacht. In de aanloop naar de feestdagen doen veel mensen aankopen bij online winkels, een feit dat door cybercriminelen wordt uitgebuit. Ook zakelijke gebruikers moeten op hun hoede zijn - zelfs een felicitatie-e-mail die van een partner lijkt te komen, kan phishing zijn voor vertrouwelijke informatie.


Delfstoffenwinners doen handreiking: "Laat ons helpen bij hoogwaterbescherming"

Dat is de oproep die branchevereniging Cascade en ondernemersvereniging LWV namens de bedrijven doen. In navolging op de overstromingen van 1993 en 1995 hebben de winningsbedrijven diverse rivierverruimingsprojecten gedaan. "In deze gebieden hebben de inwoners langs de Maas afgelopen zomer droge voeten gehouden. Graag gaan we met de politiek in gesprek om te kijken of we ook bij de wel zwaar getroffen gebieden kunnen helpen bij de realisatie van hoogwaterbescherming", aldus Cascade-directeur Leonie van der Voort.

De positie van de delfstoffenwinners is relatief bijzonder. Door de winning van delfstoffen kunnen de bedrijven meerdere doelen behalen. Hierbij kan gedacht worden aan hoogwaterbuffers of een nieuw natuurgebied voor omwonenden. "Dit werkt als volgt", legt Van der Voort uit, "de bedrijven gaan met omwonende en maatschappelijke partners in gesprek over een gebiedsontwikkeling. In afstemming met deze partners wordt bepaald hoe het gebied aan de Maas eruit moet komen te zien. Dit kan dus een bredere rivier worden om te veel water af te voeren of juist een gebied waar water opgeslagen wordt. Een andere optie is een recreatief natuurgebied. We ontwikkelen zelfs drijvende zonneparken op water om aan de energietransitie bij te dragen. De bedrijven kopen vervolgens zelf de grond en winnen de aanwezige delfstoffen voor de bouw. De behoefte aan bouwgrondstoffen is momenteel enorm. Tegelijk met de winning wordt vervolgens het gebied gerealiseerd. De grond wordt vaak teruggegeven aan gemeente of aan de betrokken natuurorganisaties, zodat de gebieden toegankelijk en bruikbaar worden."

Directeur van de LWV Huub Narinx voegt toe: "Ook de winning van de delfstoffen helpt de Limburgers. Die één miljoen woningen bouwen zichzelf niet." Specifiek aan de Maas wordt een goede samenstelling zand en grind gewonnen die gebruikt wordt bij het vervaardigen van beton. Dit is noodzakelijk voor de bouw van gebouwen en infrastructuur. "Helaas zien we dat de hoeveelheid vergunning om delfstoffen te winnen de laatste jaren teruglopen, terwijl we klaar zijn om Limburgers tegen hoogwater te beschermen. Hand-in-hand met de handreiking aan de Limburgers, vragen we namens de delfstoffenwinners aan de provincie om vergunningver-lening weer op te pakken om weer projecten met grote snelheid te kunnen ontwikkelen." De oproep namens de delfstofwinners is dan ook: we zorgen voor droge voeten en een dak boven je hoofd.


Limburg brengt stukje landschap bij toeristen thuis

De toerismesector heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. Om toeristen weer naar Limburg te lokken en ondernemers in de recreatiesector te ondersteunen, start ontwerpbureau Periscoop samen met Stichting het Limburgs Landschap en printbedrijf Canon Production Printing een campagne die anders is dan anders. Daarbij worden vijf typische Limburgse landschappen gevangen in een kleimasker, thee, parfum, een elpee of een schilderij om de zintuigen te prikkelen. Ook zijn per landschap speciale behangen ontworpen.

De campagne speelt in op het themajaar 'Ode aan het landschap', dat toerismebureau NBTC in 2021 heeft uitgeroepen. Samen met Stichting Het Limburgs Landschap heeft Periscoop vijf typische Limburgse landschappen geselecteerd: het Heuvellandschap, het Kalkgraslandschap, het Veenmoeraslandschap, het Maaslandschap en de Maasduinen. De mooiste foto's en tekeningen daarvan zijn verwerkt in vijf verschillende behangvarianten. Aan elk landschap is ook een product gekoppeld dat de zintuigen prikkelt. Bij het natte en droge Veenmoeraslandschap hoort Peelven thee, samengesteld uit diverse kruiden. De klanken van het droge en warme Kalkgraslandschap van het geritsel van gras tot het plonzen van een pad zijn vastgelegd op een elpee. De kenmerkende vakwerkhuizen en eindeloze uitgestrekte boom- en wijngaarden van het heuvellandschap leenden zich het best voor een schilderij. De klei van het Maaslandschap is verwerkt in een gezichtsmasker. De geur van de Maasduinen zoals de frisse geur van grove dennen, verschillende muntsoorten, marjoraan en tijm is gevangen in een mist parfum.

Omdat Het Limburgs Landschap 90 jaar bestaat worden alle producten in een limited edition van 90 exemplaren op de markt gebracht. Limburgse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche mogen de foto's en ontwerpen gratis gebruiken op hun eigen producten of in hun bedrijf. Ze kunnen dit aanvragen via de website www.odeaanhetlimburgselandschap.nl. Zo worden zij direct gesteund door de campagne.

 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by