Business Flitsen

Magazines | Noord Limburg Business nr 5 2022

Brightlands campus weer bereikbaar per ov met nieuwe buslijn 686 tussen Horst en Venlo

Sinds medio december rijdt de nieuwe buslijn 686 tussen Horst en Venlo. Deze bus, onderdeel van de dienstregeling 2022 van Arriva, rijdt via een lokale route met haltes in het centrum van Horst, via de Brightlands campus Greenport Venlo direct naar Venlo (en vice versa). Hiermee is de Brightlands campus weer bereikbaar met het openbaar vervoer.

De nieuwe buslijn betekent zowel voor reizigers uit Venlo als Horst een directe verbinding tussen de beide plaatsen én naar de Brightlands campus Greenport Venlo. Binnen een kwartier kunnen ze de campus bereiken. Lijn 686 is een sneldienst en rijdt op werkdagen tussen 07.00 uur en 19.00 uur. De bus rijdt ieder uur. Kijk voor de volledige route en het plannen van je reis op www.arriva.nl of één van de reisplanners. Je kunt je hele reis van deur tot deur ook vooraf plannen, boeken en betalen via de glimble app.

Samen werken aan de bereikbaarheid van bedrijventerreinen

De nieuwe buslijn is onderdeel van een groter geheel aan mobiliteitsoplossingen voor Greenport Venlo én voor de andere bedrijventerreinen in de regio Noord-Limburg. Trendsportal Mobiliteit en Logistiek werkt voor de Regio Noord-Limburg samen met bedrijven aan de bereikbaar-heid van de bedrijventerreinen en het verduurzamen van woon-werkverkeer van medewerkers. Zo wordt er in Gennep gewerkt aan de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen De Grens en de Brem en er zijn concrete plannen voor bedrijventerreinen De Blakt en Smakterheide in Venray. Ook voor andere bedrijventerreinen in de regio Noord-Limburg worden de kansen bekeken.


Weir Venloop verplaatst naar woensdag 11 tot en met 15 mei 2022

Stichting Venloop heeft besloten de Weir Venloop 2022 nogmaals te verplaatsen en dit keer van 23 tot en met 27 maart 2022 naar 11 tot en met 15 mei 2022. De ontwikkelingen van de laatste weken omtrent het coronavirus maken dat Stichting Venloop onvoldoende perspectief ziet op een versoepeling van alle nog geldende maatregelen. Directeur Wim Lensen licht de keuze van Stichting Venloop toe: "Als organisatie hebben we in een eerder stadium al aangegeven dat de Venloop alleen door kan gaan als er geen beperkende maatregelen meer zijn. Als je kijkt naar de marathon van Leiden, Amsterdam en Rotterdam welke doorgang konden vinden dan wil je dat ook in Venlo. Echter ziet het er naar uit dat we eind maart nog niet van alle maatregelen af zijn en testen voor toegang is bij ons evenement geen optie, omdat er geen sprake is van een gesloten evenemententerrein. Daarbij staat de gezondheid van onze deelnemers, publiek en vrijwilligers altijd op de eerste plaats. Vol goede moed zijn we bezig om er in mei weer een spektakel van te maken. Iets waar we met ons allen naar uitkijken. "

De datum wordt nu 11 tot en met 15 mei 2022. De Neptunus Wandeltocht vindt dan plaats op zaterdag 14 mei en en de Weir Venloop hardloopwedstrijden op zondag 15 mei.


Vanaf 2026 rechtstreeks met de trein van Eindhoven naar Düsseldorf

Vanaf december 2026 kunnen treinreizigers elk uur rechtstreeks van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Hierdoor wordt de reis tussen Eindhoven en Düsseldorf een kwartier korter en is overstappen niet meer nodig. Eindhoven Centraal krijgt hiermee in 2026 een directe verbinding met Duitsland.

De nieuwe concessie Eindhoven Düsseldorf is medio december 2021 gegund aan vervoerder Start, een dochteronderneming van Deutsche Bahn. De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL). De verbinding die nu nog tussen Düsseldorf en Venlo loopt, wordt vanaf 2026 doorgetrokken tot aan Eindhoven. Meerdere vervoerders hadden interesse om de verbinding te realiseren. Het materieel waar Start mee wil gaan rijden, is de Flirt van treinfabrikant Stadler. Deze trein rijdt al in Nederland, waaronder op het traject Arnhem-Düsseldorf.

De start van de rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf stond eerst gepland voor december 2025. Door de corona-pandemie is een snelle levering van materieel lastiger en duurder geworden. Daarom is ervoor gekozen om een jaar later te beginnen. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.

 

delen:
Algemene voorwaarden